Auteur Topic: La Palma 2013  (gelezen 24639 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:La Palma 2013
« Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2013, 16:13:04 »
Gerrit, het feit, dat er niet altijd gereageerd word, wil niet zeggen, dat we er niet van genoten hebben.
Ik wel, in ieder geval en ik heb er ook weer van geleerd. Dus: blijven posten!!! ((12 ((12 ((12
Ik sluit me helemaal bij Gerard aan hoor Gerrit.
De soorten die voorbij kwamen waren niet echt uitgesproken 'rotstuin' -soorten, misschien drukte dat de kijkcijfers wat ))4.
Heb je een paar zakjes lavagruis meegebracht Gerrit, of mag dat niet mee in de plane ))8 ))8.

P.s. scherptediepte is al een stuk beter ((14.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 16:15:25 door Cor van Kapel »

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2013, 19:45:13 »
Hoi Gerrit,

Het is interessant te zien hoe snel die planten zich daar in een paar weken ontwikkelen :o --6 :o. Die Astydamia latifolia bijvoorbeeld, die was tijdens ons bezoek begin januari nog lang niet zover. Hoeveel planten van die Canarina heb je gezien? Wij slechts 1, aan het begin van de wandeling bij Los Tilos. Je zou bijna denken dat de soort daar was aangeplant, hoewel die wel bekend is van Los Tilos.
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re:La Palma 2013
« Reactie #62 Gepost op: 18 februari 2013, 20:21:15 »
Dag Kees Jan. Er zijn diverse toegangswegen. Wij hebben de weg genomen naar het visitor's centre. Een paar honderd meter ervoor begint een wandeling door de kloof. De meeste mensen lopen een uur naar een mirador en gaan weer terug. Langs dit pad heb ik de foto's genomen en de plant daar was kennelijk aangeplant. Hij stond in een soort perkje.
Maar aan de lange toegangsweg vanaf Los Sauces, enkele km's, stonden Canarina's. Ze hingen naar beneden uit de ruige hoge bermen. Toen ik hem voor het eerst daar zag ben ik nog gestopt en een bloem geplukt. Toen dacht ik nog aan een tuinplant, maar later zagen we langs die weg diverse. Een bijzonder ding he.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16673
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:La Palma 2013
« Reactie #63 Gepost op: 18 februari 2013, 22:13:12 »
In het noordoosten van La Palma vinden we subtropische oerbossen. Ondoordringbare laurierbossen. Veel regen en mist daar. Daar vinden we de prachtige klimplant Canarina canariensis.

Dit is de laatste foto.

Ik vond de belangstelling voor dit topic tegenvallen. De kijkcijfers waren erg laag. Respons kwam vooral van de mensen die in deze hoek waren geweest. Ik denk dat er wat teveel reisverslagen zijn. De mensen raken verzadigd. Ikzelf zal niet zo gauw meer zo'n verslag maken. Het is ontzettend veel werk. Beter lijkt het mij om zo nu en dan een bijzondere foto bij 'Foto van de dag' te zetten.

Hola Gerrit, niet zo vlug, misschien is er niet zo gek veel respons, maar dat wil niet zeggen dat we niet van uw plaatjes genieten. Ik was er nog nooit en de meeste planten zijn allen nobele onbekenden voor mij. Mijn interessesfeer ligt dan momenteel ergens anders, maar misschien ga ik ook nog wel ooit eens naar zo'n bestemming. Dan zal dit topic voor mij veel meer waarde hebben als naslagwerk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re:La Palma 2013
« Reactie #64 Gepost op: 19 februari 2013, 16:49:34 »
Laat je zeker niet ontmoedigen Gerrit - niet iedereen heeft genoeg tijd om alles te lezen en dan  moet je selecteren wat je bekijkt. Uiteraard zullen voor veel lezers de rotsplanten primeren, maar velen hebben ook echter een ruim assortiment aan niet rotsplanten .ik kan me goed voorstellen dat er heel wat werk in kruipt om zo een verslag te maken en alles op te zoeken . Ik heb er in ieder geval van genoten en hoop dat er nog veel andere reisverslagen volgen .
Bedankt!
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:La Palma 2013
« Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2013, 17:35:09 »
Ik vond de belangstelling voor dit topic tegenvallen. De kijkcijfers waren erg laag. Respons kwam vooral van de mensen die in deze hoek waren geweest. Ik denk dat er wat teveel reisverslagen zijn. De mensen raken verzadigd. Ikzelf zal niet zo gauw meer zo'n verslag maken. Het is ontzettend veel werk. Beter lijkt het mij om zo nu en dan een bijzondere foto bij 'Foto van de dag' te zetten.

Mag ik ook nog iets toevoegen Gerrit.
Je hebt gelijk, het is ontzettend veel werk om zo'n werkstuk samen te stellen en te posten.
Je apprecieert dan ook elke reactie als je zo'n huzarenstukje pleegt, maar veel mensen beperken zich nu eenmaal tot "kijken" en lezen.
Op dit ogenblik is dit item al 528 keer "gelezen" - dat is lang niet slecht denk ik zo !  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:La Palma 2013
« Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2013, 19:23:11 »
Mag ik ook nog iets toevoegen Gerrit.
Je hebt gelijk, het is ontzettend veel werk om zo'n werkstuk samen te stellen en te posten.
Je apprecieert dan ook elke reactie als je zo'n huzarenstukje pleegt, maar veel mensen beperken zich nu eenmaal tot "kijken" en lezen.
Op dit ogenblik is dit item al 528 keer "gelezen" - dat is lang niet slecht denk ik zo !  ((15

Zo is dat Luc ((14
Niet dat ik het laatste woord wil hebben , maar als het mag toch ook mijn mening ....
De sterkte van ons -en ook van het Schotse- forum is dat we interessante informatie kunnen brengen aan een brede waaier van mensen in een breed spectrum van onze hobby. We beperken ons hier niet uitsluitend (kijk maar eens naar de topics)tot alleen rotsplanten ....Maar de grootste aanhang bestaat wel uit de rotsplanten en bolgewassen ...daar kun je niet omheen ...Bepaalde planten zijn hier wat minder populair. Als ik wat post over cactussen dan zijn de reacties vaak ook wat minder . Maar toch blijf ik daar mee doorgaan omdat ik zeker weet dat het ergens ons forum ten goede komt en dat het ergens een meerwaarde bied voor bepaalde bezoekers.Dat het toch een schat is aan informatie. Zo ook is deze topic over LP een absolute meerwaarde en een schat aan informatie die nog wel regelmmatig zal opgevist worden .Het is als ware een bibliotheek en dat maakt ons forum rijker en waardevoller.... en zal op termijn altijd bijdragen tot meer bezoekers en animo...Dus Gerrit , zijn we mensen zoals jij die daar tijd willen in investeren heel dankbaar !  ((13
En ik weet als geen ander dat dit veel tijd kost . Nu ik besef ook dat we allemaal graag hebben dat er zoveel mogelijk reactie komt maar sommige onderwerpen zullen altijd iets meer hot zijn dan andere ...(de meeste zullen LP ook wel associeren met succulenten die tegenwoordig minder hot zijn en minder met die schitterende Romulea die je ons toonde )Maar ga maar eens kijken binnen een jaar ...hoeveel deze topic zal gelezen zijn ....het zal je verwonderen dat die teller rijkelijk verder aantikt...Er zijn ook zoveel oorzaken dat reacties soms wat minder zijn en één daarvan is uiteraard dat we al midden in de startperiode zitten van het voorjaar met terecht veel aandacht aan de eerste bloeiers van het nieuwe jaar .Om maar te zeggen , daar kan jij niet veel aandoen.
Nog een belangrijke overweging die ik zelf altijd maak ....Ik tracht op (planten)reis ook altijd zoveel mogelijk mooie foto's te maken ....Dat is een tweede hobby bijna ....En we zien dat jij dat ook hebt gedaan .Dan  vraag  ik me altijd af : " wanneer hebben die tijd en energie die je in die foto's hebt gestoken het meeste zin gehad ? " Als ik ze ergens anoniem  voor mezelf bewaar ? Of als ik ze met andere gelijkgezinden kan delen middels een lezing , artikel , of een bijdrage op dit forum , een website ...Dan heb ik de neiging om te zeggen dat het gevoel beter is als je die foto's kunt delen .
Het is maar mijn mening hoor en ik ga maar stoppen met zagen zeker ?
In ieder geval heb ik wel  genoeten van je reisverslag...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re:La Palma 2013
« Reactie #67 Gepost op: 20 februari 2013, 13:47:36 »
Ik ben het helemaal met jullie eens, Gerard, Cor, Lily-Anne, Luc, Frankie en Kris, Zelf vind ik botanische reisverslagen waanzinnig interessant. Veel beelden staan op het netvlies. Androsaces hoog in de Alpen, ik zie ze voor me. Rosulate violen in de Andes, Paraquilegia in de Himalaya. Maar nu ik het zelf zo'n reisverslag heb gemaakt, denk ik daar anders over, ondanks jullie bemoedigende woorden.

Ik blijf erbij: We worden overvoerd met reizen. Op reis? een paar toppertjes op 'foto van de dag'. En voor een soort van archief kun je beter gaan naar de sites van Kees Jan, Marijn van den Brink en Harry. Daar kun je alles vinden van China tot Chili.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:La Palma 2013
« Reactie #68 Gepost op: 20 februari 2013, 18:09:19 »
Ben het ook met Gerrit eens......er zijn teveel reisverhalen/verslagen......
Niet dat ik of anderen ze niet waarderen maar de meesten Fora en Alpine magazines/bladen
lijken de laatste jaren wel veredelde Reismagazines te worden!

Natuurlijk hoort de natuur en reizen daar naar toe er bij en zijn het prachtige verhalen en foto's......
Echter de samenhang cq de balans lijkt soms wel wat zoek.
De meesten verenigings bladen en fora zijn toch tot stand gekomen vanuit/voor/door het
rotstuin gebeuren in onze tuinen en de algemene belangstelling -zo hoor ik vaak- ligt toch op
het praktijk gebeuren in de rotstuin.
Hoe bouwen we de tuin op,hoe kweek je dit of dat,hoe moet een alpine kas eigenlijk worden etc,etc,etc.

Nogmaals ieder heeft zijn voorkeur....en wat mij betreft horen de reisverslagen er absoluut bij...absoluut!
maar wel in de juiste proportie. Het is namelijk belangrijk dat je weet waar een plant vandaan komt welke habitat om hem goed in de rotstuin te laten gedijen. Aangezien ik ook lezingen heb gehouden - nu minder- weet ik dat het een gigantisch werk is,vooral met de
foto's ben je lang bezig.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik de laatse jaren hier al veel discussie over heb gehoord.
Maar redacteuren zijn ook afhankelijk van het materiaal welke ze aangereikt krijgen en het blijkt dat een 'Doe' artikel...
nog lastiger is om op papier te krijgen dan een reisverslag,hetzelfde geldt denk ik voor fora.

Het laatse woord zal hierover wel nog niet gesproken zijn.......... ))4

ps.  Gerrit....neemt niet weg dat ik -zoals Luc al aangaf-  niet heb gereageerd maar wel met veel belangstelling gelezen heb.
       en zelfs mensen op dit topic gewezen heb van wie ik wist dat ze daar ook geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2013, 18:12:28 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:La Palma 2013
« Reactie #69 Gepost op: 20 februari 2013, 18:39:23 »
Als je ziet hoeveel topics er op ons forum zijn over reizen dan durf ik nog niet te spreken over een "overaanbod" .Het zou voor mij anders liggen als men steeds weer dat zelfde gebied opstart ...La Palma was nog niet echt aan bod geweest ....dus ....Ik vind wel dat er vaak een overaanbod is in tijdschriften , daar ligt de verhouding weer anders ...Hier kunnen we ons dat misschien iets beter permitteren als binnen de meer afgebakende lijnen van een tijdschrift.
En de praktijk mag idd niet overtroffen worden door reisverslagen maar zover zijn we op ons forum nog niet in mijn optiek.
Maar verder moet ik daarbij ieders mening respecteren.
Een reisverslag hoort mi dan weer niet in de topic "foto van de dag " Tenminste dat kan wel maar dan een beetje eenmalig ....
Foto van de dag lijkt me eerder anders bedoeld.
Zoveel mensen zoveel meningen .......   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:La Palma 2013
« Reactie #70 Gepost op: 20 februari 2013, 19:15:20 »
Ik blijf erbij: We worden overvoerd met reizen. Op reis? een paar toppertjes op 'foto van de dag'. En voor een soort van archief kun je beter gaan naar de sites van Kees Jan, Marijn van den Brink en Harry. Daar kun je alles vinden van China tot Chili.

Ik ben het hier totaal mee oneens Gerrit !
Het aandeel van reisverslagen op dit forum is immers miniem ivm de overige posts.  Als ik goed tel hadden we in 2012 en 2011 telkens 6 threads die je als "reisverslag" zou kunnen omschrijven en dit tegenover vele honderden andere threads ! In tegendeel tot in onze tijdschriften, waar ik ook vind dat er een overaanbod is, hebben die verslagen op een Forum zoals dit hier bovendien veel beter hun eigen plaats.  Je kan er immers veel meer foto's in onderbrengen en 1 foto zegt nog altijd meer dan 1 blz tekst... en wie er niet in geïnteresseerd is die leest het niet...er is nog veel meer ander aanbod voor handen....
Als je een tijdschrift binnen krijgt met 3/4 reisverslagen en die interesseren je niet, dan kan het gelijk de prullenbak in... dan ligt dat hier toch nog wel even anders.

Als ik uw gedachtengang volg dan doeken we het Forum beter op en starten allemaal onze eigen website.  Alleen zijn we dan de mogelijkheid kwijt om van gedachten te wisselen, vragen te stellen, informatie te delen, enz... jammer toch ??  ((15

Let wel, net als Kris hierboven, respecteer ik uw en trouwens ieders mening - als je het niet meer ziet zitten om nog een reisverslag uit te werken, dan is dat je volste recht en kan ik het alleen maar jammer vinden maar we blijven even goede vrienden !  _07
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2013, 19:39:39 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re:La Palma 2013
« Reactie #71 Gepost op: 20 februari 2013, 19:32:06 »
Nogmaals heren: Ikzelf ben een groot fan van botanische reisverhalen op ons forum, want er is altijd een overvloed aan foto's. Dat maakt het zo fascinerend. Daarom is de IRG zo'n groot succes. Dus van mij mag het doorgaan. Graag zelfs.

We moeten geen overhaastee conclusies trekken, omdat ik enigszins teleurgesteld was over de respons en de kijkcijfers. Ik wil degenen die er geen aandacht voor hadden beslist niet 'blamen'. Niet iedereen heeft dezelfde interesse. En het maakt nogal wat uit. een reisverslag naar het hooggebergte in de Alpen, of zo'n eilandje waar ik ben geweest. Mijn teleurstelling gaat ook wel weer over en misschien moet ik dan nadenken over een compacter reisverslag, wel veel foto's minder tekst. Op het Schotse forum zag ik iemand die schreef bij elke foto: Campanula sp., Asperula sp., Achillea sp., zonder zich te bekommeren om het tijdrovende en soms frustrerende determineren.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #72 Gepost op: 20 februari 2013, 20:05:45 »
Een interessante discussie die denk ik ook heel vaak wordt gevoerd binnen plantenclubs en op redacties van plantenmagazines. Wat mij persoonlijk betreft kunnen er natuurlijk nooit teveel reisverslagen en lezingen of internetbijdragen over reizen zijn  ;D. Maar met de pet van NRV bestuurslid op, vind ik het natuurlijk belangrijk dat er voor ieder wat wils is. Een 'goede balans' tussen onderwerpen zou heel mooi zijn. Dat is hier op het forum overigens geen enkel probleem ((12. Maar in lezingenprogramma's en verenigingsbladen blijven bepaalde onderwerpen vaak 'van nature' wel sterk onderbelicht. Vaak wordt geprobeerd dat te enigszins te corrigereren door mensen specifiek te vragen iets over een bepaald onderwerp te vertellen of te schrijven. Dat blijkt vaak te helpen, maar het blijft de aandacht vragen.

Kortom, de beste manier om meer variatie te bereiken lijkt me niet te proberen het aantal reisverslagen te beperken. Het lijkt me veel beter dat leden en rotsplantenliefhebbers zorgen voor meer aanbod van andere onderwerpen. Wie onderwerpen mist of te weinig aan bod vindt komen, kan daar immers zelf iets aan doen. Of zelf iets aanbieden/ insturen, of iemand anders stimuleren om iets te schrijven of te laten zien over een specifiek onderwerp dat zonder zo'n 'aanmoediging' te weinig voor het voetlicht komt.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2013, 22:39:59 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:La Palma 2013
« Reactie #73 Gepost op: 20 februari 2013, 21:33:07 »
Ben van schrik maar gestopt met Madeira..............................................

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:La Palma 2013
« Reactie #74 Gepost op: 21 februari 2013, 08:45:57 »
Ben van schrik maar gestopt met Madeira..............................................

Een totaal verkeerde gevolgtrekking Gerard ))8   Ik denk niet dat ook maar iets van het bovenstaande een flinke, positief ingestelde jongen als jij "schrik" moet aanjagen !  -2(  Het overgroot gedeelte van onze bezoekers vindt reisverslagen hier op zijn plaats ! En als er mensen zijn die ze niet lezen, dan zijn er anderen die op het forum bijna enkel de reisverslagen bekijken !  ))5
Voor elk wat wils dus, en zo hoort het !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen