Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Ook opgekweekt uit zaden en dit jaar voor de eerste keer bloei.
Deze Edraianthus graminifolius subsp. murbeckii zou groeien in Bosnie-Hercegovina op een hoogte van 2140m volgens de commentaar in de zaadlijst.
Voor een graminifolius lijkt hij op het eerste zicht erg klein.
Heeft er iemand deze ooit al eens gezaaid en in bloei gehad ??
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ?   Kris ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Eén van de perfecte klokjesbloemen voor de rotstuin is deze Campanula chamissonis major.
Gaat bovengronds volledig weg in de winter om nu te bloeien met een massa bloemen. Bovendien wordt deze door de slakken links gelaten !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Er bestaan heel wat kleine Hymenoxis die niet altijd even makkelijk zijn in cultuur. Deze bekende H. scaposa doet het al jaren voortreffelijk en is ondertussen een vast waarde geworden.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).

In het overdekte frame, Luc?

Frankie Wulleman

Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.

Frankie Wulleman

Meestal zien we de donkerblauwe of witte vorm van Veronica prostata. Dit is een lichtblauwe collectie.

Frankie Wulleman

De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.

Frankie Wulleman

De oude klassieker Erigeron flettii 'Distel'.

Frankie Wulleman

Een andere interessante phlox is deze Phlox x rugelii, ooit nog verspreidt door onze oude vriend Ger.

Frankie Wulleman

Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:45:00
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).

In het overdekte frame, Luc?
Ja, om zeker te zijn
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.
Torhout, West-Vlaanderen