Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op  7 februari 2013, 21:28:38
Dat is inderdaad één van de nadelen van de 'Scharlockii'. Deze variëteit van Galanthus nivalis toont een ongelooflijke verscheidenheid, zoals je al kon zien in geposte foto's. Anderzijds is het aan de liefhebbers om de plant zo te selecteren dat er groeikrachtiger, grootbloemigere types komen. de beste types komen eraan, veel beter bloeiend boven het blad, minder blad en vooral grotere en beter getekende bloemen...
'Wilhelm Bauer' - terloops- is een door een Duitser in België gevonden sneeuwklokje. De hele serie van hem is niet steeds uniform onder eenzelfde naam. Zo werden ze aanvankelijk verkocht van de pol af...Tja....da's natuurlijk niet selecteren!
Wegens de verscheidenheid van die benaamde types wordt eraan gedacht om een aantal cv's onder te brengen in een groep, bv. 'groep Wilhelm Bauer'.

Bedankt nog voor de toelichting Valentin , weer nog wat opgestoken  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Citaat van: Valentin Wijnen op  7 februari 2013, 21:28:38
De hele serie van hem is niet steeds uniform onder eenzelfde naam. Zo werden ze aanvankelijk verkocht van de pol af...Tja....da's natuurlijk niet selecteren!
Wegens de verscheidenheid van die benaamde types wordt eraan gedacht om een aantal cv's onder te brengen in een groep, bv. 'groep Wilhelm Bauer'.

Aha! Dat verklaart alles. Ik vond al dat er veel verschil zat tussen de foto's die ik zag van "Wilhelm Bauer".
Als je alleen al deze twee foto's vergelijkt: www.galanthus-online.de/kultivare-p-z/wilhem-bauer.html en www.judyssnowdrops.co.uk/Plant_Profiles/nivalis/wilhelm_bauer/wilhelm_bauer.htm...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

Lang naar op zoek geweest en uiteindelijk gevonden. Gelukkig doet ze het goed: Galanthus elwesii "Rosemary Burnham".
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 februari 2013, 19:12:45
Bedankt Marc ! Nee de groei valt eigenlijk tegen ....als ik dat mag zeggen ? Gekocht als 1 bolletje in het vroege voorjaar van 2011 en ik denk dat het nog steeds maar 1 bolletje is gebleven. (heb hem toen in dat voorjaar van 2011 meteen uitgeplant in de volle grond ) Nu goed , ben voorlopig al blij dat hij nog boven komt en misschien heeft hij wat meer tijd nodig om zich te settelen ...Het zou best kunnen dat ik dat eerste jaar niet mag meetellen omdat hij verstoord werd in zijn groeiproces met het verplanten "in the green " , maar dan heeft hij toch in zijn tweede jaar nog niks bijgemaakt ...

Ik moet mijn mening beetje bijstellen ....Op de moment dat ik de foto nam had ik hem blijkbaar nog niet gezien ...maar deze morgen kreeg ik toch een tweede scheut in het vizier....En ja hoor , op de foto is hij eigenlijk ook een beetje zichtbaar  ))2
Dus toch verdubbeld ...  

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op  8 februari 2013, 16:09:31
Lang naar op zoek geweest en uiteindelijk gevonden. Gelukkig doet ze het goed: Galanthus elwesii "Rosemary Burnham".

Mooie groene lijntjes aan de buitenkant . Ziet er goed uit Sven .

André Bourgonje

Vandaag had Annie Fallinger open dag en ik heb in haar tuin enkele beelden gemaakt. Ook hier stond Rosemary Burnham mooi en let vooral op Ronald Mackensie, een erg mooie gele net als Sarah Drummond. Ook stond er een erg mooie pol Little Ben.
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

André Bourgonje

In eigen tuin begint het nu ook een beetje tekomen. Hierboven noemde Valentin John Gray een Galanthus met beperkingen: een belangrijke beperking kan je op bijgaande foto zien, mooie grote bloemen maar heeft erg de neiging om te gaan 'hangen'. Verder Lapwing: erg leuk in een pol. En Gerard Parker een goede vroege die niet neigt tot hangen. Wellicht zie ik enkele van jullie morgen in Kalmthout.
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Kris De Raeymaeker

Mooie plaatjes en soortjes André maar Rosemary is toch mijn favoriet ....

Marc Coolens

Sven
Rosemary Burnham ziet er top uit , is ook één van mijn favorieten ((12
Twee jaar geleden Cowhouse Green en Irish Green gekocht beiden hebben helaas  de geest gegeven.
Hou ons op de hoogte hoe R B het verder doet.

André
Mooie foto's uit de tuin van Annie, ben der  1 maal geweest in 2011 . Maar toen waren nog vele cultivars nog niet bloei.
De tuin is zeker de moeite waard om te bezoeken , groot aantal varieteiten

Lina Hesseling

Mooie foto's, Andre. Bedankt hiervoor.

Bij Annie is inderdaad veel te zien. Maar ik denk dat jouw collectie ook wel interessant is.

Tot morgen. Wij vertrekken om 6 uur. 330 km, hoe gek kun je zijn?

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Lina Hesseling op  8 februari 2013, 21:28:53
Tot morgen. Wij vertrekken om 6 uur. 330 km, hoe gek kun je zijn?
Lina.

Bah , niks zo leuk als een beetje plantengekte Lina ...goeie reis alvast ....

Frankie Wulleman

Enkele dubbeltjes uit de Greatorexgroep.
Het zijn G. 'Hippolyta' (foto 1 en 2)  en G. Desdemona  (foto 3 en 4) die duidelijk minder bloemblaadjes heeft dan de eerste.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog één keertje, het polletje G. 'Atkinsii' in de rotstuin.

Frankie Wulleman

Galanthus reginae-olgae subsp. vernalis.

Loes de Groot

Mooie foto's Andre en Frankie blijf ze posten!
Hier gaan zoetjesaan ook wat bloemen open dus de camera ligt klaar.