Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

De eerste exemplaren van Gentiana verna. Ook ieder keer erg mooi om te zien. Ook bij deze plant geldt: hoe hoger hoe mooier de kleuren zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Viola calcarata staat hier ook met vele duizenden in  de alpenweides.

Frankie Wulleman

Ranunculus kuepferi staat hier eveneens in zeer grote hoeveelheden.

Frankie Wulleman

Met nog een paar snelle foto's van Primula veris willen we het hier voor bekeken houden. Natte voeten en helemaal verkleumd kruipen we in de warme auto, waarna we onze weg verderzetten naar hopelijk iets warmere oorden. Het is nog maar middag, dus hebben we nog een hele namiddag die we kunnen benutten.

Frankie Wulleman

De rit gaat verder naar de col de la Bataille, waarvan het hoogste punt op zo'n 1300 m gelegen is. Daar aangekomen wacht ons een schitterend schouwspel.

Frankie Wulleman

Amper 1300 m hoog, maar wat een uitzichten hier alweer op het typische landschap van de Vercors, bestaande uit hoge kalksteenkliffen. Zonnig en vrolijk weer, maar vergis u niet, hier opnieuw een ongemeen harde en koude wind die door merg en been gaat.

Frankie Wulleman

Ik wist dat Androsace villosa zich hier in deze gebieden bevond, maar echter op grotere hoogte. En ik had zeker niet verwacht ze nu al in bloei aan te treffen. De verwondering is dan ook zeer groot met het ontdekken van Androsace villosa.

Frankie Wulleman

Honderden planten zijn er hier te vinden op de schrale graslanden boven op de ijskoude bergkam.

Frankie Wulleman

Bewondering en verwondering alom bij het zien van deze prachtige exemplaren.

Frankie Wulleman

Het rotsplantenhart gaat nog sneller slaan bij het zien van dit uitmuntend exemplaar. Hoe mooi de orchideeën ook zijn, die we hier op deze trip in grote hoeveelheden hebben gezien, moet ik toch vast stellen dat ik mezelf toch nog altijd een 'rotsplantenman' mag noemen. Dit brengt me echt in extase. Ook de eerste keer dat ik dit schitterende manschild in de natuur kan waarnemen.

Frankie Wulleman

Een mooi stukje bovenop de bergkam, die iedereen wel in zijn tuin zou willen hebben. In mijn ooghoeken zie ik ook nog wat andere planten.

Frankie Wulleman

We zien hier ook nog Globularia cordifolia, Gentianen, waarvan ik denk acaulis, een Polygala en weer die mooie Allyseum. Maar het ontbreekt ons aan de wil om hier nog verder te botaniseren, omdat er ongetwijfeld nog veel meer te zien is. Nogmaals: de keiharde, snijdende wind was de enige domper op de feestvreugde. Zelfs foto's maken lukt nu bijna niet meer met bevroren handen.

Frankie Wulleman

Spijtig dat we hier niet wat langer konden blijven. Ik had graag de gentianen nog wat beter bekeken en gefotografeerd. Bijna onmogelijk nu om op te maken welke soort het is. Nu ik deze detailopname wat beter bekijk, zou het ook wel eens Gentiana alpina kunnen zijn.

Frankie Wulleman

We maken onze rondrit nu verder af, via de lager gelegen Col de Bacchus (ca. 900 m) waar nog vele graslanden met orchideeën gelegen zijn. Maar ook hier blaast de wind ongemeen hard.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:43:30Het rotsplantenhart gaat nog sneller slaan bij het zien van dit uitmuntend exemplaar. Hoe mooi de orchideeën ook zijn, die we hier op deze trip in grote hoeveelheden hebben gezien, moet ik toch vast stellen dat ik mezelf toch nog altijd een 'rotsplantenman' mag noemen. Dit brengt me echt in extase. Ook de eerste keer dat ik dit schitterende manschild in de natuur kan waarnemen.
Dat geloof ik heel graag Frankie ....een spontaan plantenorgasme  -2(  -2( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "