Galanthus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 2 januari 2025, 19:13:22

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Marc Coolens op 29 oktober 2025, 18:30:34G. Peter Gateshouse wacht ook op de zon om open te komen;
Is een uitstekende en vroege variëteit

Marc, dat ziet er veel belovend uit, laat de zon nu maar schijnen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse' doet het hier ook goed.

Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae  staat er al 10 jaar, wil niet aangroeien.

Herman Mylemans

Galanthus peshmenii, foto van 14 dagen geleden, ik was toen eigenlijk al te laat.

Marc Coolens

De Peter ( Gatehouse) vandaag in het zonnetje.
Ook bij u Herman doet de Peter het goed zie ik.
G. Reginae Olga vind ik moeilijk , hier allemaal verloren, koninginnen zijn waarschijnlijk  een beetje moeilijk en eigenzinnig. --3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 30 oktober 2025, 14:32:53Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse' doet het hier ook goed.
Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae  staat er al 10 jaar, wil niet aangroeien.

'Peter Gatehouse ' had ik in de vorige tuin ook nog en is inderdaad een betrouwbare soort Herman. Wat betreft reginae-olgae subsp reginae-olgae zie ik wel grote verschillen tussen diverse clones en vormen wat betreft groeikracht.Een aantal groeien hier ook maar heel weinig aan . Nu ze komen van een ander soort klimaat dan de voorjaarsbloeiers en het is ook zoeken naar de meest geschikte plek.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 30 oktober 2025, 14:41:04Galanthus peshmenii, foto van 14 dagen geleden, ik was toen eigenlijk al te laat.

Deze clone/vorm van Galanthus peshmenii blijkt op deze spot een goede groeier te zijn. Gestart met 1 bolletje een 3 of 4 jaar geleden zijn dat er nu al 11 geworden. Ik denk dat deze nog van Marc komt . Geruild of via tombola ? Nu dit had ik niet verwacht op deze plek omdat ze wel in een heel speciaal mengsel groeien.Dit stukje tuin was namelijk aanvankelijk ingericht voor Cypripediums en in dit mengsel zit dan ook hoogstens 10 procent aarde/leemgrond. De rest is lava, bims , seramis ,vulcakorrel ...De Cypripediums zijn er overigens allemaal verdwenen omdat ze het daar niet goed deden. Sommige zijn afgestorven en andere heb ik een ander plekje gegeven waar ze het wel goed doen (calceolus bijvoorbeeld)       

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:09:47
Citaat van: Herman Mylemans op 30 oktober 2025, 14:41:04Galanthus peshmenii, foto van 14 dagen geleden, ik was toen eigenlijk al te laat.

Deze clone/vorm van Galanthus peshmenii blijkt op deze spot een goede groeier te zijn. Gestart met 1 bolletje een 3 of 4 jaar geleden zijn dat er nu al 11 geworden. Ik denk dat deze nog van Marc komt . Geruild of via tombola ? Nu dit had ik niet verwacht op deze plek omdat ze wel in een heel speciaal mengsel groeien.Dit stukje tuin was namelijk aanvankelijk ingericht voor Cypripediums en in dit mengsel zit dan ook hoogstens 10 procent aarde/leemgrond. De rest is lava, bims , seramis ,vulcakorrel ...De Cypripediums zijn er overigens allemaal verdwenen omdat ze het daar niet goed deden. Sommige zijn afgestorven en andere heb ik een ander plekje gegeven waar ze het wel goed doen (calceolus bijvoorbeeld)       
Kris, prachtige groep! Daar staat hij met volle goesting!

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:09:47

Knap resultaat Kris , heel interessante info !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Galanthus elwesii ' Peter Gatehouse' is hier de beste vroege bloeier en staat op veel verschillende plaatsen uitgeplant , in een plantenbak , in de rotstuin en in een bollenbed
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Opvallend is dat ze op de ene plaats een stuk vroeger zijn dan op de andere plaats .....

G.'Peter Gatehouse'
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 oktober 2025, 22:24:49Galanthus elwesii ' Peter Gatehouse' is hier de beste vroege bloeier en staat op veel verschillende plaatsen uitgeplant , in een plantenbak , in de rotstuin en in een bollenbed

Mooie groepjes, Danny. Hier zijn ze altijd een stuk later, alhoewel ze nu ook al een tweetal weken staan te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 18:36:27
Citaat van: Danny Bonnez op 31 oktober 2025, 22:24:49Galanthus elwesii ' Peter Gatehouse' is hier de beste vroege bloeier en staat op veel verschillende plaatsen uitgeplant , in een plantenbak , in de rotstuin en in een bollenbed

Mooie groepjes, Danny. Hier zijn ze altijd een stuk later, alhoewel ze nu ook al een tweetal weken staan te bloeien.

Heel dankbare planten Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Toch een beetje wit met Kerstmis!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op Vandaag om 09:18:19Toch een beetje wit met Kerstmis!
Bwah ....die witte kerst hoeft niet direct voor mij Herman ....al zou het een zegen zijn voor onze planten waarschijnlijk. Hier beginnen de Galanthus-en ook al goed verder te doen.