Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Een nieuw krokusbedje aangelegd deze zomer met enkel herfstbloeiers , een eerste soortje in bloei .....

Crocus pulchellus , een tweede vorm
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Na vele jaren met krokussen bezig te zijn ben ik tot de conclusie gekomen dat de zijkanten langs ons huis misschien wel de beste standplaatsen zijn voor veel krokussoorten . Zowel langs de linker als de rechter kant van ons huis is er veel meer " Trek " zoals we zeggen en is het er duidelijk koeler en minder zonnig . Deze omstandigheden komen we vaak tegen in de natuur waar groeiplaatsen zijn van krokussen . Vroeger stonden al mijn collecties krokussen ofwel in de warme zonnige voortuin ofwel in de beschaduwde achtertuin . Langs de zijkanten is er weinig tuin , de ene kant is een oprit naar de carport , de andere kant was vooral een speeltuin voor de kinderen  .  Voor sommige soortjes was het echt wel zoeken naar de juiste standplaats ...... Met de jaren ontstonden er steeds meer spontane zaailingen langs de zijkanten van het huis , zowel in de dolomiet als langs de omheining . Vandaar het idee om enkele nieuwe krokusbedjes aan te leggen op deze plaatsen.....

Twee nieuwe krokusbedjes langs de omheining met een eerste bloem .

Crocus nudiflorus staat op beide plaatsen op proef
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus nudiflorus staat op meerdere plaatsen in de tuin . Deze soort vermeerderd zich door ondergrondse uitlopers . Op foto 1 zie je dat enkele bollen ontsnapt zijn uit het kleine vijvermandje waar oorspronkelijk enkele bollen in geplant waren .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Mijn favoriet van het voorbije weekend was een eerste vorm van Crocus mathewii , uit zaad opgekweekt . Een stuk vroeger dan vorig jaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 20:03:32Mijn favoriet van het voorbije weekend was een eerste vorm van Crocus mathewii , uit zaad opgekweekt . Een stuk vroeger dan vorig jaar .
Heel mooi met dat grote donkere hart Danny ....doet me denken aan wat ik heb als 'Star of Belpinari '...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 17:54:14Een groepje Crocus kotschyanus die ieder jaar wat groter wordt
De eerste bloemen op Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx

Dat zijn beide mooie soorten Danny en toch gaat mijn voorkeur uit naar ssp. leucopharynx. Die hier trouwens nog niet aanwezig is ... ))4 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 19:43:49Na vele jaren met krokussen bezig te zijn ben ik tot de conclusie gekomen dat de zijkanten langs ons huis misschien wel de beste standplaatsen zijn voor veel krokussoorten . Zowel langs de linker als de rechter kant van ons huis is er veel meer " Trek " zoals we zeggen en is het er duidelijk koeler en minder zonnig . Deze omstandigheden komen we vaak tegen in de natuur waar groeiplaatsen zijn van krokussen . Vroeger stonden al mijn collecties krokussen ofwel in de warme zonnige voortuin ofwel in de beschaduwde achtertuin . Langs de zijkanten is er weinig tuin , de ene kant is een oprit naar de carport , de andere kant was vooral een speeltuin voor de kinderen  .  Voor sommige soortjes was het echt wel zoeken naar de juiste standplaats ...... Met de jaren ontstonden er steeds meer spontane zaailingen langs de zijkanten van het huis , zowel in de dolomiet als langs de omheining . Vandaar het idee om enkele nieuwe krokusbedjes aan te leggen op deze plaatsen.....

Heel interessant gegeven Danny  ((14  ((14  Het blijven zoeken en experimenteren is de enige weg naar mogelijk succes ...En je hebt daar goed op ingespeeld , ben benieuwd naar de resultaten ! We zijn trouwens nog de enige 2 krokus liefhebbers in de Benelux .... :o

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 19:53:11Crocus nudiflorus staat op meerdere plaatsen in de tuin . Deze soort vermeerderd zich door ondergrondse uitlopers . Op foto 1 zie je dat enkele bollen ontsnapt zijn uit het kleine vijvermandje waar oorspronkelijk enkele bollen in geplant waren .

Mooi Danny , ik wist niet dat deze vermeerderd via ondergrondse uitlopers ...

Kris De Raeymaeker

De avond er voor zie je soms enkele kleine puntjes en de dag erop staan ze daar in vol ornaat ...Het blijft een mysterie .....Want soms staan die puntjes er voor dagen aan een stuk zonder beweging .

Kris De Raeymaeker

Crocus zubovii ....

Kris De Raeymaeker

De familie "boryi " met hun jaarlijkse familie foto ...Het valt meteen op dat er binnen deze soort weinig variatie is ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:21:06
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 17:54:14Een groepje Crocus kotschyanus die ieder jaar wat groter wordt
De eerste bloemen op Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx

Dat zijn beide mooie soorten Danny en toch gaat mijn voorkeur uit naar ssp. leucopharynx. Die hier trouwens nog niet aanwezig is ... ))4 

De ssp. leucopharynx is misschien iets meer bijzonder , Kris ? Dit is een zaailing , mijn moederplanten zijn ook nog niet te zien ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:24:31
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 19:43:49Na vele jaren met krokussen bezig te zijn ben ik tot de conclusie gekomen dat de zijkanten langs ons huis misschien wel de beste standplaatsen zijn voor veel krokussoorten . Zowel langs de linker als de rechter kant van ons huis is er veel meer " Trek " zoals we zeggen en is het er duidelijk koeler en minder zonnig . Deze omstandigheden komen we vaak tegen in de natuur waar groeiplaatsen zijn van krokussen . Vroeger stonden al mijn collecties krokussen ofwel in de warme zonnige voortuin ofwel in de beschaduwde achtertuin . Langs de zijkanten is er weinig tuin , de ene kant is een oprit naar de carport , de andere kant was vooral een speeltuin voor de kinderen  .  Voor sommige soortjes was het echt wel zoeken naar de juiste standplaats ...... Met de jaren ontstonden er steeds meer spontane zaailingen langs de zijkanten van het huis , zowel in de dolomiet als langs de omheining . Vandaar het idee om enkele nieuwe krokusbedjes aan te leggen op deze plaatsen.....

Heel interessant gegeven Danny  ((14  ((14  Het blijven zoeken en experimenteren is de enige weg naar mogelijk succes ...En je hebt daar goed op ingespeeld , ben benieuwd naar de resultaten ! We zijn trouwens nog de enige 2 krokus liefhebbers in de Benelux .... :o

Helemaal mee eens Kris ! Geen bijzondere soorten in deze bedjes , wel allemaal tuinsoortjes , vooral voorjaarsbloeiers . Eerst en vooral om te zien hoe ze het daar doen na enkele jaren en of er leuke kruisingen ontstaan in de toekomst ....

Blijkbaar heeft niemand nog interesse om mee te doen in de debatten ?  :(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:41:13De avond er voor zie je soms enkele kleine puntjes en de dag erop staan ze daar in vol ornaat ...Het blijft een mysterie .....Want soms staan die puntjes er voor dagen aan een stuk zonder beweging .

Klopt Kris , typisch voor de herfst soortjes , ze schieten uit de grond ! Knappe verschijningen daar zeg ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:42:32Crocus zubovii ....

Deze soort doet me ook een beetje denken aan een speciosus , Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen