Forum, website, face boek en de bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum zijn allen media om de doelstellingen van onzer verenigingen NRV/VRV te ondersteunen en uit te dragen naar zowel de leden als derden. Vroeger was er alleen papier om dit uit te dragen, vandaag de dag staan ons dus meerdere media ter beschikking. De bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum, zijn als medium wat ‘trager’. Aangezien beide bladen niet in de losse verkoop verkrijgbaar zijn (oplage te gering), bereik je er de ‘buitenwacht’ niet mee en zijn dus minder geschikt voor het uitdragen van de doelstellingen naar derden. Met een forum, website en face boek bereik je nu eenmaal een breder publiek. Maar zoals Frankie ook al vermelde, zowel de VRV als de NRV kennen binnen hun ledenbestand nog heel wat ‘computerlozen’. Daar zul je dus rekening mee moeten houden.
Persoonlijk, en ik ben daarin niet de enige, vind ik het verschrikkelijk (
vermoeiend)om grote stukken tekst vanaf een beeldscherm te lezen, op papier maakt me dat niet uit. Op fotogebied heb je op een website en/of forum nu eenmaal meer presentatie mogelijkheden. Maar foto’s zonder begeleidende tekst zeggen ook weinig, naar mijn mening een gemiste kans.
We zullen dus keuzes moeten maken. Als je er voor kiest om een artikel zowel in een van de bladen of website c.q. forum te publiceren, zul je daarover afspraken moeten maken. Een artikel publiceren op een website c.q. forum en dat enkele weken of maanden later ook in een van de bladen publiceren heeft weinig nut. Publiceer ze dan ongeveer gelijktijdig en buit daarbij de extra mogelijkheden m.b.t. fotopublicatie op de website of forum uit.
En of het daarbij nu omeen reisverslag, of een artikel over de samenstelling van substraat, kweekmethoden of beschrijving van een planten soort gaat, maakt niet uit. De een houdt van het een de ander van het ander, zorg voor een goede mix van alle aspecten uit onze hobby en je hebt de meeste tevreden klanten.
We vissen met z’n allen nu eenmaal in dezelfde vijver, het Nederlandstalige rotsplanten gebied en die is niet zo groot
.