Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2026, 20:32:25Dit is mijn oudste vorm van Crocus nubigena en viert zijn 10 de verjaardag hier in de verzameling ! Het was wel met vallen en opstaan maar de laatste jaren is er wel een constante in pot ! Je ziet ook duidelijk de verkleuring tussen een oudere bloem en een nieuwe bloem
 )))7  )))4

Ik kan niet anders dan nu een beetje (veel ) gezond jaloers te zijn Danny ....super !! :o  :o  :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2026, 20:24:55Een eerste biflorus uit Italië
Twee vormen van Crocus nubigena
Staan te kort op mekaar Danny , moeten dringend worden uitgedund .... --6  :-X 

Kris De Raeymaeker

Moet op deze moment zonder meer de duimen leggen voor onze Ieperse croconut ...maar ga dan toch eindelijk een beperkt mondje meepraten in het nieuwe jaar ...
Een eerste bescheiden bijdrage uit de open tuin , Crocus sieberi 'Bowles' White'  of Crocus atticus 'Bowles' White'. Je vind ze nog steeds onder beide namen. Een voorloper uit een groepje ...

Kris De Raeymaeker

Ook in het frame toch een beetje beweging ...Crocus harpkeae . Met een groene bezoeker verdorie ....

Kris De Raeymaeker

Ook altijd één van de vroegste ..Crocus concinnus , een gift van Steve Garvie 6 jaar geleden ..(net voor de BREXIT )
Begint zich nun pas traag te vermeerderen.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 18:54:13
Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2026, 20:24:55Een eerste biflorus uit Italië
Twee vormen van Crocus nubigena
Staan te kort op mekaar Danny , moeten dringend worden uitgedund .... --6  :-X 

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 18:53:01
Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2026, 20:32:25Dit is mijn oudste vorm van Crocus nubigena en viert zijn 10 de verjaardag hier in de verzameling ! Het was wel met vallen en opstaan maar de laatste jaren is er wel een constante in pot ! Je ziet ook duidelijk de verkleuring tussen een oudere bloem en een nieuwe bloem
 )))7  )))4

Ik kan niet anders dan nu een beetje (veel ) gezond jaloers te zijn Danny ....super !! :o  :o  :o

Dank je Kris , 10 a 15 jaar geleden was dat "de uitdaging" om deze in leven te houden en was deze een van de weinige met volledig zwarte helmknoppen die we toen kenden en in de verzameling hadden . Ondertussen zijn er al meer soorten in omloop maar de vraag blijft welke we zullen kunnen houden op lange termijn ......misschien is de nubigena wel een van de beste soorten ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 18:59:04Moet op deze moment zonder meer de duimen leggen voor onze Ieperse croconut ...maar ga dan toch eindelijk een beperkt mondje meepraten in het nieuwe jaar ...
Een eerste bescheiden bijdrage uit de open tuin , Crocus sieberi 'Bowles' White'  of Crocus atticus 'Bowles' White'. Je vind ze nog steeds onder beide namen. Een voorloper uit een groepje ...

Uw collectie mag zeker naast de mijne staan Kris ! Maar ik kan niet tippen aan uw palmares wat natuurervaringen betreft !   _08 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 19:27:55Ook altijd één van de vroegste ..Crocus concinnus , een gift van Steve Garvie 6 jaar geleden ..(net voor de BREXIT )
Begint zich nun pas traag te vermeerderen.

Ziet er goed uit Kris en de zwarte connectives hebben zeker zijn meerwaarde ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 18:59:04Moet op deze moment zonder meer de duimen leggen voor onze Ieperse croconut ...maar ga dan toch eindelijk een beperkt mondje meepraten in het nieuwe jaar ...
Prachtig Kris.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:41:48Dank je Kris , 10 a 15 jaar geleden was dat "de uitdaging" om deze in leven te houden en was deze een van de weinige met volledig zwarte helmknoppen die we toen kenden en in de verzameling hadden . Ondertussen zijn er al meer soorten in omloop maar de vraag blijft welke we zullen kunnen houden op lange termijn ......misschien is de nubigena wel een van de beste soorten ?
Inderdaad Danny ....maar zoveel jaren later moet ik vast stellen dat ze niet allemaal even goed zijn. Bij sommige is het maar een hint van zwarte helmknoppen maar bovenal zijn bepaalde soorten met zwarte helmknoppen zo lastig in cultuur dat de goesting ook over gaat...En deze nubigena steekt er dan wel echt bovenuit. Maar bovenal toch alle credits voor jou !

Danny Bonnez

Deze stond er vandaag mooi bij , dit is ook een favoriet en mooi om te hebben in de verzameling !

Crocus gembosii black style

De meeste gembosii vormen zijn best wel te kweken , de ene al wat moeilijker dan de andere ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een meesterwerkje van Dirk .....een van de vele ......

Crocus sieberi 'Creme Diamond'

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2026, 17:27:29Een meesterwerkje van Dirk .....een van de vele ......
Crocus sieberi 'Creme Diamond'

Verbluffend mooi Danny !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:54:41Uw collectie mag zeker naast de mijne staan Kris ! Maar ik kan niet tippen aan uw palmares wat natuurervaringen betreft !   _08 

Dank je Danny , maar ondanks ik al zoveel heb mogen zien in de natuur blijft het toch zoeken naar de juiste omstandigheden in cultuur ! Je kan helaas maar heel weinig van de omstandigheden uit de natuur bij ons toepassen omdat ons klimaat zowat 100 procent anders is als ginder ...Maar dat neemt niet weg dat de soorten in hun natuurlijk habitat zien een fantastische ervaring blijft ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2026, 17:24:20Deze stond er vandaag mooi bij , dit is ook een favoriet en mooi om te hebben in de verzameling !
Crocus gembosii black style
De meeste gembosii vormen zijn best wel te kweken , de ene al wat moeilijker dan de andere ......

Wat een super resultaat Danny ! Je noemt deze "Black Style"  en niet "Sunspot" ? Heb je deze als black style gekocht ? Je kan heel goed overweg met gembosii. Beter dan ik . Vooral met 'Sunspot' blijf ik toch sukkelen. Ze zijn hier trouwens nog niet te zien wat ik al verdacht vind omdat het normaal één van de vroegste is. Laat je die mandjes waar ze in staan heel de winter onbeschermd buiten staan ?