Cyclamen 2015

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2015, 11:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 20 september 2015, 12:11:45
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 september 2015, 09:19:37
Citaat van: Herman Mylemans op 19 september 2015, 23:07:33
Luc, krijg ik dan geen vorst problemen. Ik heb hem aan de voet van Pseudolarix amabilis staan, zodat hij een laag van naalden krijgt en in de zomer iets droger staat. Wel krijgt hij weinig zon, alleen in de winter als de naalden afgevallen zijn.
Dan moet je inderdaad rekening houden met (fatale) vorstschade.  Bloemen krijg je pas als de bol kan afrijpen en op 10cm diepte lukt dat alleen in de heetste zomers.
Ik hou al mijn C. graecum in diepe potten omdat ze een diepgroeiend wortelstel hebben dat bovendien altijd actief blijft, en de bol zelf zit aan het oppervlak omhuld met zand en stenen om de afrijping te realiseren.
Bedankt Luc, eigenlijk moet ik deze cyclaam dan zodanig zetten dat hij in de zomer als de zon hoog staat wel de zonnestralen op zijn bol krijgt.
Ja.  De bol in de zon en de wortels toch nog in contact met water want deze blijven leven.
Torhout, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Theo Stronks op 20 september 2015, 11:12:46
Cyclame hederifolium "deep purple" in bloei.
Mooie donkere vorm Theo, van 'Green Ice' ?

Cor van Kapel

Hier doet C. hederifolium goed zijn best. Betreft een bol van ± 14 cm die ik twee jaar van de afvalcontainer van de plaatselijke Boerenbond gered heb. De bol was erg uitgedroogd, vorig jaar een paar bloemen, nu is dit potteke mijn deel.

Luc Scheldeman

Een wit bloeiende selectie van cyclamen mirabile met naam "Tilebarn Jan"
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dat is een hele mooie, Theo, waar heb je die vandaan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2015, 22:12:07

Dat is een hele mooie, Theo, waar heb je die vandaan?
Gekocht op de najaarsverkoopdag j.l. Frankie.

Bert Stegeman

Citaat van: Cor van Kapel op 20 september 2015, 19:08:29
Hier doet C. hederifolium goed zijn best. Betreft een bol van ± 14 cm die ik twee jaar van de afvalcontainer van de plaatselijke Boerenbond gered heb. De bol was erg uitgedroogd, vorig jaar een paar bloemen, nu is dit potteke mijn deel.

goed gedaan Cor

Bert Stegeman

eigenlijk is het niet het tonen waard.
Maar toch doe ik het (sorry)
Een minuscuul bloemetje voor deze cyclame Hedrifolium
soms enkele jaren geen bloem en dan op eens weer wel volgens mijn foto's was 2012 voor het laatst.
dus ben ik nu blij met deze

Gert-Jan van Ansem

Goede dag Bert,

Staat de plant wel op een goede plek? Normaal bloeit C. hederifolium ieder jaar meer en meer.
Goede drainage, veel grind, (blad/dennennaalden)compost, halfschaduw tot zonnig. Het lijkt alsof de plant een veel te natte groeiplaats heeft.
Succes.

Gert-Jan
Achel

Bert Stegeman

Wel voldoende grind tot 14.00 uur ongeveer zon. hij staat wat hoogte betreft op de helft van de tuin.
geen dennennaalden 2x per jaar koe mest korrels doe ik door heel de tuin.
Als ik hem zou verplaatsen wanneer is dan de beste tijd?

Lily-Anne Vereecken

Dat is nu eens echte plantenliefde  Bert! Zo'n klein zeldzaam cyclaam bloemetje in je rotstuin en je ziet het staan en het maakt je gelukkig. Je moet je zeker niet schamen of sorry zeggen  maar blijven genieten .

Gert-Jan van Ansem

Hallo Bert,

Ik zou denken dat nu de juiste tijd is om te verplanten.
Het is nu groeitijd, bladeren moeten soms nog verschijnen.
Dan slaat de plant nog voor de winter aan. De grond is nog niet te koud.
Ik heb afgelopen weekend zaailingen (2 jaar) van C. coum en C. hederifolium uitgeplant.
Vorig jaar ook gedaan in september en oktober. Geen problemen ondervonden.

Maar misschien denkt iemand er anders over.

Succes.

ps geeft koemest niet te veel bladeren i.p.v. bloemen?
Ik geef de planten geen mest, maar verteerde dennennaalden/bladeren en wat compost in de zomermaanden.
Geef blad dan aanwezig en als ze beginnen te groeien hebben ze meteen wat extra's.
In de bergen krijgen ze ook geen mest als ze onder dennen/beuken/eiken groeien, alleen maar naalden en bladeren.

Gert-Jan

Johan Keulemans

Cyclamen rohlfsianum met de eerste bloemen voor dit jaar.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

Mooi Johan !

Een soort die ik nog steeds te weinig zie verschijnen is deze Cyclamen cyprium . Staat volop te bloemen ....

[attachimg=1]
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "