Bloei mei-juni 2013

Gestart door Jan Fouquaert, 1 mei 2013, 00:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 mei 2013, 20:20:53
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 20:18:35
Ha Kris, het is net even warmer bij jou. Nog een dag of wat en ik ben ook zover.

Dat zou best kunnen Gerrit , een paar tienden verschil (vooral 's nachts) kan bepalend zijn ....
Nu hij is hier veel later als vorig jaar ....maar dat zal bij jou ook wel het geval zijn zeker ?

Nee, ik heb hem vorig jaar opgekweekt van de Schotse seedex, ben dus extra benieuwd.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 20:16:43
Nog een keer, maar nu staat alles in bloei.

Townsendia jonessii.

Heel mooi Gerrit, wordt deze afgedekt in de winter, wat zijn de condities waarin je de plant hebt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een Wulfenia (foto 1), Phlox bifida ‘Frohnleiten’ (foto 2 en 3) en Polygala calcarea 'Lilet' (foto 4)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:07:40
Een Wulfenia (foto 1), Phlox bifida ‘Frohnleiten’ (foto 2 en 3) en Polygala calcarea 'Lilet' (foto 4)

Mooi serietje Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 mei 2013, 21:17:53

Mooi serietje Frankie !

Merci Kris, er staat dezer dagen wel meer fraais in menig rotstuin denk ik zo.

Luc Gilgemyn

Schitterend die Phlox bifida Frankie - ik ben stikjaloers want ik krijg hem hier maar niet door de winter, ondanks een aantal pogingen...  --13

Gelukkig kan ik mij in enkele andere zaken verheugen :

1) Dianthus 'Conwy Silver' is aanzienlijk later dan vorig jaar , maar dat geldt voor alles, maar wat vooral ook opvalt is de ongelijkmatige bloei.  Enkele bloemen zijn al volop ontwikkeld terwijl, als je goed kijkt, je kan zien hoe nog heel veel knoppen nauwelijks gestart zijn met de ontwikkeling.  ((15
2) Deze Lewisia tweedyi - lemon form heb ik al laten zien, maar hij bloeit dermate uitbundig dat ik het niet kan laten hem nog eens te posten...  -2(( -2(

3) Paeonia tenuifolia staat nu ook in bloei

4) Phlox douglasii "Zwergteppich" is nieuw in de tuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ik moet bekennen, Luc dat hij hier ook nog maar vrij recent in de tuin staat. Maar het is een plant die iedere poging waard is.

Luc Gilgemyn

Er is nog wel iets meer :

1 en 2) Potentilla porphyranta - toen ik dit kleinood op de kop tikte had ik nog geen tufsteen in huis - daarin zou hij zich ongetwijfeld thuis voelen want hij is ontstellend klein - nu moet hij het zien te redden in een trogje .

3) Ramonda nathaliae - enigszins omsingeld door Hutchinsia alpina...

4) Silene hookeri ingrammii

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 21:21:19

1) Dianthus 'Conwy Silver' is aanzienlijk later dan vorig jaar , maar dat geldt voor alles, maar wat vooral ook opvalt is de ongelijkmatige bloei.  Enkele bloemen zijn al volop ontwikkeld terwijl, als je goed kijkt, je kan zien hoe nog heel veel knoppen nauwelijks gestart zijn met de ontwikkeling.  ((15

Dit fenomeen is nog beter zichtbaar op deze foto :

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 21:21:19
Schitterend die Phlox bifida Frankie - ik ben stikjaloers want ik krijg hem hier maar niet door de winter, ondanks een aantal pogingen...  --13
4) Phlox douglasii "Zwergteppich" is nieuw in de tuin.

Ik vind beide soorten gewoonweg schitterend , zowel de bifida van Frankie als die "Zwergteppich " van Luc.
Weer wat om naar uit te kijken ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:01:47
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 20:16:43
Nog een keer, maar nu staat alles in bloei.

Townsendia jonessii.

Heel mooi Gerrit, wordt deze afgedekt in de winter, wat zijn de condities waarin je de plant hebt.

Ze staan in een trog. Het zijn een aantal planten bij elkaar. Vorig jaar gezaaid van de Schotse seedex. Doorlatend, maar toch tamelijk veel bladaarde (Eigen compost) Geen bedekking, ook niet in de winter. Ochtendzon tot 12 uur. Dus eigenlijk probleemloos.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 22:01:38

Silene hookeri ingrammii

Zo, daar kijk ik van op. Mijn plant van vorig jaar komt net boven de grond tot mijn vreugde en nu zie ik hem hier in bloei. Heb je hem van Utrecht Luc?

Gerrit Eijkelenboom

Polygala calcarea 'Lilet' (foto 4)

Ik heb gehoord dat deze Polygala kortlevend is en dat je dus stekken moet nemen voor het te laat is. Kun je dat bevestigen Frankie?

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 23:05:15
Polygala calcarea 'Lilet' (foto 4)

Ik heb gehoord dat deze Polygala kortlevend is en dat je dus stekken moet nemen voor het te laat is. Kun je dat bevestigen Frankie?

De plant staat hier pas een tweetal seizoenen in de rotstuin, Gerrit, ik weet dus nog niet of hij kortlevend is of niet. Verleden jaar heb ik hem proberen te stekken, maar dat is niet gelukt. Dit jaar wil ik het zeker nog eens proberen. Is er iemand die tips heeft i.v.m. stekken van deze plant.
Het is wel een feit dat je deze polygala niet zoveel ziet, dus dat wil al iets zeggen... . Ik meen dat Luc S. een ferme plant in zijn tuin heeft? (die is nu wel effe op reis)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 23:02:22
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 22:01:38

Silene hookeri ingrammii

Zo, daar kijk ik van op. Mijn plant van vorig jaar komt net boven de grond tot mijn vreugde en nu zie ik hem hier in bloei. Heb je hem van Utrecht Luc?

Hij is begin dit jaar uit Engeland mee gekomen, Gerrit - een vorige poging (plant) heeft na 2 winters het loodje gelegd.  Nu heb ik hem op een plaatsje op het Oosten, in de regenschaduw van de huismuur neergepoot.  Eens kijken of het nu lukt !  ;)