Auteur Topic: Bloei mei-juni 2013  (gelezen 149980 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re:Bloei mei-juni 2013
« Reactie #600 Gepost op: 20 juni 2013, 08:55:07 »
Gerrit, weet je ook iets van die Zangezura's? Ik heb die dit jaar gezaaid en ze doen het goed.

Gefeliciteerd, dan heb je de rest van je leven prachtige Campanula's. Het moet beslist zaad van mij zijn (huh?) want ik heb gedoneerd aan NRV en SRGC.
Het is een Campanula uit grootmoeders tijd, of misschien nog ouder. Afkomstig uit de streek en gebergte Zangezur in Armenie. Het is een plant, die je niet vaak tegenkomt, maar heeft dan ook het voordeel dat je iets bijzonders hebt.
Hij is twee jarig. Dat betekent: het eerste jaar zaaien en het tweede jaar bloeien. De oude plant gaat dood. Dat is is ook logisch als je de langdurige en intense bloei van de plant ziet. Schrik er niet van dat hij 2 jarig is, Hij produceert zoveel zaden, dat je overal in de tuin het jaar na de bloei' zaailingen ziet verschijnen, die je niet kunt missen omdat ze zeer herkenbaar zijn. De jonge plantjes zijn makkelijk te verplanten en groeien meteen door.
Het is een tamelijk horizontale groeier. Gewoon op de bodem ligt hij nogal plat op de grond, zeker na regen, dus hij is ideaal op een muurtje of in een verhoogd bed op de rand. Nou bij jou Gerard is dat 'kat in't bakkie'.
Als je hem te groot of te woest vindt, of je wilt hem dwingen niet te bloeien, dan kun je hem terugknippen en dan wordt hij 3 jarig, hij bloeit dan een jaar later.
Hij stelt geen eisen aan de grond. Hier kan hij in de klei groeien.

Dus zo zit dat Gerard: dat je de rest van je leven niet meer zonder Campanula zangezura zit.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 09:36:17 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #601 Gepost op: 20 juni 2013, 17:05:11 »
En Asperula Daphneola

Ik heb twee Asperula daphneolaatjes, een van iemand die mis is, en een andere vanuit Tsjechiƫ die niet mis is.
Ik heb ze naast elkaar geplant om te zien wat er mis is, zodat ik later niet kan missen.
De uwe is zeker niet mis ...
 ??? ;D
Volgens mij mis jij iets...... :P :P :P
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 17:06:44 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #602 Gepost op: 20 juni 2013, 17:08:58 »
Gerrit, weet je ook iets van die Zangezura's? Ik heb die dit jaar gezaaid en ze doen het goed.

Gefeliciteerd, dan heb je de rest van je leven prachtige Campanula's. Het moet beslist zaad van mij zijn (huh?) want ik heb gedoneerd aan NRV en SRGC.
Het is een Campanula uit grootmoeders tijd, of misschien nog ouder. Afkomstig uit de streek en gebergte Zangezur in Armenie. Het is een plant, die je niet vaak tegenkomt, maar heeft dan ook het voordeel dat je iets bijzonders hebt.
Hij is twee jarig. Dat betekent: het eerste jaar zaaien en het tweede jaar bloeien. De oude plant gaat dood. Dat is is ook logisch als je de langdurige en intense bloei van de plant ziet. Schrik er niet van dat hij 2 jarig is, Hij produceert zoveel zaden, dat je overal in de tuin het jaar na de bloei' zaailingen ziet verschijnen, die je niet kunt missen omdat ze zeer herkenbaar zijn. De jonge plantjes zijn makkelijk te verplanten en groeien meteen door.
Het is een tamelijk horizontale groeier. Gewoon op de bodem ligt hij nogal plat op de grond, zeker na regen, dus hij is ideaal op een muurtje of in een verhoogd bed op de rand. Nou bij jou Gerard is dat 'kat in't bakkie'.
Als je hem te groot of te woest vindt, of je wilt hem dwingen niet te bloeien, dan kun je hem terugknippen en dan wordt hij 3 jarig, hij bloeit dan een jaar later.
Hij stelt geen eisen aan de grond. Hier kan hij in de klei groeien.

Dus zo zit dat Gerard: dat je de rest van je leven niet meer zonder Campanula zangezura zit.

Goed zaad, dat zaad van jou.............(zie foto's)
En bij mij is dat geen "Kat in 't bakkie", maar "Hond in 't hokkie!".
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 17:13:26 door Gerard Verweij »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #603 Gepost op: 20 juni 2013, 17:54:26 »
't is Campanula tijd in de rotstuin ! 

1 en 2 Campanula betulifolia

3 Campanula garganica met nog massa's veelbelovende knoppen

4) Campanula garganica 'Dickson's Gold'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #604 Gepost op: 20 juni 2013, 18:02:39 »
Ja, Campanula tijd. C. betulifolia. Iedereen heeft hem, maar nergens kun je hem krijgen. Gek is dat he: je bent op zoek naar een plant en het lukt niet. In arren moede heb ik zaad besteld bij een Tsjech, maar het komt zo klein op, dat ik denk pas in 2019 bloeiende planten te hebben.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #605 Gepost op: 20 juni 2013, 18:08:54 »
Ja, Campanula tijd. C. betulifolia. Iedereen heeft hem, maar nergens kun je hem krijgen. Gek is dat he: je bent op zoek naar een plant en het lukt niet. In arren moede heb ik zaad besteld bij een Tsjech, maar het komt zo klein op, dat ik denk pas in 2019 bloeiende planten te hebben.

Och, Gerrit, wat zijn nu 6 luttele jaartjes  ;)

Hier bloeide deze morgen trouwens ook de Paarse Morgenster (Tragopogon porrifolius) die bij jou al eerder in bloei stond....volgend jaar wil ik toch eens de wortel er van eten (dat zeg ik ieder jaar ::) )
En niet zover er vandaan stond ook de Vuurwerkplant (Dictamnus albus) in bloei!

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #606 Gepost op: 20 juni 2013, 18:10:14 »
En nog wat dingetjes in bloei:

Linum austriacum
en Linum monogynum (Dwarf form)
en het mooie blad van Arthropodium albidum 'Rubrum'

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #607 Gepost op: 20 juni 2013, 18:45:42 »

De vuurwerkplant, ach, uit mijn beginperiode. Ik schafte mij deze plant aan, (het was mijn misschien wel eerste plantaankoop, een ongehoord verschijnsel: het kopen van een plant) omdat ik gelezen had, dat bij bepaalde weersomstandigheden er vuurwerk kon worden verkregen. Bij warm zomers weer, bij stilstaande lucht moest je dan een lucifer afstrijken en dan zou de lucht rond deze plant, verzadigd van ontplofbare gassen, gaan branden.
Dat wilde ik meemaken. De plant, Dictamnus, legde al spoedig het loodje, alvorens zijn feerieke kunsten te hebben vertoond. Maar ik moet nog altijd terugdenken aan destijds, bij het horen van het woord vuurwerkplant.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #608 Gepost op: 20 juni 2013, 18:49:06 »

Och, Gerrit, wat zijn nu 6 luttele jaartjes  ;)

Slechts 6 jaarringen aan een boom.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 19:07:46 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #609 Gepost op: 20 juni 2013, 19:13:23 »
Nog wat bloei :

1) Centaurium scilloides is tweejarig maar zaait zich gezellig uit !  :)

2) O ja, nog een klokjesbloem : hij is vreselijk "alledaags" maar zo'n tapijtje Campanula portenschlagiana heeft toch ook zijn charmes !

En dan nog twee anjers :

Dianthus 'India Star' en Dianthus neglectus
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #610 Gepost op: 20 juni 2013, 19:47:24 »

De vuurwerkplant, ach, uit mijn beginperiode. Ik schafte mij deze plant aan, (het was mijn misschien wel eerste plantaankoop, een ongehoord verschijnsel: het kopen van een plant) omdat ik gelezen had, dat bij bepaalde weersomstandigheden er vuurwerk kon worden verkregen. Bij warm zomers weer, bij stilstaande lucht moest je dan een lucifer afstrijken en dan zou de lucht rond deze plant, verzadigd van ontplofbare gassen, gaan branden.
Dat wilde ik meemaken. De plant, Dictamnus, legde al spoedig het loodje, alvorens zijn feerieke kunsten te hebben vertoond. Maar ik moet nog altijd terugdenken aan destijds, bij het horen van het woord vuurwerkplant.

Vergeten te bekalken?? Hier staat hij al enkele jaren, heb hem wel nog nooit in brand gestoken, misschien moet ik dat deze zomer eens proberen  ))4

Och, Gerrit, wat zijn nu 6 luttele jaartjes  ;)

Slechts 6 jaarringen aan een boom.

Idd, maar er zijn natuurlijk veel verschillende jaarringen (en veel verschillende bomen)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #611 Gepost op: 20 juni 2013, 20:45:46 »
Enkele vormen van Thymys serpyllum geven nog wat extra kleur in de rotstuin. De bijen zijn zot van deze bloempjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #612 Gepost op: 20 juni 2013, 20:49:06 »
De witte vorm.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #613 Gepost op: 20 juni 2013, 20:51:57 »
Nog wat bloei :

1) Centaurium scilloides is tweejarig maar zaait zich gezellig uit !  :)

2) O ja, nog een klokjesbloem : hij is vreselijk "alledaags" maar zo'n tapijtje Campanula portenschlagiana heeft toch ook zijn charmes !

En dan nog twee anjers :

Dianthus 'India Star' en Dianthus neglectus

Dat is wel een hele mooie, die 'India Star'.  ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #614 Gepost op: 20 juni 2013, 20:58:52 »
En Asperula Daphneola

Ik heb twee Asperula daphneolaatjes, een van iemand die mis is, en een andere vanuit Tsjechiƫ die niet mis is.
Ik heb ze naast elkaar geplant om te zien wat er mis is, zodat ik later niet kan missen.
De uwe is zeker niet mis ...
 ??? ;D
Volgens mij mis jij iets...... :P :P :P

Dit is dus de mijne en ik kan hem nu al niet missen ... ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen