Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Magnifiek, Freddy, wat een weelde  :o. Welke stevig uitgegroeide pollen 'geeltjes' zijn dat?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 februari 2013, 19:48:16
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 24 februari 2013, 20:43:58
Deze Galanthus elwesii "Daphnes Scissors" staat hier momenteel in bloei.
Nog steeds een heel mooi soortje Danny  ....onze "schaar " !  Ik peis dat ik hem zelf kwijt ben .... :(
Hier nog eens : Galanthus reginae-olgae ssp. vernalis 'Amigo' en de schitterende 'Diggory'

Kris,
Als mijn plant zich voldoende vermeerderd heeft, kan ik je misschien wel terug een bolletje bezorgen als je geïnteresseerd bent.
Die "Diggory" is inderdaad werkelijk schitterend, bij mij zie ik helaas nog niet veel tekens van leven ... dus waarschijnlijk kwijt? :(
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 februari 2013, 20:33:58
:o :o
Waar ligt dat (sprookjes)sneeuwklokjesbos, Freddy ??

In dit sneeuwklokjesbos wil ik ook wel eens wandelen.
Echt super wat Freddy hier allemaal toont ! -6(
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny De Raeymaeker op 27 februari 2013, 22:21:14
Kris,
Als mijn plant zich voldoende vermeerderd heeft, kan ik je misschien wel terug een bolletje bezorgen als je geïnteresseerd bent.
Die "Diggory" is inderdaad werkelijk schitterend, bij mij zie ik helaas nog niet veel tekens van leven ... dus waarschijnlijk kwijt? :(

Merci !
We hebben een deal lijkt me ...'Diggory' lijkt zich ook wel te gaan vermeerderen en ik had nog een andere wens van jou genoteerd in Kalmthout ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Freddy Vleugels

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 februari 2013, 21:33:50
Magnifiek, Freddy, wat een weelde  :o. Welke stevig uitgegroeide pollen 'geeltjes' zijn dat?

Bedankt voor de reacties !

Links (lichtere blad):G. 'Primrose warburg' / Rechts (donkerder blad): G. 'Spindlestone Surprise'

Ze zijn naast elkaar geplant om historische redenen. Even het verhaal.
Primrose warburg, die in 1996 overleed, liet een reusachtige sneeuwklokjescollectie na die ze over vele jaren hartstochtelijk had opgebouwd. In februari 1997 kwamen veel van haar 'galantofiele' vrienden samen voor een laatste lunch te South Hayes. Op de agenda stond ondermeer de identificatie van raadselachtige sneeuwklokjes aangezien de etikettering soms wat grillig was. Een merkwaardig sneeuwklokje (onder de naam 'PC') was een kleine hybride, waarschijnlijk van G. plicatus, met geel getinte bladeren, een geel vruchtbeginsel en een duidelijk geel hoefijzervormig merkteken op het binnenste bloemblad. Het werd passend 'Primrose Warburg' benoemd. De oorsprong van het plantje is nooit achterhaald en men veronderstelt dat het onstaan is in haar eigen tuin te South Hayes (Oxford).
Eveneens in 1997 deed, door een verbazingwekkende samenloop van omstandigheden, een andere gele hybride zijn opwachting op de February RHS Show. In die tijd zonder naam, werd 'Spindlestone Surprise' tentoongesteld op een stand van Jim Jermyn's Edrom Nursery. Toen het werd tentoongesteld leek het een grotere plant te zijn dan 'Primrose Warburg' maar naarmate de bollen werden verdeeld, werd het duidelijk dat de 2 sterk op elkaar leken, zelfs zo sterk dat hun samengaan onder 1 enkele naam werd overwogen.
En inderdaad als ze naast mekaar staan, is er weinig of géén verschil te zien. Als men er de literatuur op naslaat dan zijn de eigenschappen die men als verschilpunt aangeeft niet altijd zo duidelijk en zijn ze ook niet elk jaar gelijk of hebben ze soms mekaars eigenschappen ! De vraag is dan ook: Als het al 2 variëteiten zijn, bestaan ze dan ook nog als dusdanig ? M.a.w. stof tot discussie genoeg!
Tot zover een 'kort verhaal in het lang'. Het zijn dergelijke achterliggende 'anecdotes' die we persoonlijk belangrijk vinden bij het verzamelen. Het aanplanten van de diverse soorten/variëteiten gebeurt dan ook geregeld op basis van dergelijke informatie.

Sven de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 februari 2013, 19:48:16
Hier nog eens : [...] en de schitterende 'Diggory'

Helemaal met je eens, Kris! "Diggory" is fantastisch mooi. Hoewel dit sneeuwklokje het ook in mijn tuin goed doet, heb ik wel vaker gehoord dat ze lastig kan zijn. Blijkbaar verlangt ze toch wel specifieke groeiomstandigheden.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

Citaat van: Freddy Vleugels op 27 februari 2013, 18:15:57
Enkele sfeerbeelden van sneeuwklokjes in afwachting van beter weer zodat ze zich ten volle kunnen tonen.

Prachtige plaatjes, Freddy! Dit is waar menig galanthofiel van droomt: het totaalbeeld van mooie grote groepen sneeuwklokjes in een mooie tuinomgeving.  

Sven de Groot

Altijd weer leuk om het verhaal te lezen dat achter de sneeuwklokjes schuil gaat. Zo ook dat van "Primrose Warburg" en "Spindlestone Surprise". Dat maakt het ook zo interessant om steeds weer in "Snowdrops" te neuzen, waarin dit soort verhalen vaak ook zijn opgenomen.

Citaat van: Freddy Vleugels op 27 februari 2013, 23:18:16
Links (lichtere blad):G. 'Primrose warburg'/ Rechts (donkerder blad): G. 'Spindlestone Surprise'

Toen het werd tentoongesteld leek het een grotere plant te zijn dan 'Primrose Warburg' maar naarmate de bollen werden verdeeld, werd het duidelijk dat de 2 sterk op elkaar leken, zelfs zo sterk dat hun samengaan onder 1 enkele naam werd overwogen. En inderdaad als ze naast mekaar staan, is er weinig of géén verschil te zien. Als men er de literatuur op naslaat dan zijn de eigenschappen die men als verschilpunt aangeeft niet altijd zo duidelijk en zijn ze ook niet elk jaar gelijk of hebben ze soms mekaars eigenschappen!

Heb je hiermee niet meteen een onderscheidend kenmerk benoemd, Freddy?

Sven de Groot

Citaat van: John Aipassa op 27 februari 2013, 20:49:17
[...], nu moet ik ook nog een tissue pakken -2(

))4 Je kunt blijkbaar ook té opgewonden raken van al die fraaie beelden... 

Lina Hesseling

Freddy, dat ziet er erg mooi uit! Vooral de natuurlijke manier van aanplanten spreekt me erg aan.

Kun jij, of iemand anders, een tip geven welke heesters of kleine bomen erg geschikt zijn om de sneeuwklokjes onder te planten?

Zelf denk er aan om in elk geval een Halesia (sneeuwklokjesboom) aan te schaffen. Maar ik ben ook nog 2 of 3 kleinere heesters nodig om voor de nodige schaduw te gaan zorgen.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

Citaat van: Lina Hesseling op 28 februari 2013, 15:50:14
Kun jij, of iemand anders, een tip geven welke heesters of kleine bomen erg geschikt zijn om de sneeuwklokjes onder te planten?

Tsja, Lina, nu kunnen we elke bladverliezende kleine boom en heester gaan opnoemen die niet te oppervlakkig wortelt. Als je maar geen walnotenboom neemt.

John Aipassa

Citaat van: Sven de Groot op 28 februari 2013, 11:26:48
Citaat van: John Aipassa op 27 februari 2013, 20:49:17
[...], nu moet ik ook nog een tissue pakken -2(

))4 Je kunt blijkbaar ook té opgewonden raken van al die fraaie beelden... 

"A dirty mind is a joy forever" of niet Sven?  --3
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Frankie Wulleman

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 februari 2013, 21:33:50
Magnifiek, Freddy, wat een weelde  :o. Welke stevig uitgegroeide pollen 'geeltjes' zijn dat?

Bedankt voor de reacties !

Links (lichtere blad):G. 'Primrose warburg' / Rechts (donkerder blad): G. 'Spindlestone Surprise'

Ze zijn naast elkaar geplant om historische redenen. Even het verhaal.
Primrose warburg, die in 1996 overleed, liet een reusachtige sneeuwklokjescollectie na die ze over vele jaren hartstochtelijk had opgebouwd. In februari 1997 kwamen veel van haar 'galantofiele' vrienden samen voor een laatste lunch te South Hayes. Op de agenda stond ondermeer de identificatie van raadselachtige sneeuwklokjes aangezien de etikettering soms wat grillig was. Een merkwaardig sneeuwklokje (onder de naam 'PC') was een kleine hybride, waarschijnlijk van G. plicatus, met geel getinte bladeren, een geel vruchtbeginsel en een duidelijk geel hoefijzervormig merkteken op het binnenste bloemblad. Het werd passend 'Primrose Warburg' benoemd. De oorsprong van het plantje is nooit achterhaald en men veronderstelt dat het onstaan is in haar eigen tuin te South Hayes (Oxford).
Eveneens in 1997 deed, door een verbazingwekkende samenloop van omstandigheden, een andere gele hybride zijn opwachting op de February RHS Show. In die tijd zonder naam, werd 'Spindlestone Surprise' tentoongesteld op een stand van Jim Jermyn's Edrom Nursery. Toen het werd tentoongesteld leek het een grotere plant te zijn dan 'Primrose Warburg' maar naarmate de bollen werden verdeeld, werd het duidelijk dat de 2 sterk op elkaar leken, zelfs zo sterk dat hun samengaan onder 1 enkele naam werd overwogen.
En inderdaad als ze naast mekaar staan, is er weinig of géén verschil te zien. Als men er de literatuur op naslaat dan zijn de eigenschappen die men als verschilpunt aangeeft niet altijd zo duidelijk en zijn ze ook niet elk jaar gelijk of hebben ze soms mekaars eigenschappen ! De vraag is dan ook: Als het al 2 variëteiten zijn, bestaan ze dan ook nog als dusdanig ? M.a.w. stof tot discussie genoeg!
Tot zover een 'kort verhaal in het lang'. Het zijn dergelijke achterliggende 'anecdotes' die we persoonlijk belangrijk vinden bij het verzamelen. Het aanplanten van de diverse soorten/variëteiten gebeurt dan ook geregeld op basis van dergelijke informatie.

Allemaal reuze-interessant, Freddy. Normaal gezien geldt dat de 'geeltjes' lastige groeiers zijn, maar als ik uw pollen zie dan blijkt daar weinig van aan. Op welke bodem staan die sneeuwklokjes, Freddy?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

John Aipassa

Citaat van: Lina Hesseling op 28 februari 2013, 15:50:14

Zelf denk er aan om in elk geval een Halesia (sneeuwklokjesboom) aan te schaffen. Maar ik ben ook nog 2 of 3 kleinere heesters nodig om voor de nodige schaduw te gaan zorgen.

Lina.

Op de foto van Freddy staan (tover)hazelaars. Daar heb je dus een mooie combo te pakken.

Overigens, geeft de Halesia niet genoeg schaduw aangezien je nog 2 tot 3 kleine heesters nodig hebt? Mijn Halesia is een sterke groeier. Binnen no-time heb je een leuk boompje waar onder je prima sneeuwklokjes kunt planten.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Lina Hesseling

John en Sven,
Bedankt voor het meedenken. Hazelaar is inderdaad een goede combie, maar de gewone is wel een saaie plant als je een kleine tuin hebt. Dan moet je je ruimte optimaal benutten. Maar ik ga op zoek naar andere varianten en dat zal vast wel wat opleveren. Ik heb twee stroken van ongeveer 6 x 2 die ik wil inplanten met wat heesters of een kleine boom. Alles in het kader van de vereenvoudiging en om een goede plek te vinden voor mijn sneeuwklokjes.
Leuk om mee bezig te zijn.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.