Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Het weer is niet al te best zoals ik al zei, waarbij we regelmatig getrakteerd worden op malse motregenbuitjes, niet gemakkelijk dus om mooie foto's te maken. Maar laten we het toch maar proberen. Een eerste Ophrys dient zich aan. Fuciflora zal het niet zijn, want ik mis de trapezuimvormige bloem. Maar wat een mooie tekening is er te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Bij deze zou ik dan pleiten voor Ophrys fuciflora.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Wat te denken van dit? Geen Ophrys fuciflora, ook geen Ophrys demangei...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 21:59:38De volgende dag stond de vallei van Rochefort/Samson op het programma. Het is een prachtige vallei die bestaat uit bossen onderbroken door talloze kalkgraslanden. Deze plaats is vrij bekend onder orchideeënliefhebbers, toch waren we nagenoeg alleen in de vallei. Het weer was er ook niet al te best. Droge periodes wisselden elkaar af met buitjes van motregen. Niet echt ideaal om orchideeën te gaan spotten. De nevelslierten verbergen de kalksteenmassieven die tussen de bossen opduiken.

Mysterieus begin van de dag Frankie  --6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:03:05Het valt me op dat er in deze vallei onnoemelijk veel goudenregen (Laburnum anagyroides)aanwezig is en dit in volle bloei.
Die komen daar dan van oorsprong in het wild voor ? Of zijn dat ontsnapten uit cultivatie ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:51:21Wat te denken van dit? Geen Ophrys fuciflora, ook geen Ophrys demangei...
Over naar specialisten ....maar wel schitterend ! Je hebt je draai toch al gevonden met je nieuwe toestel Frankie ! Tevreden ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:48:09Bij deze zou ik dan pleiten voor Ophrys fuciflora.

Ik zou denken van wel ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:17:41Nog wat O. militaris.
Wow  ((3  ((3  Voor mij tesamen met purpurea ook nog steeds 1 van de allermooiste ! Indrukwekkende populatie Frankie!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:32:02Enkele rariteiten die me in het oog sprongen.
Foto 1: een witte Orchis ustulata ???
Foto 2: een vreemde hybride... maar tussen wat...
Foto 3: een nagenoeg witte Orchis purpurea

Dat zijn unieke planten ! Nooit eerder van een witte ustulata gehoord laat staan er eentje gezien.
Die tweede (hybride) heeft precies wat bloed van een poppenorchis ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 21:59:38De volgende dag stond de vallei van Rochefort/Samson op het programma. Het is een prachtige vallei die bestaat uit bossen onderbroken door talloze kalkgraslanden. Deze plaats is vrij bekend onder orchideeënliefhebbers, toch waren we nagenoeg alleen in de vallei. Het weer was er ook niet al te best. Droge periodes wisselden elkaar af met buitjes van motregen. Niet echt ideaal om orchideeën te gaan spotten. De nevelslierten verbergen de kalksteenmassieven die tussen de bossen opduiken.

Een prachtige omgeving zo te zien Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:16:49Het valt al meteen op dat Orchis militaris (het soldaatje) hier de bovenhand heeft. Wel duizenden exemplaren staan er verspreid in de vallei.

Een grote populatie militaris , prachtig is dat Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:32:02Enkele rariteiten die me in het oog sprongen.

Foto 1: een witte Orchis ustulata ???
Foto 2: een vreemde hybride... maar tussen wat...
Foto 3: een nagenoeg witte Orchis purpurea

Soms weet je niet meer wat je zien , heel bijzondere vondsten Frankie !  ((3  ((3  ((3  Omdat alles zo gemakkelijk kruist met elkaar is dat wel te verwachten , bijzonder spannend om daar rond te lopen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:42:44Het weer is niet al te best zoals ik al zei, waarbij we regelmatig getrakteerd worden op malse motregenbuitjes, niet gemakkelijk dus om mooie foto's te maken. Maar laten we het toch maar proberen. Een eerste Ophrys dient zich aan. Fuciflora zal het niet zijn, want ik mis de trapezuimvormige bloem. Maar wat een mooie tekening is er te zien.

Heel knappe Ophryssen , Frankie !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:42:44Het weer is niet al te best zoals ik al zei, waarbij we regelmatig getrakteerd worden op malse motregenbuitjes, niet gemakkelijk dus om mooie foto's te maken. Maar laten we het toch maar proberen. Een eerste Ophrys dient zich aan. Fuciflora zal het niet zijn, want ik mis de trapezuimvormige bloem. Maar wat een mooie tekening is er te zien.

Ik denk weer aan Ophrys demangei. Ook gelet op het tamelijk vroege tijdstip. (Ik vermoed 10 mei. Zet de data er s.v.p. bij)
Een paar weken later en er komen allerlei andere gegadigden in aanmerking

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:51:21Wat te denken van dit? Geen Ophrys fuciflora, ook geen Ophrys demangei...

Moeilijk moeilijk. Heb je een foto van opzij misschien?