Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2025, 20:16:21Crocus hadriaticus ....

Leuk te zien Kris , het komt echt wel goed op gang in uw tuin !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier kwamen er dit weekend ook al aardig wat soortjes in bloei , trouwens het weer was ideaal ! Ik moet nog wat foto's bekijken , wordt vervolgd .....

voor vandaag nog dit voorproefje ...

Crocus puringii , ook uit de speciosus groep

Crocus speciosus ' Albus'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2025, 20:37:38Hier kwamen er dit weekend ook al aardig wat soortjes in bloei , trouwens het weer was ideaal ! Ik moet nog wat foto's bekijken , wordt vervolgd .....

Die puringii is wel een mooie Danny ! Is dat niet wat vroeger speciosus 'Aino' werd genoemd ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2025, 20:44:09Nog een Crocus mazziaricus van een andere vindplaats ....
Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2025, 20:22:14Knappe resultaten met deze soort , Kris !

Je hoort me niet klagen Danny  -2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Op een andere plek dan eerder getoond is nu ook deze Crocus banaticus beginnen bloeien ...Hij heeft concurrentie gekregen van een Cyclamen zaailing en ook een zaailing van Daphne modesta... Ik moet de Crocus daar een keer weghalen en elders planten .Op deze spot staan ze mijn inziens te droog ....(en te arm) Op de tweede foto deze soort op een meer geschikte locatie ... 

Kris De Raeymaeker

Crocus gilianicus x autranii ....in de crevice .

Kris De Raeymaeker

Zonder meer mijn favoriet van dit weekend was deze Crocus dispathaceus. (Mardin/TR)

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 10:36:10
Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2025, 20:37:38Hier kwamen er dit weekend ook al aardig wat soortjes in bloei , trouwens het weer was ideaal ! Ik moet nog wat foto's bekijken , wordt vervolgd .....

Die puringii is wel een mooie Danny ! Is dat niet wat vroeger speciosus 'Aino' werd genoemd ? 

Dat klopt Kris , voor mij een van de mooiste speciosus vormen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 10:37:08
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2025, 20:44:09Nog een Crocus mazziaricus van een andere vindplaats ....
Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2025, 20:22:14Knappe resultaten met deze soort , Kris !

Je hoort me niet klagen Danny  -2(  -2(

((14  :)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 11:06:07Op een andere plek dan eerder getoond is nu ook deze Crocus banaticus beginnen bloeien ...Hij heeft concurrentie gekregen van een Cyclamen zaailing en ook een zaailing van Daphne modesta... Ik moet de Crocus daar een keer weghalen en elders planten .Op deze spot staan ze mijn inziens te droog ....(en te arm) Op de tweede foto deze soort op een meer geschikte locatie ...

Altijd een goed idee Kris om dezelfde krokus op verschillende standplaatsen te proberen , na enkele jaren zie je inderdaad duidelijke verschillen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 11:12:33Crocus gilianicus x autranii ....in de crevice .

Staat daar mooi bij Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 11:35:36Zonder meer mijn favoriet van dit weekend was deze Crocus dispathaceus. (Mardin/TR)

Heel mooi getekende krokus , minder bekend maar zeker de moeite Kris !  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een overzichtje van dit weekend .....

Nog eentje uit de speciosus groep , maar vrij klein en kortere bloemsteel

Crocus xantholaimos
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een groepje Crocus kotschyanus die ieder jaar wat groter wordt

De eerste bloemen op Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een soort die erg lijkt op kotschyanus , Crocus hatayensis , een eerste vroege vorm

Crocus pulchellus mag natuurlijk niet ontbreken in de tuin , een eerste vorm
Ieper , West-Vlaanderen