Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Nog meer goulimy power ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 oktober 2025, 10:44:43Crocus mathewii 'Dark Princess ' van Dirk Schnabel
Crocus mathewii  van Nijssen
Crocus mathewii 'Pink Princess '(Nijssen ) en Crocus mathewii 'Alicia ' (van Dirk )
Dezelfde  mathewii's in het gezelschap van cartwrightianus (eigen collectie )

Prachtig is dat, Kris. Het valt me op dat ze daar zo vroeg zijn bij u. Hier komen mathewii en cartwrightianus nog maar net boven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2025, 20:43:06
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 oktober 2025, 21:34:11Crocus archibaldiorum ....
Citaat van: Danny Bonnez op 10 oktober 2025, 17:43:23Deze gaat hier toch ook bloeien , Kris . Hoe groot is uw plant als je vergelijkt met een doorsnee speciosus ?
Mijn plant is vrij klein en compact , zie foto 2023

De bloemen zijn echt heel groot Danny ...veel groter dan wat ik ken van speciosus . Maar ook op langere  stengels ...

Hier bloeit nu ook Crocus archibaldiorum , staat in de tuin sinds 2022 en deze vorm bloeit voor het eerst . In 2022 kreeg ik enkele kleine bolletjes van de crocusgroep . In 2023 bloeide een eerste vorm maar die ben ik verloren vorig jaar . Opvallend is dat de bloemen hier heel klein en compact zijn ?  ))4
Op foto 1 zie je de grotere hatayensis op de achtergrond
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2025, 20:49:33
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .
En deze keer met geopende bloem ....

Mooie soort Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2025, 20:51:53Een eerste Crocus melantherus ...

Zo vroeg Kris , prachtige soort , mijn favoriet !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2025, 20:57:36Crocus cartwrightianus .....

Schitterende vormen en heel goede soort , Kris !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 oktober 2025, 10:29:16Crocus goulimyi ssp. leucanthus (links) en een mooie 2 kleurige goulimyi rechts ...

Mooi zo naast elkaar !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 oktober 2025, 10:44:43Crocus mathewii 'Dark Princess ' van Dirk Schnabel
Crocus mathewii  van Nijssen
Crocus mathewii 'Pink Princess '(Nijssen ) en Crocus mathewii 'Alicia ' (van Dirk )
Dezelfde  mathewii's in het gezelschap van cartwrightianus (eigen collectie )

Wat een mathewii "Show" Kris !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nu pas een eerste vorm van Crocus cartwrightianus in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:38:55Nu pas een eerste vorm van Crocus cartwrightianus in bloei
Is dat degene die we kochten als heel donker Danny ? Ik heb er hier ook zo eentje ...Maar aangezien alle cartwrightianus vormen heel mooi zijn ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2025, 20:51:53Een eerste Crocus melantherus ...
Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:29:19Zo vroeg Kris , prachtige soort , mijn favoriet !

Het is ook maar de eerste keer dat ze hier zo vroeg zijn Danny , meestal zijn ze minstens 14 dagen later ...
En ik heb nog een andere clone en die bloeien nog niet ... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:25:07Hier bloeit nu ook Crocus archibaldiorum , staat in de tuin sinds 2022 en deze vorm bloeit voor het eerst . In 2022 kreeg ik enkele kleine bolletjes van de crocusgroep . In 2023 bloeide een eerste vorm maar die ben ik verloren vorig jaar . Opvallend is dat de bloemen hier heel klein en compact zijn ?  ))4
Op foto 1 zie je de grotere hatayensis op de achtergrond
Zou het kunnen omdat de bolletjes nog klein zijn dat de bloem nog zo laag en compact is Danny ? Ik heb al een paar keer vastgesteld dat nog kleine bolletjes ofwel nog niet bloeien of anders van die kleinere bloemen geven ...

Kris De Raeymaeker

Crocus tournefortii is aan zijn tweede ronde begonnen ....De kleinere bloem op de voorgrond is van Crocus hadriaticus 'Jirka' .

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:29:19

Zo vroeg Kris , prachtige soort , mijn favoriet !

Hier komt er toch ook al eentje piepen , een nieuwe vorm uit zaad opgekweekt van de crocusgroep ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 oktober 2025, 09:35:42
Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:38:55Nu pas een eerste vorm van Crocus cartwrightianus in bloei
Is dat degene die we kochten als heel donker Danny ? Ik heb er hier ook zo eentje ...Maar aangezien alle cartwrightianus vormen heel mooi zijn ...

Dat klopt Kris ! Geen donkere vorm maar ook niet mis .....
Ieper , West-Vlaanderen