Hallo Brian,,
Je potje ziet er prima uit - hoe groot het is kan ik er niet uit opmaken , hoe kleiner hoe beter , omdat ze niet veel medium nodig hebben en traag groeien. Vergeet zeker niet van er voldoende gaten in te smelten onderaan.
De Bletilla zaailingen doen het tot hiertoe goed en moeten alleen nog groeien . Ze zijn nog vrij klein en een aantal staan in de volle grond in een verloren hoekje naast een haagje. Een ander deel staat nog in een groeibakje in open lucht en daar kan ik duidelijk zien, dat ze een soort verdikking hebben , juist onder of boven de grond . Ik heb er een foto van gemaakt zonet, maar kan ze op het ogenblik niet op de pc zetten , dus ik zal ze wel eens posten.Een ander potje heb ik ter adoptie bij iemand verder laten groeien.

ik heb niet zoveel plaats om alles zelf groot te laten worden.
De dactylorhiza's die ik vorig jaar in september zaaide heb ik onlangs al eens gepost denk ik . Ze zijn op het ogenblik tussen 0 en 2 à 3 cm hoog . Dus nog heel klein. Af en toe komen er nog nieuwe zaailingen boven en volgend voorjaar verwacht ik dat er nog veel meer boven zullen staan , want niet alle gekiemde zaden groeien het eerste jaar uit tot een blaadje . Ze staan nog steeds in de keuken op de vensterbank - die foto heb ik ook al eens gepost denk ik . Daarop kan je zien dat in elk bakje 2 vierkante bloempotjes
staan . De bakjes zijn eigenlijk wegwerpverpakkingen van konijnen , die je in grootwarenhuizen ( GB ) kan kopen . Het onderste bakje is waterdicht en het bovenste heeft verschillende gaatjes , zodat er toch wat lucht in en uit kan, en toch blijft het vocht er wat beter in en drogen de schimmel en de zaailingen niet zo gemakkelijk uit..ik hou de 2 helften samen met een stevige elastiek. Dat zijn de enige zaaipogingen die ik tot hiertoe gedaan had .Die dactylorhiza zaailingen zijn allemaal van zaad van mijn eigen planten , dus allemaal dezelfde soort , welke weet ik niet.
Ik kan zeker niet zeggen dat alles zal lukken wat ik nu gezaaid heb en of ze het allemaal zullen overleven . Het is allemaal nog erg experimenteel.
Groepjes
En succes
Lily- Anne