Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Frankie

Leuk idee... Ik wens je veel succes met dit nieuwe project.

Voor de bewatering en eventuele bemesting raad ik deze fles (1) aan, zoals die misschien ook in laboratoria wordt gebruikt. Zo kun je de wortelhals perfect bereiken zonder het blad nat te maken.

Bij Androsace vandellii (2), Saxifraga griesebachii (3) en deze Draba (4) werkt het in ieder geval tot nu toe heel goed...🤞

Frankie Wulleman

Dat lijkt wel een goed idee, Thomas, met die fles. Nu er nog aan te zien geraken.

Welk soort voeding geef je dan en in welke mate?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 15:26:44Dat lijkt wel een goed idee, Thomas, met die fles. Nu er nog aan te zien geraken.

O jee, Frankie... als het om bemesten gaat, ben ik zeker geen goede adviseur. Ik gebruik namelijk vrijwel geen meststoffen. In het substraat zit een kleine hoeveelheid langwerkende meststof. Maar gericht bemesten vergeet ik vaak. Misschien kan ik daarom hier ook niet zoveel mooie bloemen laten zien als jullie.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  8 augustus 2026, 15:23:51Frankie
Leuk idee... Ik wens je veel succes met dit nieuwe project.
Voor de bewatering en eventuele bemesting raad ik deze fles (1) aan, zoals die misschien ook in laboratoria wordt gebruikt. Zo kun je de wortelhals perfect bereiken zonder het blad nat te maken.
Bij Androsace vandellii (2), Saxifraga griesebachii (3) en deze Draba (4) werkt het in ieder geval tot nu toe heel goed...🤞

Goed idee Thomas !!!  ((14  ((14  Met dit model van fles loopt de Jiri ook altijd rond in zijn tuin denk ik ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 15:26:44Dat lijkt wel een goed idee, Thomas, met die fles. Nu er nog aan te zien geraken.

Te verkrijgen bij den Bol Frankie ... :-X Om toch maar gene reclame te maken ...

Frankie Wulleman

Androsace vandellii is een schitterende maar moeilijke soort in cultuur. Dit zelf uit zaad opgekweekte exemplaar (foto 1) staat al enkele jaren in een lavasteen waar hij het behoorlijk doet.
De kruising A. hirtella x vandellii (foto 2) doet het heel wat beter en vormt een prachtig kussen. Uiterlijk neigt hij vooral naar vandellii, vanwege het grijzige kussen.

Frankie Wulleman

Vorig jaar had ik heel wat zaad van A. vandellii waaruit een aantal plantjes zijn uit voort gekomen. De groei van de jonge plantjes is echter bijzonder langzaam en moeilijk en er wordt niet veel wortel gemaakt. Ik had ze achteraf gezien, beter op een steen gezaaid, wat de slaagkansen wellicht gevoelig had vergroot. Uit ervaring weet ik dat zaailingen van vandellii moeilijk groot te brengen zijn.

Frankie Wulleman

Androsace hirtella doet het dan weer stukken beter in cultuur en levert ook meer zaad op. Uit een zaadpot komt heel wat op. Er wordt ook een beter en groter wortelsysteem gevormd door de jonge zaailingen. Maar tijdens het opgroeien gaat er echter ook nog wel wat verloren.

Frankie Wulleman

Androsace pyrenaica, eveneens op lavasteen is bijna even moeilijk als vandellii en levert weinig of geen zaad op.

Frankie Wulleman

Een partijtje opgepotte A. hirtella. De potjes dek ik niet volledig af met grind, om het vochtgehalte beter te kunnen controleren, tijdens deze cruciale periode van inwortelen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:24:56Een partijtje opgepotte A. hirtella. De potjes dek ik niet volledig af met grind, om het vochtgehalte beter te kunnen controleren, tijdens deze cruciale periode van inwortelen.

((3  ((3  ((3  Knappe prestatie Frankie !! 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:22:17Androsace pyrenaica, eveneens op lavasteen is bijna even moeilijk als vandellii en levert weinig of geen zaad op.
((3  ((3  ((3 Je kan er als 1 van de weinige goed mee overweg Frankie! Waar haal je tegenwoordig nog mooie lavastenen ? Zie ik hier precies nooit meer aangeboden ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:17:33Vorig jaar had ik heel wat zaad van A. vandellii waaruit een aantal plantjes zijn uit voort gekomen. De groei van de jonge plantjes is echter bijzonder langzaam en moeilijk en er wordt niet veel wortel gemaakt. Ik had ze achteraf gezien, beter op een steen gezaaid, wat de slaagkansen wellicht gevoelig had vergroot. Uit ervaring weet ik dat zaailingen van vandellii moeilijk groot te brengen zijn.
Wow , monniken werk noemen wij dat ! Respect Frankie ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:14:19Androsace vandellii is een schitterende maar moeilijke soort in cultuur. Dit zelf uit zaad opgekweekte exemplaar (foto 1) staat al enkele jaren in een lavasteen waar hij het behoorlijk doet.
De kruising A. hirtella x vandellii (foto 2) doet het heel wat beter en vormt een prachtig kussen. Uiterlijk neigt hij vooral naar vandellii, vanwege het grijzige kussen.

Het is inderdaad heel merkwaardig dat A. hirtella x vandellii het zoveel beter doet.Echt een juweeltje Frankie !!!  ((3  ((3  ((3

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 september 2026, 10:54:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:24:56Een partijtje opgepotte A. hirtella. De potjes dek ik niet volledig af met grind, om het vochtgehalte beter te kunnen controleren, tijdens deze cruciale periode van inwortelen.

((3  ((3  ((3  Knappe prestatie Frankie !! 

Merci Kris, maar de prestatie is pas helemaal knap als ik ze kan grootbrengen.