Roscoea 2026

Gestart door Herman Mylemans, 24 mei 2026, 17:45:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 10:52:48Binnenkort kunnen we al onze boeken weg gooien Herman ....Chat GPT zal het wel over nemen ... -2(  -2( 
In ieder geval een mooie collectie Roscoea's ..
Hier zijn ze minder in vorm als voorgaande jaren. Hier nog eentje zonder label die hire momenteel bloeit. Een keer meegekregen van Harry ..
Citaat van: Herman Mylemans op 17 juni 2026, 19:59:56Kris, hoe hoog is die? Hij heeft wel een heel breed blad.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 juni 2026, 23:04:55Wel een lage Herman , maar ik zal hem morgen is opmeten ...

Slechts 15cm hoog Herman....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Kris, dat is dan zoals tibetica! Zaait hij zich ook uit?
Een andere mogelijkheid is Roscoea alpina? Hoe groot is de bloem?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 19 juni 2026, 10:25:22Kris, dat is dan zoals tibetica! Zaait hij zich ook uit?
Een andere mogelijkheid is Roscoea alpina? Hoe groot is de bloem?
Voorlopig heb ik dat nog niet gemerkt Herman .Maar misschien heb ik er nog niet genoeg op gelet. Als jonge planten/zaailingen lijkt het blad misschien ook op andere ontkiemende zaailingen van bolgewassen .Ik zie soms van alles verschijnen en ik laat dat staan zonder altijd direct te weten wat het is .
Ik zal de bloem eens opmeten.

Herman Mylemans

Dit jaar is het een heel slecht jaar voor Roscoea. De opeenvolgende hitte golven zonder al te veel regen zorgen ervoor dat de bladeren in elkaar krullen en zelfs verbranden. Ook de varens en de Hepatica's kreunen onder de droogte. Hier en daar geef ik wat water om ze toch in leven te houden. Daar het aan de overkant van de straat is en ik geen matten heb om de waterleiding te beschermen is het watergeven met de kruiwagen. Sommige struiken hebben al hun bladeren verloren, het is nog nooit zo erg geweest. Nu komt er weer een hittegolf aan. Ik denk dat ik volgend jaar veel ruimte in de tuin ga hebben!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

Citaat van: Herman Mylemans op Gisteren om 11:13:25Dit jaar is het een heel slecht jaar voor Roscoea. De opeenvolgende hitte golven zonder al te veel regen zorgen ervoor dat de bladeren in elkaar krullen en zelfs verbranden. Ook de varens en de Hepatica's kreunen onder de droogte. Hier en daar geef ik wat water om ze toch in leven te houden. Daar het aan de overkant van de straat is en ik geen matten heb om de waterleiding te beschermen is het watergeven met de kruiwagen. Sommige struiken hebben al hun bladeren verloren, het is nog nooit zo erg geweest. Nu komt er weer een hittegolf aan. Ik denk dat ik volgend jaar veel ruimte in de tuin ga hebben!
Triest Herman,hier al niet veel anders.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op Gisteren om 11:13:25Dit jaar is het een heel slecht jaar voor Roscoea. De opeenvolgende hitte golven zonder al te veel regen zorgen ervoor dat de bladeren in elkaar krullen en zelfs verbranden. Ook de varens en de Hepatica's kreunen onder de droogte. Hier en daar geef ik wat water om ze toch in leven te houden. Daar het aan de overkant van de straat is en ik geen matten heb om de waterleiding te beschermen is het watergeven met de kruiwagen. Sommige struiken hebben al hun bladeren verloren, het is nog nooit zo erg geweest. Nu komt er weer een hittegolf aan. Ik denk dat ik volgend jaar veel ruimte in de tuin ga hebben!
Niet alleen voor de Roscoea's Herman ...Maar daar koop jij natuurlijk niks voor als liefhebber van dit geslacht. Hier redden ze het voorlopig maar hier is de situatie uiteraard gans anders naar mogelijkheden van controle houden op water voorraden ..

Frankie Wulleman

Ik denk... nee, ik ben het zeker dat veel plantenliefhebbers met hetzelfde probleem zitten, Herman. Iedereen klaagt steen en been... Dit wordt een horrorjaar zoals we nog nooit hebben meegemaakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen