Bloei november - december 2025

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 november 2025, 16:55:15

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Campanula pilosa heeft zich van seizoen vergist.  Er staan niet enkel een paar bloemen op maar ook nog talloze knoppen.

Een gentiana angustifolia en een gentiana clusii violet strain hebben hetzelfde probleem.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Mooie gentiaantjes Luc, al zal je liever hebben gezien dat ze zich nog wat inhielden ...
Van een andere orde is deze Petrocosmea yanshanensis, een Chinese neef van Jankaea heldreichii .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 november 2025, 16:38:00Mooie gentiaantjes Luc, al zal je liever hebben gezien dat ze zich nog wat inhielden ...
Van een andere orde is deze Petrocosmea yanshanensis, een Chinese neef van Jankaea heldreichii .

Een vreemde eend in de bijt Kris, nog nooit geprobeerd.

Dit is er ook eentje die het zal spijten dat hij nu nog een bloeipoging deed  -2(

Frankie Wulleman

Vorige week, voor de koudeprik stond hier nog ene Linaria tristis dapper te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Uit zaad opgekweekt en afkomstig uit Zuid-Europa is deze Alkanna tinctoria met hemelsblauwe bloemen, bloeit nu voor het eerst. Hopelijk kan ik deze plant eens in het juiste seizoen in bloei krijgen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 november 2025, 16:38:00Mooie gentiaantjes Luc, al zal je liever hebben gezien dat ze zich nog wat inhielden ...
Het is nu volop genieten van Petrocosmea yanshanensis .....Ook een tweede soort , nl Petrocosmea cryptica , is inmiddels in bloei gekomen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 18:32:22Uit zaad opgekweekt en afkomstig uit Zuid-Europa is deze Alkanna tinctoria met hemelsblauwe bloemen, bloeit nu voor het eerst. Hopelijk kan ik deze plant eens in het juiste seizoen in bloei krijgen.

Mooi , die blauwe bloemen Frankie .

Kris De Raeymaeker

Helemaal te gek ....Pulsatilla al in een redelijk ver gevorderd stadium van bloemknoppen...

Kris De Raeymaeker

Ik weet het ....vreemd gegeven ...maar dit is vandaag ...Lewisia in full swing ....

Rudi Berthels

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 november 2025, 16:55:15Campanula pilosa heeft zich van seizoen vergist.  Er staan niet enkel een paar bloemen op maar ook nog talloze knoppen.

Een gentiana angustifolia en een gentiana clusii violet strain hebben hetzelfde probleem.  -2(
Ook een kalender bijplaatsen Luc!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Rudi Berthels op 20 december 2025, 12:52:19
Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 november 2025, 16:55:15Campanula pilosa heeft zich van seizoen vergist.  Er staan niet enkel een paar bloemen op maar ook nog talloze knoppen.

Ook een kalender bijplaatsen Luc!

Zoals onze planten zich vandaag de dag van bloeitijden vergissen komen we kalenders te kort Rudi  7))

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 17:51:28Ik weet het ....vreemd gegeven ...maar dit is vandaag ...Lewisia in full swing ....

Super kleur Kris en jonge Lewisia's durven soms rare kuren hebben wat bloei betreft. is dat het exemplaar dat je van Harry kreeg ??
Deze hier bij mij komt aardig in de buurt wat kleur betreft... hij zou wel eens dezelfde origine kunnen hebben.  Hij begint ook net te bloeien, hij komt als plugplantje in april van bij Philip Van Hilst vandaan, het is vezelcultuur met een cultivar naam gezegend : Lewisia cotyledon 'Sunset glow'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 17:51:28Ik weet het ....vreemd gegeven ...maar dit is vandaag ...Lewisia in full swing ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 december 2025, 12:43:09Super kleur Kris en jonge Lewisia's durven soms rare kuren hebben wat bloei betreft. is dat het exemplaar dat je van Harry kreeg ??
Deze hier bij mij komt aardig in de buurt wat kleur betreft... hij zou wel eens dezelfde origine kunnen hebben.  Hij begint ook net te bloeien, hij komt als plugplantje in april van bij Philip Van Hilst vandaan, het is vezelcultuur met een cultivar naam gezegend : Lewisia cotyledon 'Sunset glow'
Hey Luc ,deze komt rechtstreeks van Philip....Je hebt waarschijnlijk gezien dat Harry deze aan mij overhandigde in Gent maar hij was op die moment maar de drager van dienst. Dus deze heeft dezelfde geschiedenis als de jouwe . Lewisia 'Marianne Sunset Glow'staat er bij mij op het label ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 december 2025, 13:14:24Hey Luc ,deze komt rechtstreeks van Philip....Je hebt waarschijnlijk gezien dat Harry deze aan mij overhandigde in Gent maar hij was op die moment maar de drager van dienst. Dus deze heeft dezelfde geschiedenis als de jouwe . Lewisia 'Marianne Sunset Glow'staat er bij mij op het label ...
En omdat hij er vandaag mooi bij stond en de zon van de partij was kon ik het niet laten ...