Draba

Gestart door Jan Fouquaert, 2 april 2013, 21:13:43

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Knappe plant Frankie !

Hier nog net niet in bloei, maar reeds heel aantrekkelijk van dichtbij bekeken vind ik :

Draba molissima

en het harige monster Draba yunnanensis

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 maart 2014, 21:48:08
Knappe plant Frankie !

Hier nog net niet in bloei, maar reeds heel aantrekkelijk van dichtbij bekeken vind ik :

Draba molissima

en het harige monster Draba yunnanensis

Van zo dicht heb ik ze nog nooit bekeken, Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Draba molissima

Van het span: D. mollissima, longisiliqua en de kruising, vind ik mollissima veruit de moeilijkste. Elk jaar moet hij van ver komen, zelfs nu weer in deze zachte winter met permanent een glasplaat erboven.
De andere twee staan er piekfijn bij, gaan bloeien, maar mollissima niet. Ik zie bij jou hetzelfde Luc. Is dit ook jouw ervaring?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 maart 2014, 10:15:40

Draba molissima

Van het span: D. mollissima, longisiliqua en de kruising, vind ik mollissima veruit de moeilijkste. Elk jaar moet hij van ver komen, zelfs nu weer in deze zachte winter met permanent een glasplaat erboven.
De andere twee staan er piekfijn bij, gaan bloeien, maar mollissima niet. Ik zie bij jou hetzelfde Luc. Is dit ook jouw ervaring?

Het is zeker niet de makkelijkste, Gerrit !  ))8
Dit is een vrij jong exemplaar dat nu z'n derde bloei- en groei jaar ingaat.  Vorig jaar was de bloei heel matig, dit jaar kondigt het zich iets beter aan.  Zoals nog zichtbaar op de foto was de plant (ook met glasplaat) na de winter zo goed als helemaal wit en zag er niet uit, hij herstelt zich nu.  Misschien heeft hij ook wat aanpassingsproblemen met zijn tufsteen... hij is in zo'n harder exemplaar tufsteen beland en misschien heeft hij wel moeilijkheden met het inwortelen...  ((15  Ik hield ooit een exemplaar in pot dat wel 25 cm doormeter werd, tot het plots zonder aanwijsbare reden het loodje legde.
Ik blijf hem van dichtbij monitoren want zoals ik al schreef, ik blijf het de mooiste Draba vinden !

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 maart 2014, 11:01:38
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 maart 2014, 10:15:40

Draba molissima

Het is zeker niet de makkelijkste, Gerrit !  ))8
Dit is een vrij jong exemplaar dat nu z'n derde bloei- en groei jaar ingaat.  Vorig jaar was de bloei heel matig, dit jaar kondigt het zich iets beter aan.  Zoals nog zichtbaar op de foto was de plant (ook met glasplaat) na de winter zo goed als helemaal wit en zag er niet uit, hij herstelt zich nu.  Misschien heeft hij ook wat aanpassingsproblemen met zijn tufsteen... hij is in zo'n harder exemplaar tufsteen beland en misschien heeft hij wel moeilijkheden met het inwortelen...  ((15  Ik hield ooit een exemplaar in pot dat wel 25 cm doormeter werd, tot het plots zonder aanwijsbare reden het loodje legde.
Ik blijf hem van dichtbij monitoren want zoals ik al schreef, ik blijf het de mooiste Draba vinden !

Hier staat Draba mollissima in een zeer poreus stuk tufsteen, vol in de zon en in de wind (zie topic tufsteen)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

Bij mij staat hij in een tufsteen van de hardere soort Gerrit, zoals ik al zei... misschien maakt dat het verschil.

Theo Stronks

Een zaailing van Draba spec. Beima Shan in bloei.

Luc Gilgemyn

Klein maar dapper Theo ! 8)

Draba acaulis ontwaakt eveneens uit zijn winterslaap.

Draba yunnanensis heeft zijn harig pakje vervangen door een fel geel bloemendek !

Een kleine Draba dedeana vestigt zich langzaam maar zeker in zijn tufsteenwoning

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 maart 2014, 19:37:00
Klein maar dapper Theo ! 8)

Draba acaulis ontwaakt eveneens uit zijn winterslaap.

Draba yunnanensis heeft zijn harig pakje vervangen door een fel geel bloemendek !

Een kleine Draba dedeana vestigt zich langzaam maar zeker in zijn tufsteenwoning

Wondermooi trio, Luc, en zeker niet de makkelijksten.

Jan Fouquaert

Ha, ha, de Drabafanaten worden lekker wakker.
Voor ik nog wat Saxenstorm loslaat, een paar Drabaatjes. Ik weet het, ik heb ze wat verwaarloosd, maar ja, al die Saxen en die slakken.
Tussen haken, mooie dingen heb ik al gezien hier, vooral die harige monsters van de Luc.
Bij mij een trio van kleine Drabakes die het moeten doen in wat harde zandsteen.

1/ Draba aizoides 'Improved Napoleon' in een piepklein gaatje van een zandsteen. Vorig jaar had hij het moeilijk, maar dit jaar zal hij er doorkomen, te beginnen met wat bloemen. Ik heb nog zo een exemplaar staan in gewone grond, en dat is zeker geen kleintje. Normaal zijn het supergrote Draba's, maar ja wat wil je, in zo een klein gaatje ...
2/ Hier zie je de Napoleon samen met Draba mollissima.
3/ Dit is Draba mollissima in volle glorie.
4/ Dit exemplaar is Draba parnassica, klein en lief.  :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Hier een wat grotere parnassica.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Filip Wauters

Mijn bijdrage aan de draba's met een mollissima die misschien niet klopt ??? Ik zet hem erbij om te latan determineren en omdat hij voor het eerst bloei geeft ondanks dat hij er al jaren staat .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Filip Wauters op 19 maart 2014, 21:05:49
Mijn bijdrage aan de draba's met een mollissima die misschien niet klopt ??? Ik zet hem erbij om te latan determineren en omdat hij voor het eerst bloei geeft ondanks dat hij er al jaren staat .

Je twijfel is terecht Filip.  Die would be mollissima lijkt mij inderdaad fout - mijn stem gaat naar D. imbricata.

Filip Wauters

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 maart 2014, 21:34:29
Citaat van: Filip Wauters op 19 maart 2014, 21:05:49

Je twijfel is terecht Filip.  Die would be mollissima lijkt mij inderdaad fout - mijn stem gaat naar D. imbricata.

ik heb mijn lijst aangepast Luc, bedankt
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook hier staat ene Draba bryoides in bloei.