Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op 20 januari 2014, 17:38:29
Misschien werken we op termijn verder aan een heus sneeuwklokjesboek met alle Belgische vondsten. Wat denken jullie? Interesse?

Een boek met alle Belgische sneeuwklokjes vondsten ! Dat zal wel de moeite zijn ! Alvast succes ermee Valentin ! ((14 ((3

Frankie Wulleman

Misschien werken we op termijn verder aan een heus sneeuwklokjesboek met alle Belgische vondsten. Wat denken jullie? Interesse?

Enige tijd terug had ik, denk ik, al eens zoiets horen ronken... daar zal vast en zeker de nodige interesse opwekken, Valentin. Alleen...een uitgever vinden voor zoiets zal allicht wel minder makkelijk zijn, denk ik....... . ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Lijkt me een schitterend idee Valentin ! Wordt hopelijk vervolgd ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

Zoals je zegt, een uitgever zoeken.... en dat in crisistijd. Is het jullie ook opgevallen hoe weinig tuinboeken er nog op de markt komen? en dan bedoel ik in eigen land...
Misschien een beperkte oplage in eigen beheer? Ik bekijk het nog wel even...maar dat er vraag naar is bij de galantofielen is duidelijk!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

Prachtig idee Valentin!  :D

Iets waar is zeker wil aan meewerken mocht er hulp nodig zijn... .
Lannoo in Tielt is meest bekend qua uitgeverij voor tuinboeken (oa. Hanneke van Dijk) gaf er boeken uit.

Valentin Wijnen

Someone with connections overthere (Lannoo) ? Anyone?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

Er duiken hier in de tuin regelmatig nieuwe zaailingen op. Groengetipte en groengestreepte nivalissen in diverse tinten, maar...vandaag een heel bijzondere vondst gedaan in de tuin. Er zit heel veel groen op de buitenste (genre Triimming, op het eerste zicht beter dan Trymposter!!!). Er zit zeker ook plicatusbloed in, zo te zien aan het blad.
Wellicht is het een zaailing van de prachtige 'Corrin'. In de buurt staan Trym, Sweet Alice, Grakes Green Bells,  Little Ben, Corkscrew, Greenpeace en Pat Mason. De bloem moet nog openen, maar wat ik er nu van zie is veelbelovend.  Als het idd zo meevalt, post ik wel een fotootje! Promised!

Lina Hesseling

Dat belooft dan weer een mooi belgisch sneeuwklokje te worden.
Je maakt ons wel ontzettend nieuwschierig.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

Ik hield jullie een beetje in spanning omtrent een nieuwe zaailing die hier in de tuin opdook. Eerlijk gezegd is het ook een hele fraaie op het eerste gezicht.  Eén van de ouders is beslist Galanthus plicatus 'Corrin', die staat er vlak achter. Ik heb het vruchtje afgelegd in mei/juni en met een steentje bedekt, dat herinner ik me nog...

Maar bij deze zaailing zijn de felle groene buitenste en ook binnenste merktekens én het blad anders... Er staan nog drie andere (nog niet bloeiende) zaailingen achter. Afwachten maar...
In deze zaailing zit beslist -te oordelen aan het blad- ook nivalis. Allee, denk ik toch... ))8 Uiteraard moet de bloei van een volwassen bol in 2015 nog eens bekeken worden, mss diept de kleur nog wat in...?
In weerwil van alle bewuste kruisingen zijn de toevalstreffers van de werkbijtjes toch de leukste! Nu nog proberen deze op te bulken in komende jaren!

Valentin Wijnen

Wat vinden jullie van de volgende aparte Galanthus nivalis? Ik kweekte hem vanuit één bolletje (2008) op tot een mooi polletje. Het is eer zeer lange ,witte, sierlijke bloem, twee keer zo groot als een gewone nivalis. De buitenste bloemblaadjes zijn lepelvormig en zeer lang. Op de binnenste zitten twee zeer kleine groene puntjes. Het blad is smal, grijzig en vlak tegen de grond. In mijn ogen onmiddellijk herkenbaar. Wat denken jullie?[attachimg=1] 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 februari 2014, 21:35:45
Wat vinden jullie van de volgende aparte Galanthus nivalis? Ik kweekte hem vanuit één bolletje (2008) op tot een mooi polletje. Het is eer zeer lange ,witte, sierlijke bloem, twee keer zo groot als een gewone nivalis. De buitenste bloemblaadjes zijn lepelvormig en zeer lang. Op de binnenste zitten twee zeer kleine groene puntjes. Het blad is smal, grijzig en vlak tegen de grond. In mijn ogen onmiddellijk herkenbaar. Wat denken jullie?[attachimg=1]

Hummm , die ziet er toch wel apart uit Valentin ! Zo'n lange bloemblaadjes zijn toch weer afwijkend .

Frankie Wulleman

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 februari 2014, 21:35:45

Die is zeker de moeite, Valentin, een sneeuwklokje dat anders is dan de anderen en een cultivarnaam waard, denk ik zo.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

Morgen eens proberen om van die sierlijke witte, lange nivalis een close-up te maken. Suggesties voor een naam?

Valentin Wijnen

Gisteren trouwens weer een bijzondere zaailing gevonden. Jullie kennen wel Galanthus plicatus 'Josie' met normaliter één groot donkergroen merkteken onderaan het buitenste bloemblad. Toen Sven de Groot en Richard Meijndert hier gisteren liepen, spotte ik een dubbel gemerkte: twee donkergroene merktekens op elk buitenste: één bovenaan, één onderaan. Het is een zaailing middenin de pol van 'Josie'. Eerlijk gezegd, ik heb het nog nooit gezien, in geen enkele plicatuszaailing, twee aparte HORIZONTALE merkjes!
Als deze bloem opent, maak ik wel een foto, OK?
Ik ben momenteel zéér gelukkig met alle zaailingen die hier verschijnen, zeker in de plicatussen! Natuurlijk moeten ze nog worden opgekweekt tot een partijtje eer ze benoemd kunnen worden!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 februari 2014, 22:27:21
Morgen eens proberen om van die sierlijke witte, lange nivalis een close-up te maken. Suggesties voor een naam?

Ja een naam , zeer moeilijk Valentin ....In de veronderstelling dat " lange Jojo " en "flappy" te burlesk zijn .......
Misschien "Grakes Effort" of "Grakes Giraffe " (die zijn ook lang en sierlijk ......) "Grakes  Robust "

Sierlijk ......humm......"Grakes Swan"