Galanthus 2014/2015

Gestart door Freddy Vleugels, 14 september 2014, 10:01:33

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Prachtig Wim! zeker met die groene puntjes!

Gert Geensen

Vast een opwarmertje voor het komende sneeuwklokjesseizoen. Galanthus  nivalis Baby Belle. Een kleine nivalisje 6/7 cm gevonden in noord Frankrijk seizoen 2013.

Gert Geensen

Nog een foto, zelfde klokje.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gert Geensen op 15 november 2014, 14:39:01
Vast een opwarmertje voor het komende sneeuwklokjesseizoen. Galanthus  nivalis Baby Belle. Een kleine nivalisje 6/7 cm gevonden in noord Frankrijk seizoen 2013.

Als ik correct begrijp staat hij nu niet te bloeien Gert maar is dit een foto uit je archief ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Geensen

Foutje, ik wilde hem bij "nieuwe" nederlandse klokjes zetten. Is een foto van afgelopen seizoen.

Gert Geensen

Staat bloeiend deze week, mijn eerste Elwesii dit jaar. Tot mijn grote verrassing groene punten. Dit jaar door slakken aangevreten, vorig jaar helemaal opgegeten. Geen idee hoe ik er aan kom. Green Brush en Warande's Groenpunt zijn de enige groenpunten die ik ooit gekocht heb, maar die zijn niet vroeg en hebben een ander binnenste merk.

Gert Geensen

Bovenstaande foto is galanthus elwesii else grollenberg. Door de groene "tips" die in sommige jaren (volgens de kweker) voorkomen raakte ik in de war. Ik heb hem in het wit gekocht in 2013. Vorig jaar waren er ook geen groene strepen te bespeuren. wat een zacht najaar kan doen.

Ruben Billiet

Mooi zonnig weer vandaag dus ideale moment om wat witte wondertjes op beeld te zetten.

- Galanthus elwesii 'Faringdon Double' :de vroegst bloeiende dubbele galanthus
- Galanthus elwesii 'Kinn McIntosh' : nogal erg laag maar wel heel mooi. Ideaal voor in de rotstuin
- Galanthus reginae- olgae from Calabrië (Italië): deze selectie van Koen Van Poucke heeft lange en smalle bloemen.

Freddy Vleugels

Mooie fotos’ Ruben.
Altijd weer mooi om te zien dat ondanks de koude en korte dagen sneeuwklokjes gewoon hun gang gaan en bovendien ook nog dikwijls op een natuurlijke manier bevrucht raken. De laatste jaren is de tijdspanne van bloeiende sneeuwklokjes in steeds toenemende mate vervroegd door de beschikbaarheid van diverse variëteiten van vroegbloeiende soorten. De volgende jaren zal het aantal interessante vroegbloeiende selecties zeker nog erg toenemen als we zien wat bij collega galantofielen in de ‘wachtkamer’ staat. Ook bij ons in de tuin staan enkele interessante vroegbloeiende selecties. Momenteel worden ze allen nog op verschillende locaties uitgeprobeerd op winterhardheid, groei-en bloeikracht, ziekteresistentie, kenmerkenstabiliteit, enzomeer. We staan nog maar aan het begin van het vroegbloeiende sneeuwklokjestijdperk !
We willen hier - aan het begin van het sneeuwklokjesseizoen - nogmaals pleiten om voorzichtig te zijn bij het geven van namen. Momenteel zijn er reeds zovele benaamd (terecht of onterecht) dat een sneeuwklokje pas zou mogen benaamd worden indien het een toegevoegde waarde in zich heeft. Het zou iets moeten bezitten van herkenbaarheid en moeten 'afwijken' van de reeds bestaande sneeuwklokjes ('outstanding' om het op zijn Valentin's te zeggen). We weten wel dat iedereen graag een ‘eigen’ sneeuwklokje benaamd maar laten we voorzichtig zijn hiermee. Gezien het aantal benaamde sneeuwklokjes dat voorhanden is, zal het steeds moeilijker worden om vernieuwende sneeuwklokjes te vinden en aldus te benamen.

Frankie Wulleman

Mooie reeks, Ruben. Bij 'Faringdon Double' zie ik slecht één plant. Betekent dit dat het een moeizame groeier is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marc Coolens

Ruben
Knappe reeks de R.O. Calabrië heeft een mooie vorm.
Ook hier staat Faringdon Double klaar, heb 2 groepen met elk een 4 tal bloemen als de slakken weg blijven.

Frankie
Ik vind Faringdon D  een zeer goede groeier,aangekocht in 2008.Andere dubbele groeien hier minder snel aan ,waarom is me niet altijd duidelijk
In 2013 heb ik 1 bol kunnen chippen en ook deze zijn nu reeds volop aan het groeien in een vijvermand.

Gert , ook de N. baby belle ziet er top uit

Kris De Raeymaeker

Deze Galanthus peshmenii hebben we zien bloeien in het zuiden van Turkije gedurende de laatste week van november.
Het bloeiseizoen liep er wel ten einde en de meeste planten waren over de top heen. Toch zeker deze planten die op wat grotere hoogte voorkwamen. Het was dan ook zoeken naar bloemen die er nog redelijk uitzagen.   

Kris De Raeymaeker

Nog een paar om het af te leren ....

Freddy Vleugels

Kris, het is altijd weer opnieuw genieten als je sneeuwklokjes en andere planten op hun natuurlijke groeiplaatsen kan waarnemen, meestal in 'niemandsland' waar nog echte rust aanwezig is. Hoe zalig het is, beseffen we meestal maar pas ten volle wanneer we terug thuis zijn !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Freddy Vleugels op  7 december 2014, 18:00:21
Kris, het is altijd weer opnieuw genieten als je sneeuwklokjes en andere planten op hun natuurlijke groeiplaatsen kan waarnemen, meestal in 'niemandsland' waar nog echte rust aanwezig is. Hoe zalig het is, beseffen we meestal maar pas ten volle wanneer we terug thuis zijn !

Dit wil ik heel graag volmondig beamen Freddy . En zeker ook vooral dat laatste zinnetje  ;)