Auteur Topic: Texel orchideeëneiland  (gelezen 11004 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #45 Gepost op: 7 juni 2014, 21:34:32 »
De orchidee, die massaal bloeide, met duizenden en duizenden is Dactilorhiza maculata. Overal beschermd, zelfs met schrikdraad. De grootste locatie, de Bol. Even ten noorden van Ecomare. Een welde van ongeveer 1 km lang en 500m breed met onafzienbare massa's D.maculata.
Wij hadden het geluk, een populatie te vinden die toegankelijk was en waar wij alleen waren.

Zo massaal zijn ze natuurlijk heel indrukwekkend Gerrit ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #46 Gepost op: 7 juni 2014, 22:02:50 »
Prachtig om te volgen, heren!! Thanks voor de foto's!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #47 Gepost op: 7 juni 2014, 22:19:51 »
Echt om te watertanden!  ((6 ((6 ((6 Ik wou dat ik erbij was geweest! Moet zalig zijn om in Texel op ontdekking te gaan . Een idee voor een uitstapmet de V.R.V. ?
Zou wel tof zijn een jaarlijks gebeuren : ''de orchidee wandeling''  .
De orchidee wandeling die we (vorig jaar?)deden met de V.R.V. was ook fantastisch en voor mijn part zeker voor herhaling vatbaar.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2014, 22:21:42 door Lily-Anne Vereecken »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #48 Gepost op: 8 juni 2014, 00:09:18 »
Determinatie van het geslacht Dactilorhize is zowat het moeilijkst van alle orchideeën. Dit zegt Landwehr. Ook schrijft hij dat de soort zo variabel is.
Cor, de foto's uit post 28 zijn volgens jou D. maculata. En idd, de vlekken op de bladeren zijn gevuld. Maar deze soort kan niet bloeien op ongeveer 1 mei. Mijn bron is hier de Floron verspreidingsatlas. Ik heb alle D. maculata en majalis bekeken en er bloeit er maar een begin mei en dat D. majalis ssp majalis. Deze soort heeft gevulde stippen en brede bladeren, een uitzondering want majalis heeft altijd open vlekken op de bladeren. Wat is jouw opinie?
N.a.v. jouw opmerkingen heb ik m'n originele opnamen nog eens goed bekeken, en je zou wel eens gelijk kunnen hebben Gerrit.  Volgens Landwehr zou de stengel van D. majalis ssp. majalis iets geribd zijn, en de bloem lip drielobbig met een iets tongvormige of afgeronde middenlob. Dus ((13 voor je determinatie.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #49 Gepost op: 8 juni 2014, 14:44:08 »
Mooie serie Gerrit ((12