Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:36:52
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:00:27Bedankt voor uw uiteenzetting Kris , het is een grote meerwaarde als je deze gebieden al meermaals bezocht hebt, dan heb je zeker een duidelijk inzicht ! Dus als ik het goed begrijp komen de mooiste vormen ( donkere tekeningen ) van C. cartwrightianus niet voor in Kreta maar in Attica ?

Heel graag gedaan Danny , hiervoor is het forum destijds nog altijd in het leven geroepen. En ook al zijn er maar misschien enkele mensen die dit oppikken dan nog zet ik die missie verder. Dat is toch wat ik tot op heden heb ervaren. C.cartwrightianus komt ook voor op een aantal eilanden die ik nog niet bezocht zoals Naxos en nog andere maar als ik daar planten van zie verschijnen op FB  zijn er dat ook altijd met lichtere bloemen...Ik hoop ze daar ook nog eens te gaan bestuderen in de natuur ....Dromen mag zeker. 

((14  ((14  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:38:11
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:38:53Ook Crocus thomasii kan erg variabel zijn.... Meestal zijn ze wel heel wat lichter van kleur.
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:15:41Mooie donkere vorm Kris !

Als ik de tijd vind binnenkort dan zie je nog meer van deze soort via een kort reisverslagje Danny .

Ik kijk er al naar uit Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:39:46
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:06:57Geen probleem Kris , soms ontsnapt er wel eens iets ...... ;)
Dus daar ben je ook al geweest , je kan eigenlijk een eigen krokus boek uitbrengen met massa's foto's en ervaringen .......
Tja , ik heb daar wel eens van gedroomd maar dat is natuurlijk niet realistisch gezien de hoge kosten en het kleine afzetgebied als je het in het Nederlands schrijft.

Ja , ik begrijp je wel , Kris maar uw palmares is wel indrukwekkend .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:43:42
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:26:16Crocus robertianus (South population - nabijheid Varnakovo Monastery )van Janis. Zou erg verwant zijn aan de lentebloeiende Crocus atticus wat duidelijk te merken is aan de gele keel. Volgens sommige botanisten is dit zelfs een herfstbloeiende mutatie van deze atticus.
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:12:52Lijkt er inderdaad heel goed op , Kris
Het is hier een nieuwe aanwinst en ik ben verbaasd over de grootte van de bloemen Danny. Die zijn echt groot. Ik moest ook direct denken aan Crocus atticus...Nu Janis schreef op zijn lijst dat hij deze planten in Griekenland meestal vond in de schaduw. Maar Griekenland is België niet ...dus ik houd het maar op een plekje in de zon.

Eentje om op te volgen ,Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 november 2025, 16:21:42
Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 20:46:00We zijn ondertussen al november en de meeste herfstbloeiers zijn uitgebloeid , hier begint nu een overgangsperiode tussen herfst en lente met Crocus laevigatus vormen die hier de tuin opfleuren tot eind December .....

De bekende vorm van Dirk komt momenteel in actie , nl. de "dark blue form" . Misschien wel een van de beste vormen  en de grootste bloemen . De bijzonder aangename sterke geur kan ik jammer genoeg niet mee posten ......

Ook bij mij is het een favoriete laevigatus Danny.  Hier heeft hij net zijn eerste bloem laten zien, maar blijkbaar is het blad bij mij al veel verder ontwikkeld dan bij jou ?  ))4

Zo te zien Wel , Luc . Hier staan ze heel zonnig voor deze periode van het jaar . Ik merk wel dat planten meer in de schaduw ook meer loof hebben . Misschien heeft de standplaats er wel iets mee te maken .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 november 2025, 16:36:51
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:00:27Bedankt voor uw uiteenzetting Kris , het is een grote meerwaarde als je deze gebieden al meermaals bezocht hebt, dan heb je zeker een duidelijk inzicht ! Dus als ik het goed begrijp komen de mooiste vormen ( donkere tekeningen ) van C. cartwrightianus niet voor in Kreta maar in Attica ?

De donkere Cr.cartwrightianus die ik (en Kris ook denk ik) komt inderdaad van Attica, in ons geval van wat wij hier liefelijk de lelijke berg zijn gaan noemen  -2(  Oros Merentha, een berg van omstreeks 500 m hoogte niet zover van Athene vandaan, ten zuidoosten ervan.  Foto 3 toont een bijzonder donker exemplaar dat echter net over was.  Die donkere jongens zullen ook nog wel op andere locaties in Attica voorkomen denk ik.

Een lelijke berg met de mooiste Krokussen , Luc . Een bijzonder verhaal toch ? Als je het niet zou weten ga je er zeker niet naartoe ...... Moet wel een onvergetelijke ervaring zijn om die prachtige krokussen te zien groeien daar ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Momenteel is het volop genieten van de Crocus laevigatus vormen , deze toonde ik nog niet ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 november 2025, 23:28:04Momenteel is het volop genieten van de Crocus laevigatus vormen , deze toonde ik nog niet ......

Mooie vormen bij Danny ! En een flinke meerwaarde die latere bloei !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 november 2025, 23:21:28Een lelijke berg met de mooiste Krokussen , Luc . Een bijzonder verhaal toch ? Als je het niet zou weten ga je er zeker niet naartoe ...... Moet wel een onvergetelijke ervaring zijn om die prachtige krokussen te zien groeien daar ......

Moest je er zelf naar boven rijden en boven aankomen ben ik er van overtuigd dat je dezelfde mening deelt Danny  ;)  Het baantje er naar toe is dan ook nog is heel smal en zonder vangrails ...Gelukkig kom je er zeer zelden iemand tegen buiten misschien militairen of ...jawel een plantengek. Maar toch omarmen we onze lelijke berg  -2(  -2( 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 november 2025, 10:14:15
Citaat van: Danny Bonnez op  7 november 2025, 23:28:04Momenteel is het volop genieten van de Crocus laevigatus vormen , deze toonde ik nog niet ......

Mooie vormen bij Danny ! En een flinke meerwaarde die latere bloei !

Jazeker Kris , en met dit prachtig weer ...... De dark bleu form van Dirk komt volop in bloei en staat hier 10 jaar in mijn bollenbed . Het begon in 2015 met één bolletje .....nu 2 grote groepen ......duidelijk de beste najaarskrokus in mijn verzameling !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag vond ik terug een spontane zaailing van Crocus laevigatus in de tuin vrij ver van de moederplanten en op een meer beschaduwde plaats
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 november 2025, 10:20:38
Citaat van: Danny Bonnez op  7 november 2025, 23:21:28Een lelijke berg met de mooiste Krokussen , Luc . Een bijzonder verhaal toch ? Als je het niet zou weten ga je er zeker niet naartoe ...... Moet wel een onvergetelijke ervaring zijn om die prachtige krokussen te zien groeien daar ......

Moest je er zelf naar boven rijden en boven aankomen ben ik er van overtuigd dat je dezelfde mening deelt Danny  ;)  Het baantje er naar toe is dan ook nog is heel smal en zonder vangrails ...Gelukkig kom je er zeer zelden iemand tegen buiten misschien militairen of ...jawel een plantengek. Maar toch omarmen we onze lelijke berg  -2(  -2(

((12  -2(   wat we allemaal doen om die mooie planten te zien hé ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  9 november 2025, 20:04:07Vandaag vond ik terug een spontane zaailing van Crocus laevigatus in de tuin vrij ver van de moederplanten en op een meer beschaduwde plaats

Dat is toch het summum Danny ...als je tuin en moeder natuur het heft ter plaatse zelf in handen nemen.... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 november 2025, 10:14:15Mooie vormen bij Danny ! En een flinke meerwaarde die latere bloei !
Citaat van: Danny Bonnez op  9 november 2025, 19:57:37Jazeker Kris , en met dit prachtig weer ...... De dark bleu form van Dirk komt volop in bloei en staat hier 10 jaar in mijn bollenbed . Het begon in 2015 met één bolletje .....nu 2 grote groepen ......duidelijk de beste najaarskrokus in mijn verzameling !

Wow  :o  ((3  Indrukwekkende groepjes Danny !  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Laatste stuiptrekking van Crocus homerii ...