Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Voor jou een vraag, voor mij een weet, Theo.

Potgrond of potten of misschien een orchidee......... of gewoon boodschappen. Maar ik denk dat je mij voor een ander aangezien hebt, ik was gewoon thuis.

Grapje  :D ;D :P

groet,

Peter

Gerard Verweij

Frankie Wulleman

In de tuftuin trekt de sneeuwzone zich snel terug en kunnen de tufbewoners worden opgespoord. (foto 1)
Deze Draba mawii op een uitstekende rotspunt komen het eerst bloot te liggen (foto 2).
Ook de Androsaces zijn alweer zichtbaar en zien er goed uit. (foto 3) De plant rechtsonder is een A. helvetica.
Morisia monanthos heeft het offensief ook goed doorstaan (foto 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Dat ziet er al veelbelovend uit Frankie,zeker de Morisia en dat zonder bescherming? ((14

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 27 januari 2013, 13:18:57
Dat ziet er al veelbelovend uit Frankie,zeker de Morisia en dat zonder bescherming? ((14

Zonder bescherming, Theo. De plant staat wel verticaal ingeplant in de tuf.

Het zonnetje deze namiddag deed de sneeuw nog wat sneller wijken en inmiddels is het witte goedje zo goed als verdwenen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 januari 2013, 20:47:35
Zonder bescherming, Theo. De plant staat wel verticaal ingeplant in de tuf.
Het zonnetje deze namiddag deed de sneeuw nog wat sneller wijken en inmiddels is het witte goedje zo goed als verdwenen.

Is inmiddels het hele stukje vol gelegd met tufsteen Frankie ? Of heb je nog steeds uitbreidingsgebied  ;D ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Voorlopig is de nieuwe tuftuin zo goed als af en is er geen uitbreidingsgebied meer, ik zeg wel -voorlopig-, in de hoogte zijn er altijd nog mogelijkheden...  ;)

Frankie Wulleman

Draba dedeana staat ook al terug in de startblokken. In de 'vrije grond' ervaar ik deze draba als niet gemakkelijk, op de tuf echter gaat dat stukken beter.

Gerrit Roest

Dat is inderdaad een mooi strak bolletje Frankie.
En ook bij mij in de rotstuin groeit hij nogal losjes.
Misschien toch eens zoeken naar een vrijgekomen gat in een tufsteen!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 februari 2013, 20:28:38
Draba dedeana staat ook al terug in de startblokken. In de 'vrije grond' ervaar ik deze draba als niet gemakkelijk, op de tuf echter gaat dat stukken beter.

Ziet er veelbelovend uit Frankie ! Ik heb hier een onbenaamde draba die er heel erg op gelijkt . Zou het mogelijk zijn deze in bloei nog eens te posten , dan kan ik vergelijken met mijn plant .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  3 februari 2013, 22:02:16
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 februari 2013, 20:28:38

Ziet er veelbelovend uit Frankie ! Ik heb hier een onbenaamde draba die er heel erg op gelijkt . Zou het mogelijk zijn deze in bloei nog eens te posten , dan kan ik vergelijken met mijn plant .

Ik zal u hem zeker niet onthouden, Danny.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Roest op  3 februari 2013, 21:31:59
Dat is inderdaad een mooi strak bolletje Frankie.
En ook bij mij in de rotstuin groeit hij nogal losjes.
Misschien toch eens zoeken naar een vrijgekomen gat in een tufsteen!

Zeker doen, Gerrit, elders in de tuin is het nogal een lastigaard, enkel in de tufsteen gaat het goed met deze vroegeling. Staat er nu toch al zo'n drie seizoenen in.

Gert Hoek

Hier een stukkie tufsteen met daarop Sempervivum 'Noir, mooi contrast zo met de sneeuw.

Gerard Verweij

Citaat van: Gert Hoek op 10 februari 2013, 14:50:30
Hier een stukkie tufsteen met daarop Sempervivum 'Noir, mooi contrast zo met de sneeuw.
mooie foto, Gert.

Frankie Wulleman

Op de tufstenen begint tussen de sneeuwvlekken enig teken van leven zichtbaar te worden, vooral draba's en saxifraga's. Deze pulsatilla die er bij wijze van experiment al twee jaar op staat komt ook tot leven, zal ik enige bloei mogen verwachten?