Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Sven de Groot

De laatste twee voor vandaag.

Foto 1: Galanthus "John Gray";
Foto 2: Galanthus lagodechianus.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

Citaat van: Sven de Groot op 17 februari 2013, 15:05:30
Foto 2: Galanthus lagodechianus.
Waar heb je die 'Rus' op de kop getikt Sven, wordt n.l. niet vaak aangeboden. Had deze in jouw collectie eigenlijk niet verwacht. Zie er goed uit.

Peter Kleine

Hier wat plaatjes van vanmorgen.
Het valt mij op dat "Ketton" weer met twee bloemen per bol komt. Vrijwel alle bollen van "Ketton" hebben er twee! Ik heb dit eerder gehad. Gebeurd dit bij jullie ook? Kijk even goed op de foto.
"Icicle" doet het gelukkig goed. Prachtig zoals die er bij staat.

Peter Kleine

Hier nog een paar:

Stefan Vidts

Hoi Sven,

heel mooie beelden, jij moet wel een heel warme en beschutte tuin hebben, bij mij staat G. lagodechianus amper boven de grond/
De mooiste pol heb ik ooit in de botanische tuin van Edingburg gezien, hij zaaide zich daar als onkruid uit tussen de flachstone.
Bij mij heet het even geduurd eer ze wouden aanslaan, ik ben begonnen met een 5tal bollen, het eerste jaar bloeiden ze allemaal, het jaar nadien nog 2 en de laatste jaren begint er zich opnieuw een kleine pol te vormen. Het is niet mijn makkelijkste sneeuwklok.
Groeten,
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Freddy Vleugels

Vandaag enkele foto's genomen van de sneeuwklokjes in de tuin. Het wordt de hoogste tijd dat de zon er door komt zodat de bloemen zich openen.
. niv. 'La Morinière'
. 'Greenfinch'
. 'Betty Hansell'
. niv. 'Witchwood'

Freddy Vleugels

En nog enkele geeltjes:
. 'Fiona's Gold'
. 'Spindlestone Surprise'
. plic. 'Sarah Dumont'
. niv Sandersii Gp 'Norfolk Blonde'

John Aipassa

In een groepje zijn die gelen toch werkelijk prachtig. Ben zeer gecharmeerd van Sarah Dumont.  --6
Complimenten Freddy. Heeft het lang geduurd voordat je zulke groepjes krijgt?
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Lina Hesseling

Freddy, een mooie serie, inderdaad.
Voor mij springt G. 'Betty Hansell' er echt uit.
Ik durf het bijna niet te bekennen, maar ik ben over het algemeen niet zo weg an de geeltjes.
De groenen en de dubbele hebben echt mijn grote voorkeur. Prachtig.

Bedankt,

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Marc Coolens

Al veel mooie klokjes zien verschijnen
Vooral  ' Witchwood' lijkt me heel schoon Sven
De geeltjes mogen er ook zijn Freddy vooral als het blad niet te gelig is vind ik.
Norfolk Blonde ziet er gezond uit.
Ik heb June Boardman staan lijkt nogal op NF, maar staat nog niet open en is gelig van blad , ziet er niet gezond uit.
Als ik terug buiten kan ( griepje) zal ik eens een foto nemen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Freddy Vleugels op 17 februari 2013, 22:35:17
Vandaag enkele foto's genomen van de sneeuwklokjes in de tuin. Het wordt de hoogste tijd dat de zon er door komt zodat de bloemen zich openen.
. niv. 'La Morinière'
. 'Greenfinch'
. 'Betty Hansell'
. niv. 'Witchwood'

Outstanding ! Zoals we van je gewend zijn Freddy  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Freddy Vleugels

Citaat van: John Aipassa op 17 februari 2013, 23:24:59
In een groepje zijn die gelen toch werkelijk prachtig. Ben zeer gecharmeerd van Sarah Dumont.  --6
Complimenten Freddy. Heeft het lang geduurd voordat je zulke groepjes krijgt?
Moeilijk in het algemeen te zeggen welke omvang een bepaalde soort of variëteit na x aantal jaren zal hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal parameters zoals bodemsamenstelling, bodemvochtigheid, standplaats, microklimaat, herkomst uitgangsmateriaal, ziektes en plagen, enzomeer.
Als je nu aan mij vraagt hoe oud zijn deze pollen zoals 'Sarah D.' of 'Spindlestone S.': een 4 à 5 tal jaar vertrekkende van 1 bloeibare bol. Dus m.a.w. het kan tamelijk snel gaan.
Maar het is nu eenmaal ook een gegeven dat bepaalde soorten/variëteiten het slechter of beter doen in de ene tuin, terwijl in een andere tuin het net het omgekeerde is. Zelfs bij mij in één en dezelfde tuin doet soms dezelfde plantensoort het op de ene plaats veel beter als op de andere niettegenstaande ogenschijnlijk de parameters dezelfde lijken. "Wat hebben we geleerd vandaag ?": Probeer eenzelfde plantensoort/variëteit op meer dan één plaats in uw tuin als u er de mogelijkheden voor hebt !
Om uw geelzucht te bevredigen G. 'Ronald Mackenzie'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Freddy Vleugels op 18 februari 2013, 18:55:14
Moeilijk in het algemeen te zeggen welke omvang een bepaalde soort of variëteit na x aantal jaren zal hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal parameters zoals bodemsamenstelling, bodemvochtigheid, standplaats, microklimaat, herkomst uitgangsmateriaal, ziektes en plagen, enzomeer.
Als je nu aan mij vraagt hoe oud zijn deze pollen zoals 'Sarah D.' of 'Spindlestone S.': een 4 à 5 tal jaar vertrekkende van 1 bloeibare bol. Dus m.a.w. het kan tamelijk snel gaan.
Maar het is nu eenmaal ook een gegeven dat bepaalde soorten/variëteiten het slechter of beter doen in de ene tuin, terwijl in een andere tuin het net het omgekeerde is. Zelfs bij mij in één en dezelfde tuin doet soms dezelfde plantensoort het op de ene plaats veel beter als op de andere niettegenstaande ogenschijnlijk de parameters dezelfde lijken. "Wat hebben we geleerd vandaag ?": Probeer eenzelfde plantensoort/variëteit op meer dan één plaats in uw tuin als u er de mogelijkheden voor hebt !
Om uw geelzucht te bevredigen G. 'Ronald Mackenzie'

Wijze woorden Freddy ....je zou het haast moeten kunnen vragen waar ze het liefste staan ....Maar in ieder geval heb ik dezelfde ervaringen met veel planten zelfs in gecontroleerde omstandigheden zoals bijv een serre ....

Kris De Raeymaeker

Sven de Groot

Citaat van: Cor van Kapel op 17 februari 2013, 18:25:16
Waar heb je die 'Rus' op de kop getikt Sven, wordt n.l. niet vaak aangeboden. Had deze in jouw collectie eigenlijk niet verwacht. Zie er goed uit.

Ik heb toch wel een aantal soortjes in de collectie, Cor. En ik zoek er ook nog een paar.
De Galanthus lagodechianus heb ik van Eugenijus Dambrauskas gekocht. Ik had stiekem gehoopt dat ze net zo geel zou zijn als op de foto's op zijn website, www.augisbulbs.com. Misschien dat dat nog komt. Desalniettemin is het een mooi soortje.

Citaat van: Stefan Vidts op 17 februari 2013, 21:05:43
Hoi Sven,
heel mooie beelden, jij moet wel een heel warme en beschutte tuin hebben, bij mij staat G. lagodechianus amper boven de grond/
De mooiste pol heb ik ooit in de botanische tuin van Edingburg gezien, hij zaaide zich daar als onkruid uit tussen de flachstone.
Bij mij heet het even geduurd eer ze wouden aanslaan, ik ben begonnen met een 5tal bollen, het eerste jaar bloeiden ze allemaal, het jaar nadien nog 2 en de laatste jaren begint er zich opnieuw een kleine pol te vormen. Het is niet mijn makkelijkste sneeuwklok.

Bedankt, Stefan. Dit is het eerste jaar dat ik deze soort heb, dus ik heb nog geen ervaring over een langere termijn. Vooralsnog doet ze het goed. Mijn tuin ligt midden in de stad en is inderdaad behoorlijk beschut. De lagodechianus staat echter wel in de schaduw. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.