Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Marc Coolens

Dag Danny
Peter Gatehouse in bloei is wel heel vroeg bij u . Hier nog niet zichtbaar.
Wel Peshmeni , normaal is er geen bladontwikkeling bij de bloei , dit jaar is er wel blad te zien eerste maal in de 5 jaar dat ik ze heb
Marc

Cor van Kapel

Citaat van: Marc Coolens op 21 november 2012, 18:15:03
Wel Peshmeni , normaal is er geen bladontwikkeling bij de bloei , dit jaar is er wel blad te zien eerste maal in de 5 jaar dat ik ze heb
Marc
Dag Marc,
Volgens  "A monograph of cultivated Galanthus", is dat toch géén abnormaal verschijnsel. Komt beide voor, alleen is het blad dan beduidend korter dan de bloemsteel. Jij teelt hem in potten vanwege de (twijfelachtige) winterhardheid ?

Marc Coolens

Hello Cor
bedankt voor je toelichting.
Inderdaad ik teel hem in pot in een platte bak zonder bedekking en oktober (afhankelijk van de regenval ) wordt een éénruiter over de bak gelegd tot maart.
Marc

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny De Raeymaeker op 21 november 2012, 13:16:58
Ik heb hier ook een Galanthus in bloei, wel maar een enkeling maar het is er één.
Het gaat om Galanthus Elwesii " Peter Gatehouse "

Inderdaad deze posting over het hoofd gezien ....Kan het hier niet meer vergelijken...Ben deze soort kwijt geraakt maar kan me niet herinneren dat ik hem vroeger zo vroeg in bloei heb gehad .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 november 2012, 21:30:31
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 21 november 2012, 13:16:58
Ik heb hier ook een Galanthus in bloei, wel maar een enkeling maar het is er één.
Het gaat om Galanthus Elwesii " Peter Gatehouse "

Inderdaad deze posting over het hoofd gezien ....Kan het hier niet meer vergelijken...Ben deze soort kwijt geraakt maar kan me niet herinneren dat ik hem vroeger zo vroeg in bloei heb gehad .

Er bestaat onze kanten zo'n uitdrukking van  "Ik heb dat ooit gehad" !
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Marc Coolens

Vandaag een mailtje gekregen van  Ivycroft met de lijst beschikbare sneeuwklokjes in 2013
Is ook reeds te bekijken op hun website .
Toch wel interessante zaken te koop  .
Ook de lijst 2013 van Colesbourne Park staat op de website.
voor wie interesse
Marc

Lina Hesseling

Vandaag had ik het nieuwe nummer van het kwartaalblad in de brievenbus.
Daarin vond ik een erg leuk artikel van jou, Frankie W., over de sneeuwklokjes bij Cathy Portier op de kwekerij. Altijd leuk om te lezen. Bedankt hiervoor, Frankie en natuurlijk Cathy.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Cor van Kapel

In het januari 2013 nummer van Groei&Bloei staat van de 'pen' van Modeste Herwig ook een artikel over deze witte vroegbloeiers.

In de tuin is het hier nog niet veel, hier en daar een enkele spriet, maar nog geen bloempje te zien. En hier op het forum vind ik het ook erg rustig.

Lina Hesseling

Dat artikel heb ik ook gelezen, Cor.
En ik vind het ook ERG rustig op het forum wat betreft de sneeuwklokjes.
Bij mij zijn er ook alleen nog maar puntjes te zien. Welliswaar al zo'n 75 %, waar ik erg blij mee ben.
Alleen verwachtte ik, dat er in het zachte zuiden al meer leven in de brouwerij zou zitten.
Of is iedereen te druk met Kerst en de Jaarwisseling?

Bij deze:
Voor iedereen hele fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en goed 2013!

Lina.

Sven de Groot

Citaat van: Lina Hesseling op 22 december 2012, 17:52:22
En ik vind het ook ERG rustig op het forum wat betreft de sneeuwklokjes.
Bij mij zijn er ook alleen nog maar puntjes te zien. Welliswaar al zo'n 75 %, waar ik erg blij mee ben.
Alleen verwachtte ik, dat er in het zachte zuiden al meer leven in de brouwerij zou zitten.
Of is iedereen te druk met Kerst en de Jaarwisseling?

Ik zit niet zo in "The Deep South" als sommige anderen onder ons, maar ik voel me toch een beetje aangesproken. Bij mij staat op het moment simpelweg niets in bloei. Ik heb weinig vroege soortjes. Van de enige die tot op heden gebloeid heeft, heb ik al een fotootje gepost. Over een paar dagen volgt waarschijnlijk de volgende. Bij mij is ongeveer 80% inmiddels boven, Lina.  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

Bij mij is G. 'Kennemerend' dik in de knop, maar dat is de enigste.
Verder ben ik heeeel blij, dat G. 'Grumpy' met meerdere puntjes boven komt. Dit is nog geen garantie voor bloei natuurlijk, maar wie weet heb ik geluk. Deze heb ik vorig jaar gekregen van een vriendin, die ook behept is met het virus. Lucky me!

Lina.

Loes de Groot

Oke,ook een berichtje van mij dan.
Hier bloeien nog wat late reginae-olgae en Barnes.
Ook heb ik een paar dagen geleden een elwesii -in -bloei bij iemand geruild tegen een bosje gewone nivalissen.
Verder heel veel dikke neuzen en zo'n 95% is boven.Ook puntjes bij krasnovii maar of die ook gaan bloeien kan ik nog niet zien.
Helaas dit jaar geen bloei bij Three Ships en ook niet bij Faringdon double.
Verder helaas een Trym gesneuveld en mijn rizehensis.
De snelst vermeerderende sneeuwklokken hier zijn Big Boy ,Gerard Parker ,reginae olgae r.o.en Colossus en daar ben ik erg blij mee.
Zodra er wat leuks te fotograferen valt zal ik dat natuurlijk posten.
Iedereen heel gezellige Kerstdagen gewenst!

Loes

Lina Hesseling

Mijn G.'Barnes' is nog niet in aantocht. Ik vrees het ergste.

Lina.

Sven de Groot

Citaat van: Loes de Groot op 23 december 2012, 23:25:03
Verder helaas een Trym gesneuveld en mijn rizehensis.

Spijtig om te lezen, Loes!
Ook hier geen geluk met de "Trym-likes". Ik heb er een paar voorzichtig opgegraven die ik al boven had verwacht.
"Trumps" is helemaal verdwenen. Vorig jaar verloren door toedoen van de Narcisvlieg en nu vind ik er weer alleen wat bruine meuk van terug.
Van "Trymming" vond ik een heel grote bol...met een heel groot gat erin. Er lijkt nog wat bolschijf aan te zitten met wat aanzet van wortels. Ik heb de bol maar opgepot, hopen dat ze nog iets gaat doen...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

Wel, wel, gelukkig, ik weet nog hoe het werkt om te posten.
Echter weinig nieuws te melden. De sneeuwklokjes komen gestaag, doch
om gericht te kijken ontbreekt me de tijd. Momenteel vragen de Lelies
erom uit de garage naar de tuin te mogen, dus de sneeuwklokjes worden
alleen nog maar ontdaan van springkruid. Wel al wat knoppen gezien hier en daar.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl