Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 10:14:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 mei 2026, 09:33:19Crassula obtusa is nog niet veel voorkomend in collecties ...deze succulent komt o.a. voor op de legendarische tafelberg in Zuid Afrika ...Zeker een bijzondere plant !
In pot (en onder een afdak)heeft hij hier  probleemloos al 2 winters overleefd .Maar wat het gaat geven als je deze gaat uitplanten is me nog niet bekend. Connor en Marloes testen hem nu ook uit op enkele diverse plekken in de BT Utrecht.
De bloemen hebben de vorm van kleine gentiaantjes ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2026, 22:10:54Amai, prachtig Kris, en mij niet bekend. Vermeerderen graag.

We gaan ons best doen Frankie ...maar met de hoge temperaturen van de voorbije dagen toch nog maar wat wachten ...

Jij kan dat, Kris!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 juli 2024, 10:20:17Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 juni 2025, 09:42:10Degene die in een schaal staat bloeit weer . Die in de crevice is ook op komst .
En daar is de eerste bloem van dit seizoen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Voor mij behoort deze soort tot de mooiste. Hij staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Helaas heb ik hem tot nu toe nog nooit kunnen bemachtigen.
Ik heb eens geprobeerd een stekje te nemen dat ik van Jiri (ter plaatse) had gekregen. Helaas schoot het geen wortels en ging het kort daarna dood.

Daarom ben ik altijd weer blij als deze schattige Spaanse soort wordt getoond. De combinatie van zilverkleurig blad en de roze bloemen vind ik geweldig. 😍