Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Nog eens Orchis militaris en Orchis ustulata.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dan gaat het richting de kalkgraslanden van Barbières dat nabij gelegen is. Ook hier weer plaatselijk soms een erg grote weelde aan Ophryssoorten. Deze herken ik niet zo goed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Enkele prachtige fuciflora's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Laat ons nog eventjes wegsmelten bij dit bijzonder mooi exemplaar, waar ik geen naam op durf kleven. Geen fuciflora, dacht ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook Anacamptis pyramidalis duikt hier met mondjesmaat terug op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog een bijzonder exemplaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog een bijzondere plant. Ik vermoed fuciflora, maar ik zie grote oren die niet typisch zijn voor fuciflora, dacht ik. Een hybride?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

We beëindigen de site van Barbières met nog enkele Dactylorhiza sambucina die hogerop te vinden zijn.

Ik vermeld er nog bij dat er hier eveneens duizenden Gentiana angustifolia groeien. Vanwege tijdsgebrek zijn er daar geen foto's van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het verhaal neemt stilaan een einde. Nog enkele foto's van de omgeving waar we verbleven. Een vredige plaats waar de stilte onderbroken wordt door de miljoenen cicades die er zitten en bij de minste zonnestraal luide concerten brengen. Een heerlijke plaats om te zijn. In de verte doemen de kalksteenmassieven van de Vercors op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Er stonden nog wel enkele locaties op het menu, maar die zijn in het water gevallen door het steeds slechter wordende weer. Heel wat regen, wind, smeltende sneeuw waren ons deel. De laatste excursies bevonden zich rond col du menée, maar die was zelfs niet bereikbaar door aardverschuivingen waardoor de pas en bijgevolg de hogere gebieden ontoegankelijk waren. De laatste dagen hebben we ons dan ook in stilte moeten bezighouden...

In de ganse streek groeiden tevens heel wat verschillende bremsoorten van groot tot klein.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Met deze foto van een veldparelmoervlinder (melitaea cinxia) op een uitgebloeide aar van een spinnenorchis komt een einde aan dit reisverhaal.

Ondanks het soms wat mindere weer was dit toch een zeer geslaagde uitstap in een van de mooiste gebieden uit de vooralpen. De streek biedt niet alleen een grote rijkdom aan orchideeën, maar ook bollen en rotsplanten komen er veelvuldig voor. Daarnaast is dit ook een zeer verassende en desolate streek met veel reliëf waar de natuur nog echt zijn gang kan gaan. Een vervolg aan deze trip zal in de toekomst nog zeker eens op het programma staan. Ik ben verkocht aan dit boeiende stukje Frankrijk!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Frankie, bedankt voor dit mooi en boeiend reisverslag!  ((3   ((3   ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:30:44Met deze foto van een veldparelmoervlinder (melitaea cinxia) op een uitgebloeide aar van een spinnenorchis komt een einde aan dit reisverhaal.
Ondanks het soms wat mindere weer was dit toch een zeer geslaagde uitstap in een van de mooiste gebieden uit de vooralpen. De streek biedt niet alleen een grote rijkdom aan orchideeën, maar ook bollen en rotsplanten komen er veelvuldig voor. Daarnaast is dit ook een zeer verassende en desolate streek met veel reliëf waar de natuur nog echt zijn gang kan gaan. Een vervolg aan deze trip zal in de toekomst nog zeker eens op het programma staan. Ik ben verkocht aan dit boeiende stukje Frankrijk!
Bedankt voor je prachtig reisverslag Frankie ! Wat betreft Ophrys was dit al mee van het mooiste wat ik ooit te zien kreeg. Een ongekende weelde...Ook de Erythroniums en Crocus deden me watertanden.
Maar zeker de landschappen en de  natuur in het algemeen konden wel echt bekoren.
Zonde van het mindere weer waar je mee te maken kreeg. Maar toch kregen we via je verslag een prachtig beeld van dit ongerepte stukje natuur.Een gebied waar ik zeker een keer wil naar toe trekken. Het is ook knap dat je de tijd hebt vrij gemaakt om al dit moois te willen delen op ons forum.Dit is niet altijd evident maar nu kunnen we met zijn alleen genieten van je mooie foto's.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

#344
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 20:32:27Ook deze vond ik terug interessant genoeg om op de gevoelige plaat te zetten.

Foto 2733. Interessant idd. Ik denk Ophrys quercophila.

Foto 2734 en 2735. Ophrys demangei