Bloei mei-juni 2013

Gestart door Jan Fouquaert, 1 mei 2013, 00:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 12 mei 2013, 21:39:31
Ik zit een beetje achter, want een tijdje uit Belgenland verdwenen. 8)

Dat wordt hard werken om de achterstand in te halen Jan !  -2( -2(
Veel harde stenen gezien in Tsjechië veronderstel ik ?  Ook van die expeditie willen wij te gelegener tijd natuurlijk de nodige foto's zien.  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Citaat van: Gert Hoek op  9 mei 2013, 22:07:12
Potentilla moorfieldii
Myosotis pulvinaris -compact form-
Eritrichium nanum
Cotula pectinata ssp wilcoxii

Hoi Gert,

nogmaals proficiat met de bloei van de Alpen koning. Wat ik graag zou willen weten is wat voor een grondmengesel je hebt gebruikt voor dit succes? Verleden jaar liet je ook al super C. zoysii's zien op het forum. Dezelfde grond samenstelling? Geef je ook wel eens mest en welke dan? Hoe hou je deze planten in de winter? Kas of onder een glasplaat en hoe hou je ze in de zomer? Volle zon of (half) schaduw? Zijn dit planten uit zaad of stek of ergens aan gekocht?

Lekker veel vragen en ik hoop dat je even de tijd ervoor neemt. Ik denk dat je heel veel mensen op het forum hier blij mee maakt!

groet Peter

Gert Hoek

Citaat van: Peter Rijntjes op 13 mei 2013, 08:56:04
Citaat van: Gert Hoek op  9 mei 2013, 22:07:12
Potentilla moorfieldii
Myosotis pulvinaris -compact form-
Eritrichium nanum
Cotula pectinata ssp wilcoxii

Hoi Gert,

nogmaals proficiat met de bloei van de Alpen koning. Wat ik graag zou willen weten is wat voor een grondmengesel je hebt gebruikt voor dit succes? Verleden jaar liet je ook al super C. zoysii's zien op het forum. Dezelfde grond samenstelling? Geef je ook wel eens mest en welke dan? Hoe hou je deze planten in de winter? Kas of onder een glasplaat en hoe hou je ze in de zomer? Volle zon of (half) schaduw? Zijn dit planten uit zaad of stek of ergens aan gekocht?

Lekker veel vragen en ik hoop dat je even de tijd ervoor neemt. Ik denk dat je heel veel mensen op het forum hier blij mee maakt!

groet Peter

Hallo allemaal,
Ik zit op dit moment niet zoveel op het forum, meestal van 7 tot 18 op pad voor het werk, dan nog een duizendtal zaailingen oppotten, dus het blijft bij af en toe wat foto's posten.
Maar hier dus even het antwoord op de vraag over mijn grondmengsel, dus ook voor de Eritrichium, dat is hetzelfde voor al mijn planten.
Af en toe wordt wat humus toegevoegd, bij bv Primula, Saxifraga oppositifolia, peatbed-bewoners etc.
Dat mengsel is:
65 % drainage; split, vulca, gebroken hydrokorrels
10% brekerzand.
10% klei; doorgevroren molshopenklei hier uit een beukenbos of klei te koop als parkgoud.
15% humus, meestal gebruik ik blonde turf (jongveen) of een goede potgrond.

Ik geef hoegenaamd geen mest, in het voorjaar een klein beetje koemestkorrel  (ook over de potten) en als een plant staat te kwarren (ziet bleekjes) geef ik wat Kristalon (laag stikstof). Gentianen houden van wat meer voeding en ook de planten die in turven staan verlangen wat meer mest.
Ik houd alleen de vorstgevoelige planten in de kas, dus alle andere staan buiten of onder een afdak. Ik heb het idee dat als je planten als Androsace en Eritrichium vorstvrij overwinterd, dat ze dan niet of minder bloeien. Dus naar buiten met die hap, en als het dichte kussens of behaarde planten zet er dan een plaatje boven.
Ik hou veel planten in de volle zon, maar dan moete ze wel beschikken over voldoende water. De Eritrichium heeft bij mij in de zon gestaan.
Vorig jaar in Tjechie is mij verteld dat de Eritrichiums uit Slovenie en omstreken makkelijker te houden zijn dan die uit de Alpen.

Peter Rijntjes

Bedankt voor je uitvoerige antwoord, Gert. Volgens mij wordt het tijd dat je eens stopt met je werk, hahaha. Die grondsamenstelling houdt ik erin. Alhoewel ik ook ongeveer 75-80% grof materiaal toevoeg. Die molshopen grond, is dat belangrijk denk jij?

groet, Peter

Wim Boens

Voici, een onkruidje in bloei  :D :D Taraxacum rubrifolium
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Peter Rijntjes op 13 mei 2013, 19:10:35
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, Gert. Volgens mij wordt het tijd dat je eens stopt met je werk, hahaha. Die grondsamenstelling houdt ik erin. Alhoewel ik ook ongeveer 75-80% grof materiaal toevoeg. Die molshopen grond, is dat belangrijk denk jij?

groet, Peter

Mag ik daar een antwoord op geven Peter? Wij (Gert en ik) wonen in 'clay-country', maar dat wil niet zeggen dat wij over klei kunnen beschikken als toevoeging aan onze zelfgemaakte rotsplantenmengsel. Onze klei bestaat uit bikkelharde klompen. Die krijg je soms met je blote handen niet fijn. Maar de mol wel. Hoe die het doet, doet ie, maar de molshopen zijn zachte kleihopen die voor ons doel geschikt zijn. (kalkhoudend he) Ik doe  zo'n 10% klei in mijn mengsel. Wat ik ook doe nu, Kleiklompen laten drogen en met de moker fijn slaan en dan zeven.

Peter Rijntjes

Oei, dat is heavy. Hier is er eigenlijk bijna geen klei te vinden, alleen wat rondom de Ijssel. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit klei gebruik. De basis van mijn grond is een mengsel met veenbrokjes, zand en humus. Dit kan ik dan naar hartenlust mengen.

;D

Gerrit Eijkelenboom

Nou ja onze klei hier is uitermate vruchtbaar. Wat er allemaal in zit weet ik niet, maar alles groeit hier als een tierelier. Teminste als je er met je wortels doorheen kunt komen. Het is hier akkerbouw gebied. Graan, koolzaad, uien, bloembollen. En voor de 'groei-en-bloei-planten, kan niet beter. Maar kalkhaters gaan eraan (Rhododendrons)

Gerard Verweij

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 mei 2013, 20:00:08
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 mei 2013, 19:10:35

groet, Peter

Mag ik daar een antwoord op geven Peter? Wij (Gert en ik) wonen in 'clay-country', maar dat wil niet zeggen dat wij over klei kunnen beschikken als toevoeging aan onze zelfgemaakte rotsplantenmengsel. Onze klei bestaat uit bikkelharde klompen. Die krijg je soms met je blote handen niet fijn. Maar de mol wel. Hoe die het doet, doet ie, maar de molshopen zijn zachte kleihopen die voor ons doel geschikt zijn. (kalkhoudend he) Ik doe  zo'n 10% klei in mijn mengsel. Wat ik ook doe nu, Kleiklompen laten drogen en met de moker fijn slaan en dan zeven.
Er is in dit rare land vast wel iemand, die tamme mollen verkoopt, Gerrit...........

Hugo Van Woensel

Gert bedankt voor het meedelen van je mengsel! ((14
Je zet je E.nanum afgedekt buiten in de winter in de zon, hoe zit het met de watergift gedurende de winter?

Gerrit Roest

Ramonda serbicus voor het eerst in bloei.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 mei 2013, 21:11:56
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 mei 2013, 10:26:54
Vandaag een druilige dag, maar de bloei gaat onverminderd verder in de rotstuin.
Linum campanulatum, een lage soort. (foto 1)
Deze Tanacetum catananche heeft de winter overleefd en laat nu één bloem zien (foto 2)
Een heel klein papavertje, zo'n vijf cm hoog, waarvan de naam me nu enigszins ontglipt. (foto 3)
En de eerste bloemen van Gypsophila cerastoides zijn er ook al weer (foto 4)

Mooie reeks lentebloeiers Frankie !  ((12 Dat papavertje is toch wel heel schattig , is deze winterhard en doorlevend of
zaait deze makkelijk uit ?

Hij is winterhard, Danny, is éénjarig en zaait zich goed uit. Als je wilt, hou ik wat zaad over voor u.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Mooi, die Ramonda.

Van mijn kant wat Phloxen, eerst wat kleintjes :

1/ Phlox 'Tiny Bugles' tussen de marmerrotsen.

2/ Phlox x rugellii
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Fouquaert op 14 mei 2013, 20:41:44
Mooi, die Ramonda.

Van mijn kant wat Phloxen, eerst wat kleintjes :

1/ Phlox 'Tiny Bugles' tussen de marmerrotsten.

2/ Phlox x rugellii

Mooi, Jan. Heb zelf ook wat Phloxen, zal deze week posten, maar heb even wat minder tijd. Ook ben ik via dit Forum de laatste tijd in bezit gekomen van wat nieuwe Phloxen, maar dat zal wel volgend jaar worden.

Frankie Wulleman

Knappe ramonda Gerrit, toch nog wat anders dan de algemenere myconi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen