Bloei mei-juni 2013

Gestart door Jan Fouquaert, 1 mei 2013, 00:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 23:21:25
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2013, 23:05:15
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:07:40
Polygala calcarea 'Lilet' (foto 4)

Ik heb gehoord dat deze Polygala kortlevend is en dat je dus stekken moet nemen voor het te laat is. Kun je dat bevestigen Frankie?

De plant staat hier pas een tweetal seizoenen in de rotstuin, Gerrit, ik weet dus nog niet of hij kortlevend is of niet. Verleden jaar heb ik hem proberen te stekken, maar dat is niet gelukt. Dit jaar wil ik het zeker nog eens proberen. Is er iemand die tips heeft i.v.m. stekken van deze plant.
Het is wel een feit dat je deze polygala niet zoveel ziet, dus dat wil al iets zeggen... . Ik meen dat Luc S. een ferme plant in zijn tuin heeft? (die is nu wel effe op reis)

Ik heb hier een exemplaar in de rotstuin dat zo'n 15 jaar ter plekke staat, dus, kortlevend is hij zeker niet Gerrit.  Ik moet wel zeggen, dat hij qua uitzicht zijn beste tijd wel gehad heeft.  De jongste jaren is de bloei aanzienlijk minder geworden en ik was blij dit voorjaar in Utrecht een nieuw exemplaar op de kop te kunnen tikken - die staat nu in de tuf ! (fingers crossed)
Ik had vorig jaar geprobeerd mijn oude plant te stekken, maar die stekken zijn niet aangeslagen (Bart had daarvoor toen al gewaarschuwd trouwens).
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

Polygala's kunnen zelfs erg oud worden tot een soort 'verhoute' heestertjes(wat het ook zijn).
Een goede manier is een 'ouderwetse' ....maak een mengseltje van potgrond en zand en bedek de plant er gedeeltelijk mee.
Split erover en wat vaker beetje water geven in droge perioden.  na een jaar heb je gerede kans dat
zich kleine worteltjes hebben gevormd aan sommigen takjes.
Dit werkt trouwens ook prima bij Daphne's!
Zo vermeerder ik prive vrij vaak,maar is natuurlijk alleen geschikt voor heel kleine aantallen,dus als je iets wil verjongen cq in leven wilt houden.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

Ha, een variant op het afleggen van takken. Die kende ik niet.

Goed, dan is dat verhaal over kortlevendheid dus opgelost.

Bart Moerland

Ha Gerrit niet aan het Dauwtrappen?

of uh...is dat niet vandaag? --((1
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Theo Stronks

Ik plaats hem maar onder dit topic,voor in de turf de Cassiope lycopodioides.
Volledig winterhard,blijft wat kleiner dan de andere soorten.

Bert Stegeman

Jawel Bart dat was vandaag een collega heeft dit vandaag gedaan ((12
Prachtige foto theo.
Hier ruikt de tuin heerlijk zoet omdat er twee prachtige Daphnes in bloei staan.
Maar ook deze campanula mag er zeker zijn ook al ruikt hij niet zijn bloemen zijn wel prachtig.
Volgens mij bloeit hij nu voor het eerst sinds enkele jaren. ben er niet zeker van ))4 ))4

Bert Stegeman

Maar ook deze Delosperma Congestum mag er zijn.
Hij staat al sinds 2008 in mijn tuin heeft dus al veel mee gemaakt maar hij heeft het nog prima naar zijn zin.
bloeit elk jaar uitbundig en ik ben er blij mee. ((12

Gerrit Eijkelenboom

Aquilegia grahamii. endemisch in Utah.

Cor van Kapel

Citaat van: Theo Stronks op  9 mei 2013, 16:27:43
......,voor in de turf de Cassiope lycopodioides.
Heb je die in of tussen de turven staan Theo --19.

Frankie Wulleman

Alyssum wulfenianum groeit snel uit tot een goudgele mat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Cor van Kapel op  9 mei 2013, 20:46:59
Citaat van: Theo Stronks op  9 mei 2013, 16:27:43
......,voor in de turf de Cassiope lycopodioides.
Heb je die in of tussen de turven staan Theo --19.
Deze staat in de turf Cor,en doe het daar al jaren goed,verdraagt ook de volle zon.

Gert Hoek

Potentilla moorfieldii
Myosotis pulvinaris -compact form-
Eritrichium nanum
Cotula pectinata ssp wilcoxii

Gert Hoek

Phlox albomarginata
Phlox 'Lehmi Purple'
Aubrieta parviflora
Myosotis rehsteinerii

Gert Hoek

Op verzoek van Gerrit E. te L:Viola pachyrrhiza, een heel klein viooltje uit de Zagros bergen in Iran
Phlox kelsey
Trignotis rotundifolia, een kleinood uit de Himalaya
Cancrinia tianshanica

Gerrit Eijkelenboom

Gert, een schitterende reeks. Bedankt voor het tonen. Ook al heb ik ze live pas gezien.
Maar het viooltje is op de foto toch veel beter te zien dan in werkelijkheid. De kijkers hebben geen idee hoe klein hij is. Het is voor de camera vrijwel niet in focus te krijgen.