Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Lida Lourens

Gelukkig kun je nu op een knie door het droge weer en foto's maken van de Sneeuwklokjes.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lina Hesseling

Citaat van: Sven de Groot op  6 maart 2013, 20:22:10
Citaat van: Lina Hesseling op  6 maart 2013, 18:13:39
2. G. 'Blonde Betty'

Deze ken ik niet, Lina. Kun je er iets meer over vertellen?

Sven, dit is een selectie van Jan Wierenga. Je hebt Jan kunnen zien in het t.v. programma van de WDR in Nettetal. Jan heeft een erg mooie tuin met prachtige sneeuwklokjes.
Ik denk dat Stefan meer kan vertellen over de benaming van dit sneeuwklokje.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lida Lourens

Nog meer Sneeuwklokjes.

Stefan Vidts

Dag Sven, de door jouw aangehaalde selecties van Hagen Engelman heb ik nog niet zien bloeien, ik vermoed dat ik wat achter loop dus.
Maar zoals je zegt, ik ben er zeker van dat het whawh  ((14 selecties zijn, hij is echt een kei in het selecteren en heeft een héél goede neus voor locaties.
Bij mij ligt het accent als ontwerper vooral op een witte tuin met variatie, ik laat spontaan uitzaaien, maar vernietig te weinig zaailingen, ik zie de tuin graag wit rond deze tijd van het jaar.
Jij vroeg ook aan Lina of ze meer wist van Bonde Betty, dat is toevallig een klokje dat ik goed ken.
Blonde Betty dat is het zusje van Lady Putman. Betty Putman heeft 2 sneeuwklokjes die naar haar genoemd zijn.
Beide zijn spontane zaailingen uit de tuin van Jan Wierenga uit Groningen, trouwens ook een heel bijzonder sneeuwklokjestuin. Jan is vooral in Groningen en Duitsland rond sneeuwklokjes actief.
Blonde Betty is een heel goede nivalis die bij mij goed lijkt uit te stoelen. Een heel mooi sneeuwklokje, maar in mijn ogen net iets minder bijzonder dan Lady Putman.
Het zit wat tussen Blonde Inge en de geeltjes met plicatusbloed.
Zondag stond 'Canada Walker' bij mij bijna volledig open, hoop er dit weekend een deftig beeld van te kunnen schieten. Is voor mij een van de mooitste laat bloeiende sneeuwklokken met zijn brede vette blad.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

André Bourgonje

Gisterenmiddag onmiddellijk vrij genomen en met penseel en camera naar de sneeuwklokken (de penseel om te bestuiven).
Vastgelegd:
Rosemary Burnham
Mr. Blobby
E.A. Bowles ja ik weet het Sven jij hebt haar ook laten zien maar kon het niet laten
Eranthis tubergenii Guinea Gold een super begeleid-plant voor Galanthus
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

André Bourgonje

Op het gevaar af dat er oververzadiging optreedt, nog een paar:
Jessica
Two Eyes
Augustus een eerder gewone maar in het zonlicht van gister erg mooi
Melanie Broughton een elwesii die gister hetzelfde 'bollende' effect te zien gaf

Lina Hesseling

Andre, wat een mooie GROTE groep Eranthis Guinea Gold.
Dat zal bij mij nog wel even duren voor het zover is. Fantastisch!

En dan die sneeuwklokken.......erg mooi.

Lina.

André Bourgonje

Lina, Ik zag bij jouw fotos dat je Emley Lovett ook had. Dit is bij mij een zeer fraaie sneeuwklok: mooi groot, bloeit goed, mooie lange bloemsteel en vormde bij mij redelijk snel een goede pol.

Lina Hesseling

Dat klinkt goed. Dan hoop ik, dat hij zich bij mij ook weet te gedragen.

Lina.

Sven de Groot

Citaat van: Lida Lourens op  6 maart 2013, 20:52:35
Gelukkig kun je nu op een knie door het droge weer en foto's maken van de Sneeuwklokjes.

Kun je nog aangeven welke sneeuwklokjes op de foto's te zien zijn, Lida? Een aantal herken ik wel, maar niet allemaal. Ook voor het later terugzoeken via de zoekfunctie is dit wel handig.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

Citaat van: Stefan Vidts op  6 maart 2013, 21:17:13
Dag Sven, de door jouw aangehaalde selecties van Hagen Engelman heb ik nog niet zien bloeien, ik vermoed dat ik wat achter loop dus.

De afgelopen dagen heeft Hagen foto's van deze sneeuwklokjes geplaatst in het SRGC-forum. Daar verwees ik naar.

Citaat van: Stefan Vidts op  6 maart 2013, 21:17:13
Jij vroeg ook aan Lina of ze meer wist van Bonde Betty, dat is toevallig een klokje dat ik goed ken.
Blonde Betty dat is het zusje van Lady Putman. Betty Putman heeft 2 sneeuwklokjes die naar haar genoemd zijn.
Beide zijn spontane zaailingen uit de tuin van Jan Wierenga uit Groningen, trouwens ook een heel bijzonder sneeuwklokjestuin. Jan is vooral in Groningen en Duitsland rond sneeuwklokjes actief.
Blonde Betty is een heel goede nivalis die bij mij goed lijkt uit te stoelen. Een heel mooi sneeuwklokje, maar in mijn ogen net iets minder bijzonder dan Lady Putman.
Het zit wat tussen Blonde Inge en de geeltjes met plicatusbloed.

Bedankt voor de toelichting voor wat betreft "Blonde Betty", Stefan! Met alle respect (ook voor Jan Wierenga), maar de vergelijking met "Lady Putman" (dat deze "net iets minder bijzonder" is), gaat naar mijn mening mank. "Blonde Betty" ziet eruit als één van de vele gele (sandersii) nivalisjes (die stuk voor stuk ook heel leuk zijn!!!), terwijl "Lady Putman" toch echt van een andere orde is.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

Dat ben ik met je eens, Sven.
Je kunt de twee niet met elkaar vergelijken omdat het ook totaal verschillende klokjes zijn.

Maar, naar ik heb gehoord, heeft Jan Wierenga nog meer mooie klokjes, dus we wachten maar af.

Prachtig toch, nieuwe belgische en nieuwe hollandse sneeuwklokjes. Tenminste als ze echt afwijkend zijn.

Lina.

Lida Lourens

Citaat van: Sven de Groot op  7 maart 2013, 11:40:12
Citaat van: Lida Lourens op  6 maart 2013, 20:52:35

Kun je nog aangeven welke sneeuwklokjes op de foto's te zien zijn, Lida? Een aantal herken ik wel, maar niet allemaal. Ook voor het later terugzoeken via de zoekfunctie is dit wel handig.
Hoi Sven,
Ik ben momenteel aan het uitzoeken waar wat staat hier in de tuin en welke er niet meer zijn.
Dat houdt in dat ik rondom verschillende sneeuwklokjes moet graven naar de naamkaartjes.
In het begin van mijn aankopen vond ik naamkaartjes onbelangrijk, met name bij de goedkopere soorten.
zoals: Händel, Haydn,Purcill, Dionyssus, Desdemona, Hippolyta, Jaquenetta. Voor mij lijken deze allemaal
te veel op elkaar om ze te kunnen benoemen.
De afwijkende soorten kunnen we denk ik allen wel benoemen.
groet Lida

Loes de Groot

Dames en heren,wat een prachtplaatjes weer,hartelijk dank.
Heb ook nog wat foto's gemaakt en zal ze binnenkort hier laten zien.
De klokjes staan er hier dit jaar erg mooi bij,kan niet kiezen welke de mooiste zijn.

Lida,waar is de foto van jouw Walrus,die zie ik er niet tussen en hij stond er toch mooi bij.

Loes de Groot

eindelijk weer wat foto's van mij
ze zijn van heel wat dagen geleden dus nog niet allemaal in volle bloei
Alans Treat
Aurelia
Big Boy
Blewbury Tart