Eranthis

Gestart door Freddy Vleugels, 8 januari 2013, 00:21:56

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2026, 13:50:48
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 17:57:58Deze heb ik gekregen als Eranthis tubergenii '2N'en komt van de botanische tuin in Göteborg ...
In ieder geval heeft hij echt wel grote bloemen ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 februari 2026, 17:46:54Mooie en zo te zien stevige soort, Kris !

Veruit de grootste bloemen van alle Eranthis-en die ik hier heb staan Luc ...Nu nog eens het verhaal erachter zien te weten te komen ...
Kris ik heb ChatGPT even gebruikt: Eranthis × tubergenii (waaronder bekende cultivars zoals 'Guinea Gold' en 'Sachsengold') is doorgaans een 3N (triploïde) kruising. Het is een steriele hybride tussen E. hyemalis en E. cilicica. Vanwege de triploïde aard produceert de plant geen levensvatbaar zaad en vermenigvuldigt zich enkel door knolvorming. Nu 2N zou kunnen wijzen op een andere vorm: diploïde chromosomenaantal. Dat betekent dat zaadvorming biologisch mogelijk is
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

Citaat van: Herman Mylemans op 20 februari 2026, 14:58:12Kris ik heb ChatGPT even gebruikt: Eranthis × tubergenii (waaronder bekende cultivars zoals 'Guinea Gold' en 'Sachsengold') is doorgaans een 3N (triploïde) kruising. Het is een steriele hybride tussen E. hyemalis en E. cilicica. Vanwege de triploïde aard produceert de plant geen levensvatbaar zaad en vermenigvuldigt zich enkel door knolvorming. Nu 2N zou kunnen wijzen op een andere vorm: diploïde chromosomenaantal. Dat betekent dat zaadvorming biologisch mogelijk is

Heel goed mogelijk, Herman. 'Guinea Gold' is idd triploid en steriel. 'Sachsengold' is diploid en fertiel, in Göteborg hebben ze ook een andere vorm, die ze "Tetra" noemen en die tetraploid is (en ook fertiel). Mogelijk is dit dus gewoon een fertiele, onbenaamde kruising die diploid is.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 20 februari 2026, 14:58:12Kris ik heb ChatGPT even gebruikt: Eranthis × tubergenii (waaronder bekende cultivars zoals 'Guinea Gold' en 'Sachsengold') is doorgaans een 3N (triploïde) kruising. Het is een steriele hybride tussen E. hyemalis en E. cilicica. Vanwege de triploïde aard produceert de plant geen levensvatbaar zaad en vermenigvuldigt zich enkel door knolvorming. Nu 2N zou kunnen wijzen op een andere vorm: diploïde chromosomenaantal. Dat betekent dat zaadvorming biologisch mogelijk is
Citaat van: Wim Boens op 20 februari 2026, 17:08:32Heel goed mogelijk, Herman. 'Guinea Gold' is idd triploid en steriel. 'Sachsengold' is diploid en fertiel, in Göteborg hebben ze ook een andere vorm, die ze "Tetra" noemen en die tetraploid is (en ook fertiel). Mogelijk is dit dus gewoon een fertiele, onbenaamde kruising die diploid is.

Heel erg bedankt Herman en Wim,  ((14  ((14  Zo komen we weer verder en haast zeker dat de oplossing hiermee gegeven is . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 17:57:58Deze heb ik gekregen als Eranthis tubergenii '2N'en komt van de botanische tuin in Göteborg ...
Vandaag stond de bloem volledig open , ondanks de constante regen ...Blijkbaar 4 cm in diameter . Eigenlijk nog net iets meer als je de bloemblaadjes echt volledig open vouwt .

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 13:02:37
Vandaag stond de bloem volledig open , ondanks de constante regen ...Blijkbaar 4 cm in diameter . Eigenlijk nog net iets meer als je de bloemblaadjes echt volledig open vouwt .
Kris, nu maar wachten of er zaad aankomt! Daarna opnieuw zaaien, wie weet wat er allemaal van voortkomt.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 13:02:37Vandaag stond de bloem volledig open , ondanks de constante regen ...Blijkbaar 4 cm in diameter . Eigenlijk nog net iets meer als je de bloemblaadjes echt volledig open vouwt .
Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 14:01:41Kris, nu maar wachten of er zaad aankomt! Daarna opnieuw zaaien, wie weet wat er allemaal van voortkomt.
Ja inderdaad Herman , maar de bij-tjes zie ik in de verste verte niet met dit natte weer ... ::)

Herman Mylemans

Kris, woensdag zullen ze er wel zijn als het dan 18°C wordt!

Herman Mylemans

Eranthis cilicica

Eranthis hyemalis 'Hafod' semi dubbel

Eranthis x tubergenii 'Sachsengold'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 24 februari 2026, 12:38:05Eranthis cilicica
Eranthis hyemalis 'Hafod' semi dubbel
Eranthis x tubergenii 'Sachsengold'
Eranthis cilicica is hier niet zo een goede groeier ... ))4 
Eranthis hyemalis 'Hafod', die wel natuurlijk ...bloeit hier ook .
Eranthis x tubergenii 'Sachsengold' is natuurlijk top !

Wim Boens

de Japanse Eranthis pinnatifida in bloei
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2026, 13:23:23de Japanse Eranthis pinnatifida in bloei

Ja super natuurlijk , peis dat ik de mijne kwijt ben ... ))4  ))4

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 13:32:16Ja super natuurlijk , peis dat ik de mijne kwijt ben ... ))4  ))4

Ik kan die nooit langer dan 4-5 jaar houden in de tuin, in pot geen probleem...
Wim Boens

Herman Mylemans

Wim, prachtig dat je hem in leven kunt houden.
Ik ben de mijn ook al regelmatig kwijtgespeeld, nochtans ook in pot gehouden.
Koos had hem nog te koop in Kalmthout. Hij zei dat hij koel moet staan en zeker niet uitdrogen in de zomer. Best naast een steen planten die diep genoeg in de grond zit en waarnaast de wortels koelte kunnen vinden.

Wim Boens

Citaat van: Herman Mylemans op 24 februari 2026, 13:59:08Wim, prachtig dat je hem in leven kunt houden.
Ik ben de mijn ook al regelmatig kwijtgespeeld, nochtans ook in pot gehouden.
Koos had hem nog te koop in Kalmthout. Hij zei dat hij koel moet staan en zeker niet uitdrogen in de zomer. Best naast een steen planten die diep genoeg in de grond zit en waarnaast de wortels koelte kunnen vinden.

Exact! In pot staat hij 's zomers beschut, in de schaduw en krijgt hij wel regelmatig water, gelijk met de Adonissen.
Wim Boens

Herman Mylemans

Eranthis cilicica

Eranthis hyemalis 'Noël Ayres'

Eranthis x tubergenii 'Guinea Gold'

Eranthis x tubergenii