Dwars door de oostelijke alpen.

Gestart door Frankie Wulleman, 11 december 2015, 22:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

We wippen nu van de Italiaanse dolomieten terug naar Oostenrijk. Ik had daar eigenlijk graag ook nog de Lienzer dolomieten willen verkennen. Slechte weersomstandigheden en tijdsgebrek gooiden echter roet in het eten. Als 'tussendoortje'  bezochten we echter aan de voet van de Lienzer dolomieten nog dit kleine kerkje van Lavant, een onooglijk dorpje van nog geen 300 inwoners. Het kerkje heeft echter een bijzonder fraai interieur.

Wolken en nevelslierten onttrekken het kalksteengebergte aan het oog. Hevige onweders afwisselend met opklaringen waren die dag ons deel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Oordeel zelf.

Frankie Wulleman

Bekijk vooral ook de indrukwekkende plafondbeschilderingen.

Frankie Wulleman

We blijven in Oostenrijk en trekken ietsje meer oostwaarts, naar Turracher Höhe, een bergdorpje (1795 m) dat deel uitmaakt van de Gurktaler Alpen, Karinthië. Het is de bedoeling dat we met de kabelbaan naar de Kornock (2193 m) en de Rinsenrock (2334 m) gaan. Ontgoocheling echter alom: de kabelbaan werkt die dag van ons bezoek echter niet!

Er is echter nog een alternatief, in dat dorp bevindt zich nog een tweede kabelbaan die bezoekers naar boven brengt om met de spectaculaire rodelbaan, de Nocky Flitzer terug naar beneden te gaan. Die gaat echter ietsje minder hoog (ca. 2000 m) en een eindje van ons eigenlijke doel verwijderd. We besluiten het echter om er op te wagen. Bovendien is het lang geleden dat we nog eens gerodeld hebben.  2))

Frankie Wulleman

Op de tweede foto zie je op de achtergrond de bergkam waar ik mijn geluk zal beproeven.

Frankie Wulleman

Eens boven aangekomen is deze Veratrum album de eerste plant die me opvalt. Meestal wordt dit een behoorlijk hoge plant. De laatste foto toont echter een bijzonder compact exemplaar.

Frankie Wulleman

Dan vinden we hier ook een oude bekende terug. En er staan er hier heel veel, ook grote exemplaren. Deze Saponaria pumilio behoort echt tot de toppers van de Oostelijke alpen.

Frankie Wulleman

Nog wat fraaie exemplaren.

Bert Stegeman

Dat is zeker een mooi kerkje.
Dat rodelen blijft altijd leuk.
Ik had het enkele jaren geleden ook weer eens gedaan.
Vond het wel weer een keer leuk.
Die Saponaria pumilio is echt weer een topper.
Ik volg je wandeling met plezier.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2015, 19:52:46
Ondertussen zitten we nog altijd ergens op de Falzaregopas. Het is al vrij laat, en ik moet dringend terug naar beneden. Toch nog eventjes aandacht voor deze bijzonder mooie akelei die ook nabij C. morettiana en Physoplexis comosa groeit. Het betreft een halfhoge soort, ca. 40 cm hoog met intens donkerblauwe bloemen. Ik gok hier op Aquilegia einseleana.

Heel aardige akelei Frankie , heel mooi zo in deze witte muur ..... )2)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2015, 00:12:21
We wippen nu van de Italiaanse dolomieten terug naar Oostenrijk. Ik had daar eigenlijk graag ook nog de Lienzer dolomieten willen verkennen. Slechte weersomstandigheden en tijdsgebrek gooiden echter roet in het eten. Als 'tussendoortje'  bezochten we echter aan de voet van de Lienzer dolomieten nog dit kleine kerkje van Lavant, een onooglijk dorpje van nog geen 300 inwoners. Het kerkje heeft echter een bijzonder fraai interieur.

Wolken en nevelslierten onttrekken het kalksteengebergte aan het oog. Hevige onweders afwisselend met opklaringen waren die dag ons deel.

Terug een heel mooi kerkje Frankie , jammer dat het niet alle dagen mooi weer is hé ( het mag 's nachts wel eens regenen  11))  ) 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2015, 00:49:06
We blijven in Oostenrijk en trekken ietsje meer oostwaarts, naar Turracher Höhe, een bergdorpje (1795 m) dat deel uitmaakt van de Gurktaler Alpen, Karinthië. Het is de bedoeling dat we met de kabelbaan naar de Kornock (2193 m) en de Rinsenrock (2334 m) gaan. Ontgoocheling echter alom: de kabelbaan werkt die dag van ons bezoek echter niet!

Er is echter nog een alternatief, in dat dorp bevindt zich nog een tweede kabelbaan die bezoekers naar boven brengt om met de spectaculaire rodelbaan, de Nocky Flitzer terug naar beneden te gaan. Die gaat echter ietsje minder hoog (ca. 2000 m) en een eindje van ons eigenlijke doel verwijderd. We besluiten het echter om er op te wagen. Bovendien is het lang geleden dat we nog eens gerodeld hebben.  2))

Oeps , plan B kan soms ook wel meevallen Frankie , ik ben wel benieuwd ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 december 2015, 19:28:04
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2015, 19:52:46
Ondertussen zitten we nog altijd ergens op de Falzaregopas. Het is al vrij laat, en ik moet dringend terug naar beneden. Toch nog eventjes aandacht voor deze bijzonder mooie akelei die ook nabij C. morettiana en Physoplexis comosa groeit. Het betreft een halfhoge soort, ca. 40 cm hoog met intens donkerblauwe bloemen. Ik gok hier op Aquilegia einseleana.

Heel aardige akelei Frankie , heel mooi zo in deze witte muur ..... )2)

Ja Danny, het contrast van het donkerblauw met die bleke rotswand is heel mooi om te zien. Alleen jammer dat ik nog altijd niet heel zeker ben van de naam.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 december 2015, 19:38:15
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2015, 00:49:06

Oeps , plan B kan soms ook wel meevallen Frankie , ik ben wel benieuwd ......

Doordat ik niet zo hoog kon komen als ik had gewild heb ik waarschijnlijk wel één en ander gemist. De mooie vindplaats van die Saponaria maakte echter veel goed.
Bovendien kon ik hier nog een bijzonder mooie plant vinden, die typisch is voor de oostelijke maar ook de centrale alpen: Senecio incanus subsp. carniolicus.

[attachimg=3]

Frankie Wulleman

Ik vind hier ook Campanula barbata. Mooi, maar ik zoek hier ook nog een ander klokje.