Auteur Topic: Overwinteren in Spanje 2014  (gelezen 35419 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Overwinteren in Spanje 2014
« Reactie #120 Gepost op: 6 maart 2014, 21:18:58 »
Die ophrysjes zijn unieke planten, Gerrit, ongewoon mooi, en fantastisch in beeld gebracht.  ((14 Dit is genieten met volle teugen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #121 Gepost op: 6 maart 2014, 21:27:22 »
prachtige reeks weer Gerrit
Had al even niet meer gekeken maar volg je nu weer verder.
Ook hier lijkt het wel zomer te gaan worden.
Komend weekend zeggen ze dat het wel 20 graden kan worden ))4 ))4 ::)
En dat voor deze tijd.
Fijne reis nog ((12

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #122 Gepost op: 6 maart 2014, 21:31:12 »
Prachtig, Gerrit...;ook voor mij zijn die Ophryssen  ((6 ((6 - waardig!
By the way, de lente is hier aangekomen, kom jij dan ook terug uit Spanje?  ;)

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #123 Gepost op: 6 maart 2014, 23:53:56 »
Die ophrysjes zijn unieke planten, Gerrit, ongewoon mooi, en fantastisch in beeld gebracht.  ((14 Dit is genieten met volle teugen.

Gerrit ik sluit mij absoluut aan bij de woorden van Frankie.
Ophryssen zijn allezins één van mijn lievelingsplanten.
Ik vind vooral die verschillende vormen en bloemkleuren van Ophrys tenthredinifera,
die je ons getoond hebt, schitterend !
Dit is zelfs meer dan genieten
Bedankt om dit met ons te delen.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #124 Gepost op: 8 maart 2014, 17:32:01 »
Dank jullie wel voor de complimenten. Ophrys is mooi, maar Orchis mag er ook wel wezen hoor. Zie mijn artikel in het tijdschrift.

We zijn weer terug in een lenteachtig Nederland.

Er is nog veel ruw materiaal uit Spanje. Veel ervan is niet op naam gebracht. Daarom heb ik het maar gelaten zo. Misschien heb ik de komende tijd nog zin om er naar te kijken en te determineren. Maar vooralsnog was dit het dan.
Zelf vond ik het een zeer succesvol verblijf wat betreft de planten. Wat betreft de orchideeën hebben wij (mijn vrouw is nog fanatieker dan ik ben) gevonden wat er moest bloeien. (voor zover ik weet dan) Het live posten op het forum was wel aardig, maar een verslag achteraf is veiliger. Het niet permanent beschikken over het internet beperkt je enorm. Je ziet dan meteen hoe afhankelijk je daarvan geworden bent. Even iets checken bv is er niet bij. En hoe vaak doe je dat? Heel vaak.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2014, 17:33:37 door Gerrit Eijkelenboom »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #125 Gepost op: 8 maart 2014, 18:21:28 »
Dit is Orobanche gracilis. Het is geen orchidee, zoals u wellicht zou menen, maar een parasiet. Hij bezit geen bladgroen, dus is afhankelijk van een gastheer, die hem de noodzakelijke voedingsstoffen verschaft. Volgens mijn boek parasiteert de gracilis op Cistus, maar er stonden daar geen Cistusplanten, Echter er was brand geweest en er stonden zwarte stronken, die misschien wel Cistus waren.
Er is een nieuw boek over Orobanche uit. Cor, wellicht heb jij het? En kun je er wat meer over zeggen?
Orobanche gracilis ofwel de Bloedrode bremraap, parasiteerd volgens de literatuur die ik geraadpleegd heb voor mijn artikel, op Trifolium (klaver) en Dorycnium. De kleur van de stengel varieert van bruin-, gelig tot roodachtig, de bloemen zijn bloedrood en nogal voorzien van klier haren. De plant kan tot 60 cm hoog worden.

Dat tweede boek over Orobanche door Karel Kreutz is nog niet uitgekomen ))8 en laat nog wel even op zich wachten hoor aldus Karel --13. In het eerste deel behandelt Kreutz de Centraal- en Noord Europese soorten, in deel twee zullen de Mediterane soorten aan bod komen.

Mooie serie zet je daar even neer Gerrit, m'n complimenten ((14 ((14.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2014, 18:31:46 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #126 Gepost op: 8 maart 2014, 22:59:53 »
Bedankt Gerrit voor je mooi verslag!   En welkom terug !

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #127 Gepost op: 8 maart 2014, 23:07:13 »
 ((12 ((12 -6(

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #128 Gepost op: 9 maart 2014, 09:15:02 »
Dank jullie wel voor de complimenten. Ophrys is mooi, maar Orchis mag er ook wel wezen hoor. Zie mijn artikel in het tijdschrift.

We zijn weer terug in een lenteachtig Nederland.

Er is nog veel ruw materiaal uit Spanje. Veel ervan is niet op naam gebracht. Daarom heb ik het maar gelaten zo. Misschien heb ik de komende tijd nog zin om er naar te kijken en te determineren. Maar vooralsnog was dit het dan.
Zelf vond ik het een zeer succesvol verblijf wat betreft de planten. Wat betreft de orchideeën hebben wij (mijn vrouw is nog fanatieker dan ik ben) gevonden wat er moest bloeien. (voor zover ik weet dan) Het live posten op het forum was wel aardig, maar een verslag achteraf is veiliger. Het niet permanent beschikken over het internet beperkt je enorm. Je ziet dan meteen hoe afhankelijk je daarvan geworden bent. Even iets checken bv is er niet bij. En hoe vaak doe je dat? Heel vaak.
Ha die Gerrit.
Had je gisteren wel eens ff naar Utrecht kunnen komen.........
Hoe staat de tuin er nu bij na al die weken afwezigheid?

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #129 Gepost op: 9 maart 2014, 11:33:17 »

Ha die Gerrit.
Had je gisteren wel eens ff naar Utrecht kunnen komen.........
Hoe staat de tuin er nu bij na al die weken afwezigheid?

Ik had gisteren idd in Utrecht kunnen komen, reed er om 1 uur langs, na 3 dagen rijden en 2100km achter de kiezen. Ik had graag naar Kok willen luisteren, helaas.

De tuin is geen punt, maar de kas wel. Honderden potten en stenen 2 maanden alleen laten. Maar ik had een goede vervangster, die zich wonderwel van haar taak gekweten heeft. Geen noemenswaardige verliezen.