Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners

Gestart door Johan Keulemans, 19 februari 2015, 22:50:39

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Toen ze van de tropische serre naar de orangerie gingen passeerden ze langs een rotstuintje.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

In de orangerie zag Succulentus de succulentenkas. Alleen was deze afgesloten zodat hij stiekem eens tussen de schermen gekeken heeft.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

In een nis stond een mooie dikke caudexplant en Succulentus kon het niet laten om er even mee te poseren.

Johan Keulemans

Zo vervolgden ze de rondleiding door de tuin en luisterden aandachtig wat te gids te vertellen had. Hier en daar werd een iets opgeschreven van tips en plantennamen.  In de varenkas kreeg Rockerius een flashback. Staat zo iets niet op ons verlanglijstje? Hoorde ik hem denken. Hij ging er in ieder geval even bij zitten om alles goed te bekijken.

Johan Keulemans

Van de varenkas ging het via de Hostacollectie naar de de alpine kas. Even door het glas kijken wat daar allemaal in staat. Onder begeleiding van de gids mochten ze even binnen gaan kijken. (De alpine kas is om verstaanbare reden altijd op slot voor bezoekers) Daar zagen de kabouters wel enkele plantengeslachten die hen ook interesseerden.
Pleionius en Orchideus bekeken de Pleione’s. Sempervirius zag een aantal Sempervivums, Rockerius zag verschillende rotsplanten, enz. Nog vlug een paar foto’s gemaakt voordat de deur terug op slot ging.

Johan Keulemans

Voor en achter de alpine kas staat er telkens een kleine serre/verhoogde kweekbak. Ook deze werden grondig bekeken.

Johan Keulemans

Na nog uitleg gekregen te hebben over enkele bomen en de grassencollectie namen ze afscheid van de gids.
Om de dag af te sluiten en voor ze terug huiswaarts keerden gingen ze nog even iets drinken in de buurt van de kruidtuin.
Waar ze al plannen maakten voor een volgende uitstap.

Johan Keulemans

Bollius die is ondertussen begonnen met het verpotten van de herfst-en winterbloeiende bloembollen.
Omdat ook Bollius één van die nieuwe tabletten toegewezen heeft gekregen in het koude serretje plant hij daar een aantal winterharde bloembollen uit.
Zo komt er in het succulentenserretje terug plaats vrij. Tot opluchting van Succulentus, die daar de laatste jaren alsmaar minder plaats ter beschikking had.

Johan Keulemans

Vorige zondag was het aquariumbeurs in Limburg.
Aquarianus vroeg of hij nog eens een keer mee mocht, omdat het al enkele jaren geleden was dat hij daar nog geweest was.
Het eerste wat hij daar te zien kreeg was een stand met Sempervivums, succulenten en cactussen. Zouden we zo een bakje Sempervivums niet meenemen voor Sempervirius? Vroeg hij mij.
Heeft die er nog niet genoeg? Vroeg ik. En daarbij er staan geen namen bij.
Voor dat geld mag je ook niet teveel willen, en ik weet wel een plek waar deze geplant kunnen worden en dan mogen dat naamloze Sempervivums zijn.  Zei Aquarianus.
Nog maar net op de beurs en het eerste geld was al uitgegeven.
Ik hoop maar dat je niet bij elke standhouder iets gaat kopen.  Zei ik.
Nee, nee. Zei hij. Ik heb mijn lijstje bij van wat je nog nodig hebt.
Euh, excuseer? Je hebt jouw lijstje bij van wat ik nog nodig heb? Volgens mij heb ik niets nodig Aquariunus.
Je zal wel zien. Zei Aquarianus. Je zal niet met lege handen naar huis gaan.
Dat al zeker niet. Zei ik. Wie gaat die Sempervivums naar de auto moeten dragen, denk je?

Johan Keulemans

Maar Aquarianus had gelijk, ik ben niet met lege handen naar huis gegaan.
En toen we vertrokken en de Sempervivums gingen ophalen dook hij nog even tussen de cactussen die er te koop stonden.
Als we voor Sempervirius iets meenemen zouden we eigenlijk ook nog iets voor Succulentus moeten meenemen.  Zei hij, en zo zocht hij naar een geschikte plant voor Succulentus. Die hij bij thuiskomst dan ook fier overhandigde. Net als de Sempervivums voor Sempervirius.

Lily-Anne Vereecken

Zei je niet dat het een aquariumbeurs was Johan ?  Ik lees hier sempervivum's , succulenten, cactussen ?
Hoe was het met de aquarium's?
Zo een kistje sempervivum's is hier ook wel welkom ! Waren dit allemaal verschillende ?

Johan Keulemans

Het was inderdaad een aquariumbeurs, 99,5% van de standhouders had iets te maken met aquarium, terrarium of vijver.
En die andere 0,5% van de standhouders waren een goede aanvulling en meer dan welkom.
Op de beurs ook nog wat gekocht voor de aquaria.

De standhouder van de Sempervivums, cactussen en succulenten was nog één van de weinige hobbyisten op de beurs.
Hij had verschillende bakjes bij, grotendeels dezelfde samenstelling, maar geen één bakje was hetzelfde gevuld.
Het zijn niet allemaal verschillende soorten, sommigen zitten er twee of drie keer in.

Johan Keulemans

Vorige donderdag (nationale feestdag) was kabouterkoning Kyrië VI in de tuin. Het is een traditie dat de kabouterkoning dan op bezoek komt. Zo kan hij dan eerst de vliegtuigen schouwen voordat zij naar het defilé in Brussel vliegen.
De kabouterkinderen kijken er elk jaar naar uit om die vliegtuigen en helikopters in formatie te zien voorbij vliegen. Ze kijken dan eerst buiten in de tuin en wat later zien ze die dan tijdens het luchtdefilé op de tv. Nadien kunnen ze de vliegtuigen nog eens zien als ze terug vliegen naar hun basis.
Sommige kabouters trekken zich daar niets van aan en werken verder, anderen maken van de gelegenheid gebruik om wat bij te praten, op bezoek te gaan, te luieren, enz. Tegen het einde van de namiddag is er dan een tuinfeest, aangeboden door de kabouterkoning, waar normaal gezien iedereen wel van de partij is. En dat feest gaat door tot in de late uurtjes. Volgens sommige kabouters waren het vroege uren.  ))4

Johan Keulemans

Het zijn natuurlijk niet alleen kaboutermannen die hier in de tuin verantwoordelijk zijn voor één of andere afdeling of plantengroep. Zoals het hoort zijn er ook kaboutervrouwen die deze taken uitvoeren.
Één van die kaboutervrouwen is Pelargonia. Zij staat in voor de verzorging van de Pelargoniums.

Omdat de voorziene plaats voor de Pelargoniums nogal klein is heeft ze uit noodzaak een aantal planten elders onderdak gegeven. Pelargonia zou dan ook graag wat meer ruimte krijgen voor haar geliefde planten zodat ze in de toekomst haar collectie nog wat kan uitbreiden. Pelargonia had haar wens al eens doorgegeven aan de ontwerp en planningsdienst (OPD) van Hortus Salmagundi. Maar tot op heden is daar nog niets van te merken. Een aantal ideeën zijn al wel op papier gezet, maar voorstellen zijn er nog niet uitgewerkt en voorgesteld.

Johan Keulemans

In afwachting van een concreet voorstel geniet Pelargonia in ieder geval van de bloemen op haar geliefde planten.