Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

afgelopen zondag was het crocus zondag
in mijn tuin de eerste zonnestralen en sneeuw weg meteen raak
foto's staan op mijn facebookpagina

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 januari 2026, 09:00:17
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:54:41Uw collectie mag zeker naast de mijne staan Kris ! Maar ik kan niet tippen aan uw palmares wat natuurervaringen betreft !  _08 

Dank je Danny , maar ondanks ik al zoveel heb mogen zien in de natuur blijft het toch zoeken naar de juiste omstandigheden in cultuur ! Je kan helaas maar heel weinig van de omstandigheden uit de natuur bij ons toepassen omdat ons klimaat zowat 100 procent anders is als ginder ...Maar dat neemt niet weg dat de soorten in hun natuurlijk habitat zien een fantastische ervaring blijft ...

Die natuurervaringen zijn meestal wel onvergetelijk en geven wel een band met de soort Kris . Na een natuurervaring heb je toch een andere kijk op de soort en leren we er ook wel iets uit . Sommige soorten doen het verrassend goed in cultuur in ons klimaat . Maar zoals je zegt kan je de natuurlijke omstandigheden nooit nabootsen en voor veel soorten is het heel lastig om ze in leven te houden . Sommige soorten kunnen zich vrij goed aanpassen aan ons klimaat ook al is die totaal anders . We kunnen maar proberen hé en als het dan goed meevalt geeft dat toch een fantastisch gevoel , we leren ook veel bij door ervaringen te delen .....uiteindelijk staan we nu verder dan 10 jaar geleden 

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 januari 2026, 09:04:02
Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2026, 17:24:20Deze stond er vandaag mooi bij , dit is ook een favoriet en mooi om te hebben in de verzameling !
Crocus gembosii black style
De meeste gembosii vormen zijn best wel te kweken , de ene al wat moeilijker dan de andere ......

Wat een super resultaat Danny ! Je noemt deze "Black Style"  en niet "Sunspot" ? Heb je deze als black style gekocht ? Je kan heel goed overweg met gembosii. Beter dan ik . Vooral met 'Sunspot' blijf ik toch sukkelen. Ze zijn hier trouwens nog niet te zien wat ik al verdacht vind omdat het normaal één van de vroegste is. Laat je die mandjes waar ze in staan heel de winter onbeschermd buiten staan ?     

Dit is een van de gembosii zaailingen van Janis met als naam black style , Kris . Die zaailingen zijn waarschijnlijk wel iets gemakkelijker dan de originele sunspot . Die gembosii zaailingen doen het inderdaad hier tot nu toe vrij aardig al merk ik wel dat de ene vorm groeikrachtiger is dan de andere . Alle mandjes staan inderdaad onbeschermd buiten al verplaats ik ze wel soms , als het vriest staan ze tegen een zuidmuur , tijdens de bloei staan ze meer in de zon , na de bloei staan ze meer beschaduwd en meer in de wind .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Het werk van moeder natuur . Een tommasinianus x ....?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Enkele beelden van vandaag ....

Crocus cyprius
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een eerste vorm van Crocus concinnus

Crocus taseliensis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus gembosii x concinnus Vita Nova
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 januari 2026, 17:23:51Enkele beelden van vandaag ....
Crocus cyprius

Al weer sprakeloos Danny !  :o  :o  :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 januari 2026, 17:26:01Een eerste vorm van Crocus concinnus
Crocus taseliensis

Amai , die taseliensis  :o  :o 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 januari 2026, 17:28:11Crocus gembosii x concinnus Vita Nova
De een al mooier dan de andere  ((14  ((14  ((14

Kris De Raeymaeker

Na de pletwals van Danny met een ongeziene pracht en praal dalen we af naar de meer bescheiden Crocus biflorus 'Parkinsonii' . Maar ook dit blijft natuurlijk een zeer mooie soort. Hij staat hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en in de eerste jaren groeide hij niet aan. Maar nu lijkt hij toch op weg om een groepje te gaan vormen.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 08:49:09Na de pletwals van Danny met een ongeziene pracht en praal dalen we af naar de meer bescheiden Crocus biflorus 'Parkinsonii' . Maar ook dit blijft natuurlijk een zeer mooie soort. Hij staat hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en in de eerste jaren groeide hij niet aan. Maar nu lijkt hij toch op weg om een groepje te gaan vormen.

Ik mag niet klagen kris , het verloopt een beetje zoals de andere jaren .

Opvallend is dat er heel weinig gepost wordt , we zijn toch al 22 jan ? waar zijn al die croconuts naartoe ?

Voor mij is de parkinsonii ook heel mooi en dankbaar . Alles wat in de tuin kan en jaar na jaar bloeit heeft toch een meerwaarde . Ziet er goed uit kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 januari 2026, 17:53:18Ik mag niet klagen kris , het verloopt een beetje zoals de andere jaren .
Opvallend is dat er heel weinig gepost wordt , we zijn toch al 22 jan ? waar zijn al die croconuts naartoe ?
Voor mij is de parkinsonii ook heel mooi en dankbaar . Alles wat in de tuin kan en jaar na jaar bloeit heeft toch een meerwaarde . Ziet er goed uit kris  ((14
Je staat toch redelijk ver vooruit als ik het mijn huidige situatie bekijk Danny ...Dus meer dan ik momenteel post is er ook niet ... ))4  ))8
Maar hoe dan ook , ik geniet met volle teugen van je bijdragen ! Maar ik kan natuurlijk niet spreken in naam van de anderen...Maar nogmaals , je hebt een top verzameling opgebouwd en dat werpt steeds meer vruchten af. Hoedje af en veel respect .   

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 18:16:25
Citaat van: Danny Bonnez op 22 januari 2026, 17:53:18Ik mag niet klagen kris , het verloopt een beetje zoals de andere jaren .
Je staat toch redelijk ver vooruit als ik het mijn huidige situatie bekijk Danny ...Dus meer dan ik momenteel post is er ook niet ... ))4  ))8
Maar hoe dan ook , ik geniet met volle teugen van je bijdragen ! Maar ik kan natuurlijk niet spreken in naam van de anderen...Maar nogmaals , je hebt een top verzameling opgebouwd en dat werpt steeds meer vruchten af. Hoedje af en veel respect .   

Dank je Kris voor je complimenten  ((4 . Vroeger in de periode van mijn bollenbed was ik geen voorstander van potcultuur . De resultaten waren toen ook niet slecht maar toch wat wisselvallig . Na te veel teleurstellingen besloot ik toch om de moeilijkere soorten in pot te gaan kweken . Ondertussen zit ik al aan 90 potten .  ))4  )--1 Sinds ik in pot kweek zijn de resultaten constanter en verlies ik amper nog soortjes . Dit is ook het geslacht waar ik het meest tijd in steek , veel observeren en notities maken !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze soort heb ik al 12 jaar in de verzameling , met vallen en opstaan , maar uiteindelijk mijn beste resultaat tot nu toe . Is ook bijna nergens verkrijgbaar

Crocus hartmannianus
Ieper , West-Vlaanderen