Cyclamen 2015

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2015, 11:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Op andere plaatsen ben ik ook bezig met mijn Trilliums te combineren met Cyclamen. Cyclamen cilicium en dan nog eens hederifolium maar met een diepere kleur.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

Cyclamen graecum bloeit hier voor het eerst!

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 17 september 2015, 21:52:08

Prachtige opnames, L.A.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Dank u Frankie , het is wonderlijk dat uit een droge bol, zo'n mooie kleine bloemetjes kunnen verschijnen . Na de bloei wat kalium geven veronderstel ik?

Theo Stronks

Knappe prestatie Lily-Anne -6(

Herman Mylemans

Prachtig Lily-Anne, Ik heb die ook buiten geplant (schuin en 10 cm diep) maar daar is nog niets te zien.

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2015, 10:56:15

Prachtig Lily-Anne, Ik heb die ook buiten geplant (schuin en 10 cm diep) maar daar is nog niets te zien.
Cyclamen graecum groeit in de natuur met zijn bol aan het oppervlak en met zijn ankerwortels diep in rotsspleten. Dit moet je trachten te imiteren Herman.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een eerste cyclamen rohlfsianum begint aan zijn bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Scheldeman op 19 september 2015, 19:49:49
Cyclamen graecum groeit in de natuur met zijn bol aan het oppervlak en met zijn ankerwortels diep in rotsspleten. Dit moet je trachten te imiteren Herman.
Schitterend exemplaar, maar ehhh, hoe diep is jou zandbed in de kas dan wel niet Luc --6 ))4.

Herman Mylemans

Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2015, 10:56:15

Luc, krijg ik dan geen vorst problemen. Ik heb hem aan de voet van Pseudolarix amabilis staan, zodat hij een laag van naalden krijgt en in de zomer iets droger staat. Wel krijgt hij weinig zon, alleen in de winter als de naalden afgevallen zijn.

Frankie Wulleman

Ook C. hederifolium is still going on.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2015, 23:07:33
Luc, krijg ik dan geen vorst problemen. Ik heb hem aan de voet van Pseudolarix amabilis staan, zodat hij een laag van naalden krijgt en in de zomer iets droger staat. Wel krijgt hij weinig zon, alleen in de winter als de naalden afgevallen zijn.
Dan moet je inderdaad rekening houden met (fatale) vorstschade.  Bloemen krijg je pas als de bol kan afrijpen en op 10cm diepte lukt dat alleen in de heetste zomers.
Ik hou al mijn C. graecum in diepe potten omdat ze een diepgroeiend wortelstel hebben dat bovendien altijd actief blijft, en de bol zelf zit aan het oppervlak omhuld met zand en stenen om de afrijping te realiseren.
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Cyclame hederifolium "deep purple" in bloei.

Herman Mylemans

Citaat van: Theo Stronks op 20 september 2015, 11:12:46
Cyclame hederifolium "deep purple" in bloei.
Theo, prachtige donkere kleur!

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 september 2015, 09:19:37
Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2015, 23:07:33
Dan moet je inderdaad rekening houden met (fatale) vorstschade.  Bloemen krijg je pas als de bol kan afrijpen en op 10cm diepte lukt dat alleen in de heetste zomers.
Ik hou al mijn C. graecum in diepe potten omdat ze een diepgroeiend wortelstel hebben dat bovendien altijd actief blijft, en de bol zelf zit aan het oppervlak omhuld met zand en stenen om de afrijping te realiseren.
Bedankt Luc, eigenlijk moet ik deze cyclaam dan zodanig zetten dat hij in de zomer als de zon hoog staat wel de zonnestralen op zijn bol krijgt.