Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

In de tweede week van mei had ik het geluk een tripje te kunnen ondernemen naar de Vercors/Drôme. Het thema was dit keer orchideeën, met speciale focus op het genus Ophrys. Maar ook 'bijvangsten' zijn welkom, en zoals op iedere trip was ook dit keer weer het geval. Hierbij volgt een verslagje van die excursie.

Ik begeef me dit keer op volledig onbekend terrein, waar ik nog niet eerder was. De uitvalsbasis is dit keer l'hermitage, een piepklein gehuchtje nabij Dié.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Enkele foto's van de omgeving waar we verbleven. Het was het einde van een dal waar we uitkeken op een beboste kalkwand. Erg indrukwekkend. De omgeving was er bijzonder stil en rustig en je hoorde er enkel de duizenden cicaden en vogels. Nooit eerder in zo'n desolate omgeving verbleven. Bij wijlen beangstigend stil zelfs.

Frankie Wulleman

Het was er de voorbije maanden bijzonder warm en droog, net zoals bij ons hier in de lage landen, waardoor de vegetatie al iets voor was op schema. Ik had gedacht om er te vroeg te zijn, maar niks bleek minder waar.

Nog voor we onze bestemming bereikten in l'hermitage, zagen we al verschillende orchideeën opduiken langs de rand van de weg op vele plekjes.

Orchis simia (foto 1 en 2) is te in vele vormen en kleuren te zien. Het is een erg algemene orchidee in die streek. Hetzelfde geldt voor Orchis purpurea (foto 2) die je er overal kan tegenkomen. En hoe talrijk die laatste daar ook is, enkel in ons eigen landje heb ik de allermooiste exemplaren gezien. Ik heb ze daar nergens zo mooi gezien zoals bij ons.

Frankie Wulleman

Ook de poppenorchis is er overal bijzonder talrijk. Wellicht vele duizenden exemplaren heb ik er kunnen spotten.

Frankie Wulleman

Dit is denk het wit bosvogeltje (Cephalanthera longifolia), maar wel met veel grotere bloemen dan bij ons.

Frankie Wulleman

En dan wordt het al wat moeilijker. Een bosvogeltje, maar met gele bloemen. Wat kan dit zijn?

Frankie Wulleman

Er zijn trouwens ook heel wat insecten te zien, waaronder een aantal prachtige vlinders.
Bolaria euphrosyne (foto 1) die bij ons al lang uitgestorven is, een blauwtje met een intens donkerblauwe kleur en Libelloides coccajus (foto 3) een indrukwekkend roofinsect die we ook wel haftlibel noemen. Het is een typisch mediterrane soort die je er overal kan spotten.

Frankie Wulleman

In de omgeving van ons verblijf kan ik al een eerste 'bijvangst' spotten: Anthyllis montana met een bijzonder donkere bloemkleur. Later deze week zou ik nog vele exemplaren mogen spotten met beginnende bloei. Het blijkt er overal een vrij algemene plant te zijn die op warme en droge plekjes groeit, vaak zelfs langs de kant van de weg.

Frankie Wulleman

Ik heb deze plant spijtig genoeg nooit in de tuin kunnen huisvesten. Hier groeit hij in een open dennenbos.

Frankie Wulleman

Dan bots ik op iets bijzonders. Een ophrys, maar welke? Eentje met piepkleine bloempjes en groeit in een open dennenbos, net als de Anthyllis montana. Is dit een ondersoort van Ophrys sphegodes?

Frankie Wulleman

In deze plant lijk ik meer Ophrys sphegodes te herkennen.

Gerrit Eijkelenboom

Deze laatste zijn Ophrys araneola. Het zijn bijzonder kleine orchideetjes, maar de planten kunnen groot zijn. Helaas zijn de exemplaren van de foto's al op hun retour. Er wordt gezegd dat het niet lang meer gaat duren door de klimaatverandering en ze gaan voorkomen in zuid België.

Kris De Raeymaeker

Bedankt om ons mee te nemen op je tocht Frankie !!! ((3  ((3  Uiteraard waarderen we dat zeer ...en onnodig te zeggen dat die orchideetjes me heel erg kunnen bekoren. Wat een uitvalbasis , ben je het bordje "einde van de wereld" voorbij gereden ? Moet een mens veel rust geven maar zoals ik ook kan lezen zijn we dat al niet meer gewend tegenwoordig.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2026, 08:30:59Deze laatste zijn Ophrys araneola. Het zijn bijzonder kleine orchideetjes, maar de planten kunnen groot zijn. Helaas zijn de exemplaren van de foto's al op hun retour. Er wordt gezegd dat het niet lang meer gaat duren door de klimaatverandering en ze gaan voorkomen in zuid België.

Aha , dit triggert natuurlijk ook Gerrit ... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:16:10Er zijn trouwens ook heel wat insecten te zien, waaronder een aantal prachtige vlinders.
Bolaria euphrosyne (foto 1) die bij ons al lang uitgestorven is, een blauwtje met een intens donkerblauwe kleur en Libelloides coccajus (foto 3) een indrukwekkend roofinsect die we ook wel haftlibel noemen. Het is een typisch mediterrane soort die je er overal kan spotten.
Ook altijd een lust voor het oog !