Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Eens wat anders ....een potje zaailingen van Crocus niveus ...Het eerste jaar na het zaaien in het najaar kiemden ze niet maar nu in het tweede jaar komen ze goed op .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 oktober 2025, 08:57:19
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 oktober 2025, 15:35:36
Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:06:50Deze is hier nieuw in de verzameling , Crocus homerii

Knap Danny ! Hier moeten ze nog beginnen ....

Na Crocus homerii zonder zwarte helmknoppen opgekweekt uit zaad is nu ook het aangekocht exemplaar van JR in bloei gekomen. En die heeft wél de zwarte helmknoppen, de heel donker paarse stengel kan mij ook wel bekoren ((12

Leuk te zien Luc , homerii op zijn best  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:28:18
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 22:04:36Zowat 80 procent van mijn herfst bloeiende soorten heeft inmiddels gebloeid ...Er zijn nog maar enkele die al dan niet zullen bloeien...Enkele Turkse soorten , Crocus oreocreticus , wattiorum , homeri , een laatste vorm van cartwrightianus , thomasii , alle laevigatus vormen , een tweede vorm van melantherus . En misschien nog een paar waar ik nu niet op kom . Maar het gros is geweest ...
Vandaag kon ik nog genieten van deze topper ....Crocus nerimanae ....Geen makkelijke !
Citaat van: Danny Bonnez op 17 oktober 2025, 23:00:15Dat is een echt hebbedingetje Kris , unieke soort voor een najaarsbloeier ! Knappe resultaten alvast !  ((3  ((3  ((3
Kan het zijn dat deze samen groeit met C. caricus ? Heb ik ook eens gehad maar was in het tweede jaar helemaal verdwenen , dus sloeg de bal helemaal mis  ))4
Hier moet er nog veel in bloei komen ......
Na een deugddoende vakantie weer gereed om deel te nemen aan de debatten ... -2(
Dit is inderdaad een moeilijke soort om te houden Danny . Ook al een keer verspeeld. Het is 1 van de soorten die iets later bloeien en als je deze te vroeg water gaat geven zijn ze gegarandeerd rot.Hij staat hier ook niet in het frame bij de andere soorten maar afzonderlijk onder een afkapping achter het tuinhuis waar hij warmer staat.Ik weet niet of hij samen staat met Crocus caricus in de natuur. Ik dacht dat hij maar op 1 plek voorkomt in Turkije en meer bepaald rond Labranda op een moeilijk te bereiken plaats. Ik denk dat hij daar samen groeit met pallasii .Overigens zou het gros van de planten in de natuur gevirused zijn ! Dus is deze soort in de natuur wel met uitsterven bedreigd denk ik. Toen we terug kwamen van vakantie stond hij hier nog in bloei.

Welkom back Kris ! De batterij is waarschijnlijk terug helemaal opgeladen voor de komende periode .... ;D  ;)

Net voor je vertrok deed je ons watertanden met de schitterende Crocus nerimaniae . Knap resultaat want ik heb deze maar 1 jaar kunnen houden , alsook C. caricus . Niet raar want beide soorten groeien ook samen , ook met pallasii. Aangezien ze zo vlug verdwijnen geeft dit een duidelijk signaal dat mijn inschatting helemaal verkeerd was .
Het lijkt me een heel moeilijke soort en zoals je zegt misschien wel met uitsterven bedreigd .  :'(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:34:06
Citaat van: Danny Bonnez op 21 oktober 2025, 20:18:50In een pot met voorjaarsbloeiers kwam ineens een aangename verrassing tevoorschijn . Een crocus heel sterk lijkend op laevigatus maar een naaktbloeier , een wat rare spontane zaailing ?  --6
Bij nader onderzoek lijkt het een kruising tussen een of ander naaktbloeier en laevigatus , toch wel bijzonder niet ? Normaal maakt C.laevigatus al vroeg loof aan om weken laten uiteindelijk te bloeien .......iets om op te volgen .....

Inderdaad heel bijzonder Danny ....ondertussen is hier ook een eerste laevigatus vorm in bloei gekomen ...

Eens terug van vakantie staan ineens andere soorten in bloei Kris , leuke vorm !

Ondertussen is het loof begonnen met groeien en de derde bloem zit al klaar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:36:11Je kan niet alles hebben of willen ...door mijn vakantie heb ik deze Crocus robertianus gemist . Deze bloem is duidelijk op de terugweg ...

Deze heeft een mooie grote oranje keel , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:40:25Crocus melantherus 'Golden Shine ' heeft wel gewacht op mijn thuiskomst om te gaan bloeien ...

Een sierlijke vorm Kris ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:45:09Eens wat anders ....een potje zaailingen van Crocus niveus ...Het eerste jaar na het zaaien in het najaar kiemden ze niet maar nu in het tweede jaar komen ze goed op .

Dat heb ik ook al vaker gemerkt Kris . Soms kiemen slechts enkele zaden het eerste jaar , het tweede jaar staan er ineens veel meer .....maar meestal kiemen ze toch in het eerste jaar ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze witte vorm van Crocus cartwrightianus wacht op een goed moment om open te komen .....

Dit groepje Crocus hatayensis is hier vanzelf ontstaan in de klei
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze vorm van Crocus niveus is hier een van de beste soorten van het najaar in mijn tuin , is heel goed bestand tegen storm en regen en vermeerderd goed ! In 2021 één bolletje geplant , vier jaar later al op twee verschillende plaatsen uitgeplant waardoor de bloei meer verspreid is .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

In het najaar zorgen deze insecten voor de bestuiving ...

Crocus melantherus

Vandaag vond ik deze spontane zaailing , Crocus laevigatus met gele schijn
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier zie je duidelijk het verschil tussen Crocus laevigatus en de kleine Crocus pumilus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog enkele Crocus laevigatus zaailingen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus laevigatus zaailing
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ondertussen een tweede vorm van Crocus homerii in bloei , de eerste vorm heeft al een tweede bloem
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:36:11Je kan niet alles hebben of willen ...door mijn vakantie heb ik deze Crocus robertianus gemist . Deze bloem is duidelijk op de terugweg ...

Ik heb er nog is een klappeke tegen gedaan en hij doet dan toch nog maar een extra rondje ... -2(  -2( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "