Nu stekken en zaaien?

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 13 juli 2013, 21:25:52

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Kan je nu nog Rotsplanten stekken en zaaien of is het te laat om te stekken en te vroeg om te zaaien?

Peter Rijntjes

Hoi Lily-Anne,

een en ander ligt veel aan de soortjes die je wilt stekken of/en zaaien. Erigeron bijv. zou ik nog wel durven zaaien in deze tijd ( snelle kiemers en heeft geen koude remming).
Stekken zou ik nog wel durven met bijv. Dianthus en soorten als Androsace sempervivoides( uitlopende plantjes met rozetjes). Ook "plakaat"vormende planten kan je nog wel stekken en planten met zijrozetjes( Ramonda, Haberlea). Daar zitten al worteltjes aan.
Let wel op, dit zijn maar een paar voorbeelden, om een beter antwoord te geven moet je eerst doorgeven wat je wilt zaaien/stekken. Koude kiemers zou ik mee wachten tot het najaar en bewaar deze zaden even in de koelkast tot die tijd.

Ik hoor wel van je,

groet Peter

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2013, 23:39:40
Hoi Lily-Anne,
Let wel op, dit zijn maar een paar voorbeelden, om een beter antwoord te geven moet je eerst doorgeven wat je wilt zaaien/stekken. Koude kiemers zou ik mee wachten tot het najaar en bewaar deze zaden even in de koelkast tot die tijd.

Ik hoor wel van je,

groet Peter

Bedankt voor de reactie Peter .
Deze zaden heb ik dit jaar al  kunnen winnen:
Nu nog zaaien?
Gentiana verna- Polygala chamaebuxus - Erythrea chloodes - Heliantheum serpyllifolium - sax.pubescens variathiana- Sax. cymbalaria - Ramonda myconi - Dianthus..?
Nu nog stekken?
    Saponaria bressingham - Draba parnassica  - Sax. Cloth of gold - sax. oppositifolia
- Sax. cochlearis minor- Heliantheum serpyllifolium - Androsace halleri-

Peter Rijntjes

Lily-Anne,

persoonlijk zou ik pas gaan zaaien vlak voor de winter en het zaad nog even bewaren in de koelkast. Er zitten toch een paar koudekiemers bij dat zaad.Ala je het vergeet vochtig te houden gaat het verheerd de winter in met alle gevolgen van dien....
De soortjes die je wil stekken, denk ik wel dat nog gaat. Veel wortel aan de stek meenemen. De Saponaria is niet makkelijk te stekken, meer scheuren, dan heb je een enkele stek met worteltjes eraan. Dan blad knippen( voor de helft), om uitdroging te voorkomen. Alles een poosje in de schaduw tot na de zomer.

PS: zo zou ik het doen, maar er zijn ongetwijfeld meerdere mogelijk heden.

groet Peter

((14

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Peter Rijntjes op 15 juli 2013, 08:29:45
Lily-Anne,

persoonlijk zou ik pas gaan zaaien vlak voor de winter en het zaad nog even bewaren in de koelkast. Er zitten toch een paar koudekiemers bij dat zaad.Ala je het vergeet vochtig te houden gaat het verheerd de winter in met alle gevolgen van dien....
De soortjes die je wil stekken, denk ik wel dat nog gaat. Veel wortel aan de stek meenemen. De Saponaria is niet makkelijk te stekken, meer scheuren, dan heb je een enkele stek met worteltjes eraan. Dan blad knippen( voor de helft), om uitdroging te voorkomen. Alles een poosje in de schaduw tot na de zomer.

PS: zo zou ik het doen, maar er zijn ongetwijfeld meerdere mogelijk heden.

groet Peter

((14

Ok bedankt Peter, daar kan ik mee verder.