Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Jan Fouquaert

Citaat van: Cor van Kapel op 21 april 2013, 23:32:44
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 april 2013, 23:30:07
3/ Primula auricula (lijkt er toch op)
Hij heeft een beetje dorst Jan, staat wat té zonnig denk ik -1(.
Ik heb hem vanavond wat te drinken gegeven, het heeft inderdaad de laatste tijd niet veel geregend, en er was veel uitdrogende wind.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

Op de etagere beginnen de Auricula's en aanverwante artikelen los te komen:

Primula Pubescens 'Freedom'.

Gerard Verweij

Primula Auricula ,welke ik ooit onder de naam P.A. 'Rood' heb gezaaid, maar dat verhaal heb ik vorig jaar al verteld.

Gerard Verweij

Zaterdag aangeschaft Primula Auricula 'Blue Wave'.

Gerard Verweij

In de stapelmuur staan diverse Marginata's. Deze bloeit nu.

Gerard Verweij

Naast de vijver: Primula Rosea

Gerard Verweij

Citaat van: Gert Hoek op 21 april 2013, 21:22:58
Primula 'Lismore Jewel'

Nu weet ik ook weer bij wie ik die in maart gekocht heb....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 21 april 2013, 22:27:50
Is het blad hier mooier dan de bloem? Nee, heel mooi in het licht. Echt een creatieve foto.

((4 Gerrit - die vroege zonnestraal werkte heel inspirerend -  -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Vandaag 2 Primula's in de bloei. Maar even snel op de foto gezet.
1. Primula grignensis
2. Primula yuparensis

((14

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Jan Fouquaert op 21 april 2013, 23:17:53

1/ Ze noemen dit een Primula allionii, maar het is spotmakkelijk :
    Dit is Primula allionii 'Aire Mist' in een of andere rotstuin.
2/ Nog maal het zelfde spel in een pot.

Of het zo spotmakkelijk is betwijfel ik, maar als je bedoelt dat hij op de juiste spot makkelijk is, dan ben ik het eens. Een plek, uit de regen is wel nodig.

Ik had al lang mijn twijfels, op het Schotse forum is hier ook wat over te doen geweest. Luc heeft stelling genomen: geen allionii. Een kruising. Zie antwoord 92 van deze thread.

Primula 'Aire Mist'.

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 april 2013, 18:32:10

Of het zo spotmakkelijk is betwijfel ik, maar als je bedoelt dat hij op de juiste spot makkelijk is, dan ben ik het eens. Een plek, uit de regen is wel nodig.

Ik had al lang mijn twijfels, op het Schotse forum is hier ook wat over te doen geweest. Luc heeft stelling genomen: geen allionii. Een kruising. Zie antwoord 92 van deze thread.

Primula 'Aire Mist'.

Uit de regen?...ik heb hier 'Aire Waves' (een heel gelijkaardige kruising) en deze staat hier in een trog tegen een westenmuur...krijgt heeeeeel veel regen
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Jan Fouquaert

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 april 2013, 18:32:10

Primula 'Aire Mist'.
Daar heb je gelijk in, het is geen echte allionii, maar deze heb ik lange tijd geleden in Engeland gekocht en daar stond wel 'allionii' bij.
Ik heb Primula 'Aire Mist' staan in mijn marmer rotstuin, in een crevice rotstuin, in een pot waar er ook allionii's staan en ook op een plaats helemaal afgedekt.
Deze Primula krijg regelmatig regen over zich heen, maar staat iet of wat beschermd in de rotstuin door een grote steen en in die crevice garden tegen het huis.
Als de wind uit het oosten of het zuiden komt, dan krijgen deze planten wel regen. Uit het noorden of het westen helemaal niet.
Dus is die inderdaad 'spot' gemakkelijk. --6
;)

Cor van Kapel

Citaat van: Jan Fouquaert op 21 april 2013, 23:49:07
Citaat van: Cor van Kapel op 21 april 2013, 23:32:44
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 april 2013, 23:30:07
3/ Primula auricula (lijkt er toch op)
Hij heeft een beetje dorst Jan, staat wat té zonnig denk ik -1(.
Ik heb hem vanavond wat te drinken gegeven, het heeft inderdaad de laatste tijd niet veel geregend, en er was veel uitdrogende wind.
Jan ik vrees dat dat niet voldoende is als je hem in leven wilt houden, lees onderstaand even zou ik zeggen.
Verzorging:
Hoewel de soort al erg lang geleden in cultuur gebracht is, kan niet gezegd worden dat het een gemakkelijke soort is. In de literatuur is over de verzorging ook niet echt veel te vinden.
De soort gedijt nog het best in een neutrale tot licht basische (pH 6,6 tot 7,8)humusrijke grond welke goed afwaterend (maar wel vochthoudend) is gemaakt. Zijn vlezige wortels rotten anders te snel weg in onze natte winters. Verder staat de soort het liefst in de schaduw tot halfschaduw, in vochthoudende grond kan hij zelfs volle zon aan.

Cor van Kapel

Citaat van: Gerard Verweij op 22 april 2013, 07:30:45
Primula Auricula ,welke ik ooit onder de naam P.A. 'Rood' heb gezaaid, maar dat verhaal heb ik vorig jaar al verteld.
Gerard als dat wit in het oog van de bloem een beetje "poederachtig" is, dat is het waarschijnlijk Pr. aurikula 'Old Yellow Dusty Miller'. Als hij gestekt moet worden, wil ik wel een stekje van je.

Jan Fouquaert

Geen probleem, Cor.
Ik heb daar een plant of 10 van staan, waarvan 2 buiten.
Dus als die buiten het leven laten, heb ik nog reserve.
Voorlopig staan ze al sinds vorige lente buiten in de al beschreven omstandigheden. :D