Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Primula capitata ssp. mooreana
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Een aantrekkelijke soort is dat Herman !
Houdt hij van vocht en schaduw ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 juni 2013, 12:47:55
Een aantrekkelijke soort is dat Herman !
Houdt hij van vocht en schaduw ?
Luc hij staat onder dezelfde boom (wortelen staan bij de buurman) als Nomocharis, dus een koele plaats. Heel humusrijk, vochtig zou ik niet zeggen omdat het een verhoogd bed is. Waarschijnlijk is hier wel de regel: hoe warmer hoe vochtiger.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 30 juni 2013, 11:41:14
Primula capitata ssp. mooreana

Altijd de moeite Herman , deze komen hier in mijn peatbed ook in bloei .
Daar staan ze in de bladaarde min of meer in de schaduw van de gestapelde turfblokken .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Matthias Fouquaert

Ik heb lange tijd de bloei kunnen uitstellen bij Primula scotica. Maar nu bloeien alle gescheurde rozetten op hetzelfde moment.
Maar mijn opzet om de vegetatieve vermeerdering te stimuleren is wel gelukt en wie weet kan ik indien nodig wat zaaien. ;D

Time will tell. ;)

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Matthias Fouquaert op  4 juli 2013, 23:31:28
Ik heb lange tijd de bloei kunnen uitstellen bij Primula scotica. Maar nu bloeien alle gescheurde rozetten op hetzelfde moment.
Maar mijn opzet om de vegetatieve vermeerdering te stimuleren is wel gelukt en wie weet kan ik indien nodig wat zaaien. ;D

Time will tell. ;)

Kan je dit eens nader verklaren Matthias ? Is dit principe ook geldig voor andere planten ?
Groetjes

Danny Bonnez

Citaat van: Matthias Fouquaert op  4 juli 2013, 23:31:28

Time will tell. ;)

Goed bezig Matthias , trouwens mooie Primula !
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

sorry, foutje...bedankt

Jan Fouquaert

Matthias, de Primula man, kan er wat van. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

Primula Viallii is er weer

Matthias Fouquaert

Thx nonkel Jan en Danny  :D

Ik pas dit vooral toe op tweejarige rots-en vaste planten Lily-Anne. Omdat ik wist dat 1 rozet soms snel verloren kan gaan. ;)

Ook had ik gelezen dat Primula scotica vaak variabele zaadzetting heeft. Ik heb nu 5 bloeiende rozetten en meer kans op zaadzetting.

Bij sommige rotsplanten is het zelfs voldoende om de beginnende bloemknop te verwijderen. Bij Primula scotica heb ik dit een drietal keer gedaan.

Ik zou zeggen probeer het eens met een tweejarige rotsplant. :)

Luc Gilgemyn

Hier is Primula scotica ook in bloei aan het komen !
(dit is een exemplaartje dat ik vorig jaar op de kop tikte -  ((4 CVK  8) )
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 juli 2013, 08:56:51
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4
Hele mooie pol, Luc.

Cor van Kapel

(dit is een exemplaartje dat ik vorig jaar op de kop tikte -  ((4 CVK  8) )
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4
Staat er goed bij Luc, was één rozetje toen je hem verkreeg volgens mij. Vind het wel opvallend dat de bloem zo laag op de stengel blijft, normaal staat de bloem op een stengel van 10 á 12 cm. Bij mij staan dit jaar ook enkele exemplaren zo laag op de bloemstengel.

Waar blijven de van jouw Gerard, je hebt ze toch niet d.... laten gaan hé --2 --2.

Matthias Fouquaert

Heeft precies wat meer voeding gekregen dan mijn exemplaar. ;)

Ziet er super uit Luc G. ((14 Die speciale compost uit Engeland laat resultaat zien.