Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:46:27Een mooi stukje bovenop de bergkam, die iedereen wel in zijn tuin zou willen hebben. In mijn ooghoeken zie ik ook nog wat andere planten.
Je blijft ons verbazen met veel mooie beelden en planten Frankie  ((14  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 juni 2026, 10:07:36
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:46:27Een mooi stukje bovenop de bergkam, die iedereen wel in zijn tuin zou willen hebben. In mijn ooghoeken zie ik ook nog wat andere planten.
Je blijft ons verbazen met veel mooie beelden en planten Frankie  ((14  ((14

Content dat ik daar nog in  kan slagen, Kris, want je bent wel wat gewend, dacht ik.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

De dag is al goed gevorderd en de rondrit nadert zijn einde. We rijden door een landschap dat sterk afgewisseld wordt door bos, kalkmassieven en vooral veel weidegebied. Hier en daar stoppen we nog even waar het ons interessant lijkt, zoals hier dit weitje met een partijtje Anacamptis pyramidalis.

Frankie Wulleman

Ook iedere keer een verbazend mooie plant met zijn diepgekleurde dikke aren.

Frankie Wulleman

Een plant die we hier ook op veel plaatsen zien in de graslanden is deze kuifhyacinth. Ik verneem dat er een aantal gelijkaardige soorten van bestaan die allen goed op elkaar gelijken. Iemand van de 3 forumnisten die enig idee zou hebben welke het zou kunnen zijn?

Frankie Wulleman

Deze ratelaar zie je hier ook op veel plaatsen. Die tomen de grassen wat in zodat de andere begroeiing waaronder de vele orchideeën een kans krijgen, om zich te vestigen.

Frankie Wulleman

Nog een onverwachte 'bijvangst' op deze trip, is deze Gladiolus. Het is een soort die vrij sterk gelijkt op wat ik hier thuis heb als Gladiolus palustris. Maar ook van deze soort bestaan er enkele gelijkaardige species. Ik vond deze planten eveneens in hetzelfde orchideeënbiotoop, bestaande uit schrale, droge graslanden. Toch wel een verrassing omdat ik deze planten hier niet verwachtte.

Frankie Wulleman

Genista pilosa bevindt zich dan weer daar waar er wat stenige intermezzo's zich in het biotoop bevinden. I.p.v. een weideplant, is dit toch eerder een rotsplant.

Frankie Wulleman

Een mooie helling in het desolate, reliëfrijke landschap van de vercors, begroeid met talrijke brems.

Frankie Wulleman

De ganse rondrit tot aan ons vakantieverblijf kenmerkt zich continue door schilderachtige decors, de één nog mooier dan de andere. Het is een streek waar de mens nog sterk in contact staat met de natuur, en waar die natuur nog volop zijn gang mag gaan. Geen grote wegen doorheen het ganse gebied, enkel kleine landweggetjes slingeren zich door het landschap. Geen grote steden, bedrijven of landbouwgebieden verdoezelen deze streek.

Deze enkele huizen hier bijvoorbeeld zijn al een gemeente op zich en bevinden zich meer dan een half uur rijden van de bewoonde wereld.

Het is meteen de afsluiter van deze opwindende dag die ondanks de stralende zon bijna overal zeer koud was.

Frankie Wulleman

Een volgende excursie zal ons nogmaals naar de graslanden van Rochefort/Samson brengen, alsook de aansluitende gemeente Barbières, waar eveneens vele kalkgraslanden te zien zijn. De orchideeënjacht is hierbij weer geopend. Voordat we zover zijn, houden we nog even halt in het zeer schilderachtige dorpje, Pontaix, gelegen aan de Drôme, amper 150 zielen tellend.

Frankie Wulleman

Het is in feite een van de zovele mooie dorpjes, gelegen in de Drôme vallei.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:15:10De eerste exemplaren van Gentiana verna. Ook ieder keer erg mooi om te zien. Ook bij deze plant geldt: hoe hoger hoe mooier de kleuren zijn.

Altijd mooi om te zien Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:39:20Bewondering en verwondering alom bij het zien van deze prachtige exemplaren.

Staan er heel mooi bij Frankie , een leuke verrassing om deze planten daar te zien !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 21:50:49We zien hier ook nog Globularia cordifolia, Gentianen, waarvan ik denk acaulis, een Polygala en weer die mooie Allyseum. Maar het ontbreekt ons aan de wil om hier nog verder te botaniseren, omdat er ongetwijfeld nog veel meer te zien is. Nogmaals: de keiharde, snijdende wind was de enige domper op de feestvreugde. Zelfs foto's maken lukt nu bijna niet meer met bevroren handen.

Ondanks de bevroren handen blijf je maar knappe plaatjes schieten , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen