Narcissus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 18:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 26 maart 2026, 12:19:07Mooie groepen Herman , N. obesus heb ik ook aangeschaft in Knechtsteden. Doet het bij u wel zeer goed . ((3
Narcis bulbocodium zaait hier ook volop uit zelfs aan de rand van het voetpad  , zeker 7-8 m verwijdert van de aanplant plaats.
Foto 1 naast de oprit , laatste naast voetpad.
Klopt Marc , bulbocodium is een echte opportunist en duikt overal op ! Doet hij hier ook ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2026, 08:54:19
Citaat van: Herman Mylemans op 30 maart 2026, 14:32:20Nu maartse buien, daarna aprilse grillen!  --13
Grillen in maart en buien in april .... -2(
Maar deze Narcissus triandrus verdraagt het zonder moeite en staat nu al enkele weken te schitteren in de rotstuin (tufsteen gedeelte)
De petalen lijken niet teruggebogen zoals bij de wildsoort.
Waar heb je die vandaan ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2026, 08:54:19
Citaat van: Herman Mylemans op 30 maart 2026, 14:32:20Nu maartse buien, daarna aprilse grillen!  --13
Grillen in maart en buien in april .... -2(
Maar deze Narcissus triandrus verdraagt het zonder moeite en staat nu al enkele weken te schitteren in de rotstuin (tufsteen gedeelte)
Citaat van: Luc Scheldeman op 31 maart 2026, 17:01:38De petalen lijken niet teruggebogen zoals bij de wildsoort.
Waar heb je die vandaan ?
Hey Luc , zoals ik eerder al had gezegd is dit een hybride ...of een cultivar. Het originele label vind ik voorlopig niet meer maar hij komt van Koos..... 

Danny Bonnez

Een narcisje die het hier heel goed doet en volop uitzaait , dat heb ik niet vaak hier in de tuin met dit geslacht

Narcissus obesus , een van de mooiere soorten vind ik wel 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 april 2026, 22:48:39Een narcisje die het hier heel goed doet en volop uitzaait , dat heb ik niet vaak hier in de tuin met dit geslacht

Inderdaad een prachtige soort Danny ! Ik vind de bloemen bij jou nogal hoog staan voor obesus maar dat kan altijd aan de omstandigheden liggen. Dit is mijn obesus ...Ik vermoed dat hij ook wel kruist met alle andere bulbocodiums waardoor we tussenvormen kunnen krijgen ? Misschien weet Luc dat ? 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2026, 08:39:58
Citaat van: Danny Bonnez op  1 april 2026, 22:48:39Een narcisje die het hier heel goed doet en volop uitzaait , dat heb ik niet vaak hier in de tuin met dit geslacht

Inderdaad een prachtige soort Danny ! Ik vind de bloemen bij jou nogal hoog staan voor obesus maar dat kan altijd aan de omstandigheden liggen. Dit is mijn obesus ...Ik vermoed dat hij ook wel kruist met alle andere bulbocodiums waardoor we tussenvormen kunnen krijgen ? Misschien weet Luc dat ?

Het zijn bijna allemaal zaailingen Kris . Mijn originele plant , van Luc S afkomstig , heeft nooit een grote groep gevormd maar na 8 jaar heb ik ineens veel zaailingen . Een andere bulbocodium staat niet in de buurt . Ze komen inderdaad laag in bloei en gedurende de bloei komen ze hoger maar sommige zaailingen bloeien inderdaad hoger dan normaal en de grootte van de bloemen varieert ook wel ? Mijn planten staan ook niet zo zonnig 
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Onderling kruisen tussen de verschillende bulbocodium's is ongetwijfeld mogelijk.
Narcissus bulbocodium subsp. obesus heeft een duidelijk obese bloem zoals je kunt zien op bijgaande foto's die genomen zijn van een zaaipot (9x9 cm) die nu bloeit. De hoogte van de bloemstengels kan varieren naargelang de voeding en de lichtintensiteit.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Zo kort gesteeld als je hier toont groeit deze soort ook in de natuur (Portugal).
Wellicht staan de bollen hier wat schraler ?
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Narcissus obesus in volle glorie!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op  3 april 2026, 16:01:29Narcissus obesus in volle glorie!
Een "groepje" dat al de moeite is.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op  3 april 2026, 18:03:15
Citaat van: Herman Mylemans op  3 april 2026, 16:01:29Narcissus obesus in volle glorie!
Een "groepje" dat al de moeite is.
Ja Luc, rechts op de foto zie je er 1 die ook hoger is, maar is al uitgebloeid.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  3 april 2026, 09:22:37

Onderling kruisen tussen de verschillende bulbocodium's is ongetwijfeld mogelijk.
Narcissus bulbocodium subsp. obesus heeft een duidelijk obese bloem zoals je kunt zien op bijgaande foto's die genomen zijn van een zaaipot (9x9 cm) die nu bloeit. De hoogte van de bloemstengels kan varieren naargelang de voeding en de lichtintensiteit.

Bedankt voor uw toelichting Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Schitterend Herman , doen het super goed in uw tuin !  :o  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Indrukwekkend Herman ! ((12  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  3 april 2026, 09:22:37Onderling kruisen tussen de verschillende bulbocodium's is ongetwijfeld mogelijk.
Bedankt Luc ! Hier staan ze erg zuidelijk en beschermd en mijn mengsel is inderdaad wat schraler ...