Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Stefan Vidts op 30 maart 2013, 11:26:21
Ja prachtige primula allionii
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 maart 2013, 16:39:40
Primula "Aire Mist" - ook al zo grootbloemig

Veel mistigheid omtrent de naamgeving van deze Primula. Ik heb hem onder de  naam P.allionii 'Airmist', maar het zal wel P.x allionii 'Airmist' moeten zijn. Dan zie ik ook P.x allionii 'Aire Mist'. Maar het meest zie je nog wat Luc schrijft P.'Aire Mist'. De vraag is of het wel een allionii is en geen hybride (J.Lemmens).
Het zou prettig zijn als deze mist wat kon optrekken. Maar ik ben daar pessimistisch over.

Overigens staat de plant in kwestie te kleumen met piepkleine blaadjes, knopjes al zichtbaar en te wachten op wat warmte. Vorig jaar bloeide hij op 25 maart.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn
Bij mij staan de auricula's buiten, dus zit de bloei nog altijd in de koelkast ! ;D
Gezaaid heb ik die dingen nog nooit...  ))8
/quote]

Luc, staan de auricula's  bij jou gewoon in de rotstuin of in pot buiten?
Ik veronderstel in de schaduw ?
Gr. Lily-Anne

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 maart 2013, 11:51:13
Citaat van: Stefan Vidts op 30 maart 2013, 11:26:21
Ja prachtige primula allionii
Primula "Aire Mist" - ook al zo grootbloemig

Veel mistigheid omtrent de naamgeving van deze Primula. Ik heb hem onder de  naam P.allionii 'Airmist', maar het zal wel P.x allionii 'Airmist' moeten zijn. Dan zie ik ook P.x allionii 'Aire Mist'. Maar het meest zie je nog wat Luc schrijft P.'Aire Mist'. De vraag is of het wel een allionii is en geen hybride (J.Lemmens).
Het zou prettig zijn als deze mist wat kon optrekken. Maar ik ben daar pessimistisch over.

Overigens staat de plant in kwestie te kleumen met piepkleine blaadjes, knopjes al zichtbaar en te wachten op wat warmte. Vorig jaar bloeide hij op 25 maart.

Gerrit,
Dit is de omschrijving die ik vond op www.auriculaandprimula.org.uk over Primula x "Aire Mist"

Raised by Peter Lister from a cross between Blairside Yellow and Primula Allionii.
Het is dus duidelijk een hybride.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 30 maart 2013, 12:11:31
Bij mij staan de auricula's buiten, dus zit de bloei nog altijd in de koelkast ! ;D
Gezaaid heb ik die dingen nog nooit...  ))8
/quote]

Luc, staan de auricula's  bij jou gewoon in de rotstuin of in pot buiten?
Gr. Lily-Anne

Ik heb er een aantal in trog en een aantal andere op de tufsteenrotstuin staan Lily-Anne.
Op heel veel kalk dus en daar doen ze het voorlopig goed.
In het verleden heb ik ze ook nog gewoon in de rotstuin staan gehad, maar dat was duidelijk minder naar hun zin.
Het eerste jaar ok, maar daarna ging het altijd bergaf met de bloei...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 maart 2013, 12:44:39
Dit is de omschrijving die ik vond op www.auriculaandprimula.org.uk over Primula x "Aire Mist"

Raised by Peter Lister from a cross between Blairside Yellow and Primula Allionii.

Ja dank je Luc. Dat zal wel kloppen. Vreemd van die 'Allionii'. Dit is toch een species, dus met kleine letter en het zal toch wel de vorm 'Alba' moeten zijn. Waar komt anders de witte 'kleur' vandaan.

Zal toch moeten gaan denken aan het veranderen van label.

Cor van Kapel

De rotstuin van de BTU lag er vandaag nog kaal en (bijna) bloemloos bij, maar ja bij temparaturen net boven nul en af en toe een sneeuwbui zou ik als plantje zijnde m'n bloemetjes ook nog even binnen houden. Maar in de "Wierterbollen" staat Pr. marginata klaar voor de start.

Stefan Vidts

Lily-Anne,
ik heb slechts enkele auricula's en die staan in pot.
In Engeland planten ze die op in een zeer turfrijk mengsel in die lange potjes.
Ik plant ze op in een mengsel van naald en bladcompost met wat turf, maar ik doe er ook wat maasgrind of scheldegrind bij, dat bevat heel wat kleine kalksteentjes dus het is basisch.
ik zet de hele zomer en ook winter buiten tegen een muur op het oosten, daar krijgen ze nooit regen op hun blad en is het lekker fris. Maar in januari durf ik een aantal planten in de veranda halen en deze gaan dan meestal vroeger bloeien, zoals het dit jaar is, is het wel zeer uitzonderlijk, door die koude oostenwind en de zwakke zon, er hangt vaak een wolkensluier voor, warmt de serre met wat verluchting niet zo sterk op. De auricul'a's blijven zo mooi compact en goed doorbloeien.
Als er regen op de bloemen komt is het rap gebakken en zijn ze zo vertrokken, maar dit jaar lijken ze zich te stellen beschut binnen.
Nu ze binnen in bloei staan zou ik ze wel eens willen bestuiven en zien wat ik met dat zaad kan aanvangen, maar naar het schijnt is dat niet zo eenvoudig.
We zien wel.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Gerard Verweij

Primula Juliae "Snowwhite".

Gerard Verweij

Citaat van: Cor van Kapel op 30 maart 2013, 19:04:14
De rotstuin van de BTU lag er vandaag nog kaal en (bijna) bloemloos bij, maar ja bij temparaturen net boven nul en af en toe een sneeuwbui zou ik als plantje zijnde m'n bloemetjes ook nog even binnen houden. Maar in de "Wierterbollen" staat Pr. marginata klaar voor de start.
Mooie foto, Cor.
Bij mij zijn ze zo ver nog niet, misschien nu het weer wat opknapt..... ))4

Gerard Verweij

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 30 maart 2013, 12:11:31
Gezaaid heb ik die dingen nog nooit...  ))8
/quote]

Luc, staan de auricula's  bij jou gewoon in de rotstuin of in pot buiten?
Gr. Lily-Anne

Lily Anne, zoals je op bijgaande foto's kunt zien heb ik mijn Auricula's al weer buiten op de etagere staan. Ze hebben de hele winter onder glas door gebracht, gewoon op de stenen van het terras.
Omdat ik geen serre, veranda of kas heb moet ik ze dus buiten zetten, maar dat gaat ook goed hoor, het duurt alleen iets langer voor er bloemen onstaan. Ik heb er ook een paar in de tuin en tot nu toe gaat dat wel goed, maar de bloemen zijn inderdaad erg gevoelig voor teveel water(zie regen).
Wat betreft zaaien: ik ben met Auricula's begonnen door te zaaien met zaad via de NRV zaaddistributie onder de naam Primula Auricula 'Rood".
Heb hiervan heel veel planten overgehouden, maar de eerste rode moet nog komen. Alle kleuren geel, wit en meerdere kleuren per bloem, dat wel. Heb ergens gehoord og gelezen, dat dit bij Auricula's veel voorkomt.
Kom je naar Utrecht? Heb nog wel wat stekken voor je, mag je zo meenemen. Kan alleen niet van te voren zeggen welke kleur... ))4
Hoor 't wel.

Gerard Verweij

Deze lente in slow motion met die vervelende sneeuw intermezzi heeft er voor gezorgd dat heel wat plantwerk van de aanwinsten op de lange baan werd geschoven.  In zoverre dat ze nu binnen in bloei komen, dan kunnen we er toch nog van dichtbij van genieten.  Hier een lijstje met Primula's die wachten op hun definitieve plaats in de tuin !  ;D

1) Primula "Allen Queen" - met een joekel van een bloem !  :o
2) Primula "Aire Mist" - ook al zo grootbloemig
3) Primula fasciculata CLD345 - is veel kleiner van bloem, maar heeft er dan ook veel meer !  ;)
Luc, voor die Primula fasciculata CLD345 heb ik nog wel een definitieve plaats in de tuin. ))2

Gerard Verweij

Ineens waren daar de "kopjes"van Primula Sieboldii
Ze krijgen wel koude kopjes, want op dit moment sneeuwt het weer eens, niet hard, maar toch............. -3)(

Matthias Fouquaert

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 maart 2013, 13:19:40
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 maart 2013, 12:44:39

Ja dank je Luc. Dat zal wel kloppen. Vreemd van die 'Allionii'. Dit is toch een species, dus met kleine letter en het zal toch wel de vorm 'Alba' moeten zijn. Waar komt anders de witte 'kleur' vandaan.

Zal toch moeten gaan denken aan het veranderen van label.

Opletten Gerrit. De kleur wit kan toch nog ontstaan uit deze 2 ouders volgens de genetica. ;)

Lily-Anne Vereecken

Wat betreft zaaien: ik ben met Auricula's begonnen door te zaaien met zaad via de NRV zaaddistributie onder de naam Primula Auricula 'Rood".
Heb hiervan heel veel planten overgehouden, maar de eerste rode moet nog komen. Alle kleuren geel, wit en meerdere kleuren per bloem, dat wel. Heb ergens gehoord og gelezen, dat dit bij Auricula's veel voorkomt.
Kom je naar Utrecht? Heb nog wel wat stekken voor je, mag je zo meenemen. Kan alleen niet van te voren zeggen welke kleur... ))4
Hoor 't wel.
[/quote]gerard

Gerard, ik weet nog niet of ik in Utrecht zal geraken , ik laat het je nog weten . Alvast bedankt
Gr.
Lily-Anne

Frankie Wulleman

De eerste bloemen op P. julianae, toch ook enkele weekjes te laat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen