Sempervivum en Jovibarba

Gestart door Luc Scheldeman, 11 april 2010, 11:41:49

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Dit voorjaar kocht ik bij Cathy Portier een Semponium : Sienna. Dit is een kruising tussen Sempervivum en Aeonium . Het is een vrij grote plant.
Semponiums hebben van allebei de moederplanten verschillende eigenschappen gekregen . De wintervastheid - het verkleuren en het uitbreiden via zijscheuten zijn daar voorbeelden van.
Dit is de Semponium Sienna . Ik heb hem in de rotstuin geplant op een vrij droge plaats op het oosten en hoop dat hij zich daar goed voelt. Hij steelt in ieder geval de schow. Ben benieuwd wat hij volgende winter zal doen
De 3de foto  is een  voorbeeld waarop je ziet hoe mooi hij normaal zou kunnen verkleuren

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 19 juli 2025, 18:03:13
Dit voorjaar kocht ik bij Cathy Portier een Semponium : Sienna. Dit is een kruising tussen Sempervivum en Aeonium . Het is een vrij grote plant.
Semponiums hebben van allebei de moederplanten verschillende eigenschappen gekregen . De wintervastheid - het verkleuren en het uitbreiden via zijscheuten zijn daar voorbeelden van.
Dit is de Semponium Sienna . Ik heb hem in de rotstuin geplant op een vrij droge plaats op het oosten en hoop dat hij zich daar goed voelt. Hij steelt in ieder geval de schow. Ben benieuwd wat hij volgende winter zal doen
De 3de foto  is een  voorbeeld waarop je ziet hoe mooi hij normaal zou kunnen verkleuren

Het zijn mooie , kleurrijke en interessante kruisingen Lily-Anne . Ik heb er hier ook eentje in pot . Ik twijfel of ze wel voldoende winterhard gaan zijn. Aeoniums kunnen niet zo goed tegen kou en of de wintervastheid van de sempervivum voldoende in deze kruising aanwezig is durf ik te betwijfelen. Het grotere blad zal ook sneller bevriezen . Maar de toekomst zal het allicht wel uitwijzen . Hopelijk ben ik verkeerd en tenslotte zijn onze winters ook nog zelden tot nooit heel streng.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 19 juli 2025, 18:03:13

Aeonium ken ik niet zo goed, maar deze plant neigt meer naar sempervivum zie ik. Erg mooie rozetten zijn dat. Een kruising die me onbekend is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 juli 2025, 11:34:48
Aeonium ken ik niet zo goed, maar deze plant neigt meer naar sempervivum zie ik. Erg mooie rozetten zijn dat. Een kruising die me onbekend is.

Die 2 zijn erg verwant aan mekaar Frankie ....Maar ik heb vroeger een kleine collectie Aeonium gehad en heb er nu nog steeds enkele ...Ik zie hier toch vooral de kenmerken van Aeonium in ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Sempervivums lijken inderdaad al lang niet meer populair te zijn in de rotstuin. Toch heb ik er nog een hele reeks verspreid in de tuin staan, de meeste nog benaamd. Zo nu en dan verschijnen er op de meest onmogelijke plekjes, spontane zaailingen die ik meestal wegneem. Deze heb ik laten staan, omdat die enorm grote rozetten heeft ontwikkeld in korte tijd. De intense kleuren van in het voorjaar zijn wel wat vervaagd met de hitte, maar niettemin een opvallende verschijning.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Even het vernieuwde forum testen .
Over de winterhardheid van deze Semponium "Sienna"  hoop ik er beste van. Op verschillende filmpjes werd dit toch duidelijk gezegd . We zien wel - ik heb wel mijn voorzorgen genomen en enkele rozetten gestekt om deze zeker in de herfst binnen te zetten.
In ieder geval zijn sempervivum's in de toekomst misschien wel heel belangrijk voor de rotstuin. Gezien het zeer wisselvallig weer, zijn dat toch wel planten die in de rotstuin een mooi effect kunnen geven en bijna onverwoestbaar zijn  (goede drainage is     wel een belangrijk aandachtspunt. ) Ik ga er zeker nog veel meer in de rotstuin zetten , gezien ik al heel wat
"echte " rotsplanten verloren heb .