Bloei September - Oktober 2026

Gestart door Luc Scheldeman, 10 september 2026, 19:04:32

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Nabloei op deze plant die ik heb als Anemone sylvestris.
Sommige beweren dat die naam niet correct zou zijn.....
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 september 2026, 19:04:32Nabloei op deze plant die ik heb als Anemone sylvestris.

Waarom twijfel je aan de naam? Ik heb dezelfde plant, weet niet meer van bij wie. Foto's zijn uiteraard nog van dit voorjaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ik zag de plant enkele jaren geleden op locatie op de Oostenrijks/Hongaarse grens. Onvergetelijk moment om zo'n grote groep te zien.

Ik heb enkele foto's geselecteerd waarbij het blad zoveel mogelijk te zien is. Het oudere loof, vooral bij jou foto's te zien, lijkt meer afgerond. Het verse loof lijkt echter heel goed bij wat ik zag in de natuur, zowel van mijn plant als de jouwe.

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 september 2026, 21:11:00
Citaat van: Luc Scheldeman op 10 september 2026, 19:04:32Nabloei op deze plant die ik heb als Anemone sylvestris.

Waarom twijfel je aan de naam? Ik heb dezelfde plant, weet niet meer van bij wie. Foto's zijn uiteraard nog van dit voorjaar.
Hou je deze plant in een pot ?
Ik heb ze uitgeplant in de rotstuin.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 september 2026, 06:56:32
Citaat van: Frankie Wulleman op 10 september 2026, 21:11:00

Hou je deze plant in een pot ?
Ik heb ze uitgeplant in de rotstuin.

Ja Luc, in de tuin lukt het voor geen meter. In pot, geen probleem.

Frankie Wulleman

Solidago minutissima is vrij variabel, hier twee verschillende vormen, een lage en een hogere vorm.

Mark Stolk

Dit topic loopt naadloos over in september. Hier nog bloei op de Campanula primulifolia. Inderdaad apart mooi gevormd blad.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

De bloei van juli en augustus wordt hier blijkbaar serieus verlengd .... :o  :o  :o  :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Mark Stolk op 19 september 2026, 23:04:35Dit topic loopt naadloos over in september. Hier nog bloei op de Campanula primulafolia. Inderdaad apart mooi gevormd blad.
Mark, ik kende Campanula primulifolia nog niet. Het ziet er wel een mooie plant uit!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2026, 11:26:03De bloei van juli en augustus wordt hier blijkbaar serieus verlengd .... :o  :o  :o  :o

Dat klopt... juist Thlaspi bellidifolium heeft zich hier in het seizoen vergist en staat in bloei.

Herman Mylemans

Citaat van: Thomas Eckert op 20 september 2026, 12:06:50
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2026, 11:26:03De bloei van juli en augustus wordt hier blijkbaar serieus verlengd .... :o  :o  :o  :o

Dat klopt... juist Thlaspi bellidifolium heeft zich hier in het seizoen vergist en staat in bloei.
Thomas, prachtige foto van een mooie bloem!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Nooit geweten dat de maanden juli en  augustus zoveel dagen telden ... -2(  -2(  -2(

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2026, 12:49:55Nooit geweten dat de maanden juli en  augustus zoveel dagen telden ... -2(  -2(  -2(

Zo is het 🤣... hoewel Orostachys iwarenge duidelijk laat zien dat we nu de herfst ingaan.

Thomas Eckert

Citaat van: Herman Mylemans op 20 september 2026, 12:12:29
Citaat van: Thomas Eckert op 20 september 2026, 12:06:50

Thomas, prachtige foto van een mooie bloem!

Bedankt, Herman...🙏

Ook Corydalis tomentella en Oxalis 'Gwen McBride' laten weer wat kleur zien.

Kris De Raeymaeker

Er moest natuurlijk een keer orde op zaken gesteld worden .... ..het is al een eeuwigheid september !!! Er zijn er die  -6)  -6)
Deze Erodium astragaloides is nog steeds op post ...