Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Ger van den Beuken

Frankie, ik heb deze plant al enkele jaren in cultuur en geprobeerd in verschillende substraten. Desondanks vertoont deze soort een gelig blad. Daarom denk ik dat dit de normale bladkleur is.

Pim Hols

Citaat van: Gert Hoek op  8 april 2012, 18:53:06
Omdattie zo machtig mooi is, en nog mer bloempjes open dan de voige foto: Androsace tapete !!
Nog maar een klein plantje, maar heeft toch de winter overleeft: Anderosace villosa - coll Karavanken-
En een nestje A.mathildae.
En dan nog maar een keer A. ciliata - Mnt Amayet form- , mooi donker rose.
Prachtig Gert, ik kan eigenlijk niet kiezen, A.tapete heeft toch mijn grootste voorkeur voor de bloeiwijze.
En A. mathilda voor de rozetjes.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2012, 12:33:27
Van Androsace muscoidea Schacht's Form vind ik de roze knoppen bijna nog aantrekkelijker dan de bloempjes.
Deze is de winter goed doorgekomen onder een glasplaatje !
Klopt helemaal Luc, fantastisch gezicht. ((14
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Citaat van: Herman Mylemans op  8 april 2012, 19:50:24
Androsace sempervivoides (KL18) in de tufa tuin.
Dat is al een behoorlijke kolonie, Herman, zeer fraai gezicht.
Heemskerk, Noord-Holland

Herman Mylemans

Citaat van: Gert Hoek op  5 april 2012, 20:46:11
Citaat van: Herman Mylemans op  5 april 2012, 19:30:27
Citaat van: Gert Hoek op 11 maart 2012, 18:46:15
Ik heb een paar bloemetjes in Androsace bryomorpha, staat al wat langer in kasje. Ik ben hem aan het bijvoeren met wat ijzerchelaat, wat hij ziet wat bleekjes.
Ter vergelijk dezelfde plant vorig jaar!!!!
Geluukig heeft de 'nieuwe' Androsace rioxana zichzelf uitgezaaid in de trog, want in de zaaipot zie ik nog niets!!
Gert welk soort van ijzerchelaat gebruik je? Hoeveel is de verdunning? Er zou een verschil zijn tussen ijzerchelaat op zure grond en op kalkrijke grond. Mag je de bladeren raken? Ik heb nog nooit met ijzerchelaat gewerkt.

Hoi Herman, ik gebruik ijzerchelaat Horti Fe Eddha 6%, ik gebruik 1 gram per liter mag over het blad maar altijd naspoelen. Ik denk dat het spul overigens alleen in het proffesionele circuit te koop is. Ik gebruik het op allerlei substraten, juist op planten die in de turf staan, ze hebben me verteld dat planten die voldoende ijzer tot hun beschikking hebben ook beter andere voedingsstoffen op kunnen nemen. Ik gebruik het overigens hoofdzakelijk maar curatief, dus als een plant er een beetje bleekjes uitziet dan geef ik wat ijzer. Preventief geef ik Gentianen en asiatische Primula's een beetje ijzer, heb ik goede resultaten mee.
Gert tot nu toe heb ik inderdaad Horti Fe Eddha 6% niet gevonden. Wel heb ik van DCM vandaag een vloeibare buxusmeststof gekocht daarin zit Eddha 0,04% verder 4% ureumstikstof, 2% organische stikstof van vinasse, 4% fosforzuuranhydride, 6% kaliumoxide. Ik ga dit eens uittesten of het de bladeren donkerder maakt.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Peter Rijntjes

Nog maar eens een paar Androsace"s in de bloei:

A. lehmanniana
A. laevigata

vr. gr.
Peter

Jozef Lemmens

Drie maal hetzelfde (maar een andere kloon).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Bart Moerland

Jef...wat een bloei man!

Hier krijg ik die koso's nooit echt goed aan het bloeien!

Wat is het geheim?....koeienmest!? :P
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Peter Rijntjes

Hoi Jef,

ziet er geweldig uit. hoe kom jij aan die verschillende klonen? Komt dat door de seedhunters of wat? Ik zie ook weinig of eigenlijk geen winterschade. Volop stekken dus.

Vriendelijke groet,
Peter

Jan Fouquaert

De wereld loopt vol met klonen, maar arme kloon Dolly was geen lang leven beschoren ... --6 ))4

Hier een kloon van Androsace villosa var. barbulata, die al langer leeft dan ons Dolly ooit heeft geleefd. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jozef Lemmens

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 april 2012, 23:26:59
Hoi Jef,
ziet er geweldig uit. hoe kom jij aan die verschillende klonen? Komt dat door de seedhunters of wat? Ik zie ook weinig of eigenlijk geen winterschade. Volop stekken dus.
Vriendelijke groet,
Peter

Peter, meestal komen de planten van vrienden (kennissen) of van zaadverzamelaars. Deze komen van Dieter Zschummel, David Mowle en Ray Fairbairn.
Er is bij mij ook veel winterschade. Heel veel zelfs. Maar ik denk niet dat je dat wilt zien. Dit forum dient trouwens om de populariteit van rotsplanten te verhogen.
Te negatieve berichten mogen niet   ;)

Jan, hier een kloontje dat 12 jaar staat in een trog.
En nog ééntje dat hier als A. robusta ssp. purpurea is aangekomen via de zaadlijst van de Androsace Group.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jan Fouquaert

Dat is dan het dubbele van het korte leven van arm schaap Dolly.
Schaap Dolly was groter in omvang, maar jouw kloon, Jef, kan het schaap nog altijd inhalen.  ;D

Eduard Troch

Mooi plantje. En wat een standplaats Jan !!!!!!!!
Je waant je werkelijk 'ginder'.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Fouquaert

Dank je Eduard (of liever Ward zeker). Een prachtig bloeiend klein plantje in het decor van het woeste landschap der bergen is inderdaad een van de mooiste dingen die een mens onder ogenschouw kan nemen ... ((2
Zelfs de, in vergelijking hiermee, flauwe imitatie door de mens kan ons, rotsplantenverslaafden, altijd wel bekoren, n'est-ce pas ?

Theo Stronks

Deze Androsace kosopolyanskii is in de loop der jaren uitgegroeid tot een " volwassen " plant.