Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Citaat van: Lida Lourens op 10 juni 2012, 18:11:47
Dit lijkt mij een Penstemon, maar ik kon de blauwe kleur niet goed op de foto krijgen.
Dit is een andere dan de twee vorige geposte Penstemon
Zou ook zo een Gentiaan kunnen zijn.

--6

Peter

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 juni 2012, 22:22:35
Wat een bakbeest van een Ramonda !  ((11 ((11

Ja, en ook nog horzontaal geplaatst. En ik zie er schuin achter nog een. Heel mooi.

Luc Scheldeman

Het is een fabel dat ramondas het alleen goed doen als ze vertikaal geplant worden.
De ramondas op de achtergrond zijn spontane zaailingen van de plant op de foto.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Peter Rijntjes op 10 juni 2012, 23:00:08
Hoi Luc,

die Hypericum, blijft die zo laag en bloeit die ook geel?  Ik vind hem heel appart en bijzonder.

((12

vr.gr. Peter
Deze hypericum imbricatum is opgekweekt uit Pavelka zaad. In de beschrijving stond 2cm hoog.
Hij lijkt inderdaad een kruipend gedrag te hebben.
De knoppen zijn vrij rood, maar de bloemen zijn zeker geel. Ik maak nog een foto als ze verder open staan.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juni 2012, 10:48:39
Het is een fabel dat ramondas het alleen goed doen als ze vertikaal geplant worden.
De ramondas op de achtergrond zijn spontane zaailingen van de plant op de foto.

Quod erat demonstrandum, hetgeen bewezen moest worden. Dat is hier gebeurd. Fabels zijn hardnekkig en leven eeuwen voort. Dat zal met dit gevalletje ook wel zijn. Volkswijsheid onder de rotsplantenliefhebbers. Goed dat ik het nu weet, kan ik Ramonda's en Haberlea's vrijelijk uitplanten.

Jan Fouquaert

Mooi die planten van Luc Scheldeman.

Hierbij eveneens een lage Hypericum, namelijk Hypericum nummularium.
Edraianthus serbicus, bloeit beslist langer dan Edraianthus pumilio.
Erigeron leiomerus, sterk plantje en zaait zich hier en daar uit.

Groeten van Leiomerus
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Peter Rijntjes

Hoi Jan,

altijd weer een ondergewardeert geslacht die Erigeron. Planten als E. scopulinus, E. aureus en E. canary bird zijn ware blikvagers in de rotstuin. Zo ook deze E. leiomerus.
Zelf ben ik wel een liefhebber van deze planten. Zo heb ik ook nog o.a. E. montanensis, E. compositus, E. vetensis, E.nanus en E. vagus staan. Volgend jaar hoop ik daar nog wat soortjes uit N-Amerika aan toe te voegen.

((12

Peter

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 11 juni 2012, 13:23:35
Hoi Jan,

altijd weer een ondergewardeert geslacht die Erigeron. Planten als E. scopulinus, E. aureus en E. canary bird zijn ware blikvagers in de rotstuin. Zo ook deze E. leiomerus.
Zelf ben ik wel een liefhebber van deze planten. Zo heb ik ook nog o.a. E. montanensis, E. vetensis, E.nanus en E. vagus staan. Volgend jaar hoop ik daar nog wat soortjes uit N-Amerika aan toe te voegen.

((12

Peter
Ben ik het geheel mee eens.

Peter Rijntjes

Dank voor de bijval, Gerard.

_08

Peter

Gert Hoek

Een plantje dat ik kocht onder de naam Lysimachia corsica, maar ik denk dat het Lysimachia japonica var. minutissima is.
Maar hoe dan ook een mooi laag plantje van 3 cm hoog met gele bloempies.

Gert Hoek

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 juni 2012, 22:16:03
Genista saggitalis
Veronica spicata
Ramona myconi alba
Hypericum imbricatum in knop

Luc wat een prachtige serie planten, ziet er gaaf uit. ((12

Gert Hoek

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  9 juni 2012, 14:36:59
Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 juni 2012, 14:25:38
Hij staat er ook al vele jaren Gerrit - ik denk zo'n stuk of 15 jaar ...

Oke, dan ben ik gerustgesteld.

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 juni 2012, 12:43:12

1) Convolvulus boisseri - lekker laag tussen de stenen

Gerrit, ik heb deze plant al vaak proberen te stekken en dat valt al niet mee, als er dan een keer eentje gelukt was heb ik er eens wat in de tuin, tufsteen geprobeerd. Maar ook met winterafdak is het mij niet gelukt om de plant in de tuin te cultiveren. In pot gaat het goed, ik heb nu 2 planten, 1 op het dak met permanent dak en 1 in een pot op de etagiaire en na de bloei zet ik die in het kasje. De plant op het dak staat volop te bloeien en de pot op de etagiaire moet nog beginnen met bloeien maar zit ook helemaal in knop.

Dit is nu de tweede posting over Convulvulus. Gert Hoek schreef er over. Ik heb gezocht op het web. C.suendermannii is een ondersoort van boissieri. Klein-Azie. Het heeft ineens mijn belangstelling. (wel wat laat 2-)( In dit nummer van The International Rock Gardener staat  een mooi artikel met foto's.
http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2010Mar311270058840IRG_March_2010.pdf
In Zuid-Spanje krioelt het ervan. Niet dezelfde soort dan, denk ik. Overal langs de wegen. Ik heb er nooit aandacht aan geschonken. Meer van: O, leuk....
Volgens Gert is hij moeilijk. Hoe is hij in cultuur? Luc. Zaaien of stekken?

Lida Lourens

Citaat van: Peter Rijntjes op 10 juni 2012, 23:03:15
Citaat van: Lida Lourens op 10 juni 2012, 18:11:47
Dit lijkt mij een Penstemon, maar ik kon de blauwe kleur niet goed op de foto krijgen.
Dit is een andere dan de twee vorige geposte Penstemon
Zou ook zo een Gentiaan kunnen zijn.
Peter
Hoi Peter,
Een Gentiaan.....?? Ik koop de laatste jaren al geen Gentiaan meer, omdat ik er geen kant mee op kan.
Bovendien is een Gentiaan meestal eenduidig van kleur, terwijl deze bloemetjes duidelijk een kleurnuance hebben.

Ik kom net van buiten. Het is absoluut een Penstamon.
De vorige Penstemon waarvan ik een foto plaatste was de P. glaber. kleur blauw/roze , maar deze is veel dieper blauw van kleur.
Ik heb glaber er bijgehouden. De bloemetjes zijn hetzelfde.Trechtervormig en aan het eind gespleten in twee bloemblaadjes naar boven
en drie naar onderen. Kan zijn dat de kleurverandering aan de grondsoort ligt.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

Zo, nu heeft Bé de foto's gemaakt en dan zijn ze altijd scherper.
foto 1: op de voorgrond Penstemon glaber
foto 2:de donkerde versie.

Lida Lourens

foto 1 en 2: de blauw/witte voortuin
foto 3       : een Dianthus "Eileen Lever" in combinatie met een Gillenia trifoliata